שחר של קלסטר חדש

כנראה שהגיעה העונה – זה בדרך-כלל קורה להרבה אנשים, בערך באותו הזמן. ובכל אופן, אצלי זה קרה אתמול בלילה: התעוררתי עם כאב הראש המזופת. ומכיוון שהוא הגיע אחרי שני התקפים קודמים בתוך שלושה ימים, אפשר להכריז על התחלה של מקבץ חדש.

הבלוג הזה נולד, אגב, לפני שלוש שנים בעיצומו של מקבץ מייאש בן למעלה מחודש, ביולי או באוגוסט. מה שסיים אותו אז היה שונה ממה שסיים את המקבץ בשנה שאחריו, וכנראה יהיה שונה קצת ממה שיסיים את המקבץ הנוכחי, אבל אלו שלושה דברים שצריך לזכור ולהזכיר:
א. מקבצים תמיד מסתיימים בסוף.
ב. לכל מקבץ ולכל התקף יש את הפתרון שלו, הטריק שגורם לו ללכת.
ג. לפעמים, מה לעשות, ה"טריק" הוא תרופות.

בשנים האחרונות החלו לטפל באנשים שסובלים מכאבי ראש מקבציים באמצעות חמצן, וישנם נוירולוגים שיתנו לכם מרשם לבלון חמצן שתוכלו לשים ליד המיטה. טרם ניסיתי, ניסיתי וזה עובד.

בקצה השני של קשת הפתרונות ישנם כל מיני כדורים מעט מרתיעים, שמשמשים בימים כתיקונם לטיפול באפילפסיה וכדומה. אני לא אהיה זה שיגיד לכם לא לקחת תרופה שעוזרת לכם (וזו הזדמנות טובה להזכיר: אני לא רופא, לכו לרופא). מה גם שישנם מקרים בהם לא ניתן "לצאת מזה" בלי עזרה של תרופות.

בכל אופן, בין כל הטיפים למניעה וטיפול שנמצאים כבר בבלוג הזה ישנו, ייתכן מאד שנמצא "הטריק" שיעבוד עליי וגם זה שיעבוד עליכם.

כמה דברים שלמדתי על עצמי (ואולי יהיו נכונים גם עבורכם):

  • בשלב הכניסה למקבץ תדירות הההתקפים בדרך-כלל עולה ובשלב היציאה ממנו היא יורדת. מטרת-העל היא, באופן טבעי, להוריד את שכיחות המקבצים. במצב של התקף לילי אחד, היעד הוא לעבור לילה ראשון בלי התקף. לאחר מכן היעד הוא להגדיל את מספר הלילות הרצופים ללא התקפים.
  • קיצור התקף מאריך את הזמן עד להתקף הבא.
  • בהתקפים יומיים המטרה היא לזהות אותם בשלב מוקדם ולהילחם בהם בכל האמצעים (משהו שקשה יותר לעשות כשהתקף מתפתח מתוך שינה).
  • תמיד חשוב לשאול: למה עכשיו? לכל מקבץ ולכל התקף יש את רקע, נסיבות ולפעמים גם טריגר שאפשר לזהות – עונת השנה, מזג האוויר, תנאים סביבתיים וכו'.
  • התעוררת משינה עם התקף? קודם כל: תירגע! השאיפה היא לנטרל אותו בתוך דקות בודדות, וזה אפשרי. אם לא בהתקף הזה אז באחד הבאים. מתחילים לנסות עד שמוצאים מה עובד.
  • איך עוצרים את ההתקף? שותים כוס מים ולאחר מכן קפה חזק או משקה אנרגיה, בהתאם למה שזמין. אם יש חמצן אז שואפים חמצן. אם אין חמצן לוקחים שאיפות עמוקות דרך הפה, מחזיקים בריאות קצת ואז נושפים באיטיות דרך האף. קומפרס חם/קר על המצח/העורף יכול לעזור. ואפשר לשלב.
  • חשוב להכיר את הנקודות: הפעלת לחץ מתון עם היד כנגד הלחי או ארובת העין; סיבוב איטי של הראש סביב בסיס הצוואר עם התעכבות על נקודות רגישות בהיקף; עיסוי נמרץ של בסיס הגלגולת בצד של הכאב עם יד אחת, והאזור שבין הרקה לקודקוד ביד השנייה, בו זמנית – כל אלו ביחד וכל אחד לחוד, בהתאם למקרה ולמה שעובד.
  • מריחואנה רפואית היא לא פתרון פלא שעוזר לכולם, אבל היא עוזרת בישראל, כבר היום, לכמה וכמה חלוצים. היום עדיין די קשה לקבל מרשם אבל כבר כדאי להתחיל להיערך ליום שבו זה יהפוך קל יותר, כי לפי הפרסומים בחו"ל יש למה לצפות – חלק גדול מהסובלים מכאב ראש מקבצי מדווחים על הטבה משמעותית.

כדאי לקרוא גם את המדריך השלם לטיפול בכאב ראש מקבצי שכולל הרבה טיפים והתייחסות לנושא הטיפולים התרופתיים.

7 תגובות בנושא “שחר של קלסטר חדש”

  1. רציתי לשתף בעניין האקמול פוקוס. מאז שהרילרט הפסיק לעזור לי חזרתי לנסות את האקמול פוקוס, שני כדורים בבת אחת והפתעה – זה עובד.

  2. @מרב – אולי כדאי שתכתבי את התגובה הזו בפוסט שבו כתבת שאני עושה להם יחסי ציבור… בכל אופן, בשביל מקבצים תרופות כאלה הן כמו כוסות רוח.

  3. ועכשיו עדכון – גם אני סובלת ממקבץ כזה, וביום חמישי בערב הגעתי למיון אחרי שהכאב הפך בלתי נסבל. הרופאה במיון חושבת שיש קשר בין השימוש הדחוף (מדי) שעשיתי באקמול פוקוס (שלושה מתוך ארבעה ימים בשבוע, שני כדורים בכל פעם) לכאבי הראש והורתה לי להתרחק ממנו לגמרי.

    יש לציין שתרופה שנתנו לי לווריד (משהו עם T) לא עזרה. אח"כ קיבלתי משהו נרקוטי שעזר אך טשטש אותי לגמרי.

  4. אני סובל גם מסוג זה של כאבי ראש וברגע שאני מרגיש את הסימנים הראשונים
    אני משאיל בלון חמצן "מיד שרה " לתכופה של חודש בערך עד שההתקפים חולפים
    זה עוזר פלאים תוך 10 דקות הכאב נעלם

  5. פשש…כמה זה מנחם כשקראתי את הכתבה שלך (צרת רבים חצי נחמה)תמיד חשבו שאני דפוק שבתקופת הסתיו בכל יום באותו שעה ביום וגם בלילה אני מקבל את ההתקף הארור הזה. אבל מצאתי לעצמי כמה שיטות שדי עוזרות, קודם כל- בלון חמצן עוזר בטירוף שזה דבר שנודע לי רק לאחרונה ועזר לי מאוד וחוץ מזה אם אני ממש לפני ההתקף אני עושה שכיבות שמיכה או ריצה בטירוף וזה מוריד לי את זה פלאות אבל אם כבר הכאבים התחילו אני לוקח מים חמים ושם את זה ברקה בצד הכואב וזה כאילו פותח לי את כל הנחיר עד שזה עובר….מומלץ בחום בלון חמצן…

  6. איזה כיף לקרוא מישהו שיש לו גם את ההתקפים האלה!! צרת רבים חצי נחמה?
    לא היה לי מקבץ כבר יותר משנה ועכשיו זה תקף אותי בכל הכוח…כאבי ראש מייאשים מאוד..
    אני חייל וכל פעולה רפואית צריכה לעבור דרך ״ביקורופא״, לא הכי מקצועיים שם, נתנו לי זריקת וולטרן לטןסיק…איך זה קשור אני לא יודע..
    עכשיו התחלתי עם החמצן, צריך לקבל מרשם לזה?
    אקמול פוקוס, אדביל פורטה כלום לא עזר לי..

  7. היי תמיר,

    א. מצטער לשמוע שאתה סובל. ממליץ מאד שתקרא את הפוסט הזה https://www.migrena101.com/2012/09/289

    ב. התקופה הזו קשה במיוחד ורבים סובלים. ייתכן שבקרוב תהיה הקלה עם התקררות מזג האוויר.

    ג. משככי כאבים רגילים לא משפיעים על כאב ראש מקבצי ומיותר לקחת אותם. גם זריקת הוולטרן שקיבלת לא הייתה אמורה לעזור. לכאב ראש מקבצי יש טיפולים ייעודיים, חמצן הוא רק אחד מהם. בקש הפניה דחופה לרופא מומחה (נוירולוג שמתמחה בכאבי ראש). אם צריך תפעיל בני משפחה כדי שילחצו, כי כאב ראש מקבצי הוא לא מחלה קלה אלא הפרעה נוירולוגית חמורה ביותר – אתה לא אמור לעבור בצינורות הרגילים.

    ד. חמצן דורש מרשם והתחייבות של הקופה. לא יודע איך זה עובד במערכת הצבאית.

    בהצלחה ועדכן אותנו.

השאר תגובה