תרופות לדיכאון וחרדה והשפעתן על כאבי ראש

אם הנוירולוג רשם לכם כדור אנטי-דיכאוני לכאבי הראש, זה לא אומר שהוא חושב שהשתגעתם. ומצד שני, אם אתם נוטלים בקביעות תרופה להפרעות מצב רוח, ייתכן שתהיה לה השפעה גם על כאבי הראש שלכם.

הקשר בין הפרעות מצב רוח (כמו דיכאון וחרדה) לבין כאבי ראש וכאבים כרוניים בכלל, הוא מושא למחקרים רבים, על כמה מהם דיברנו כבר בפוסטים קודמים (ראו למשל הפוסטים "דיכאון וגם כאב כרוני – מה עושים?" ו"מחקר: קשר בין מיגרנה לדיכאון וטראומה").

אפשר לסכם ולומר שדיכאון ו/או חרדה עשויים לגרום לכאבי ראש, להיווצר כתוצאה מהם או להופיע במקביל אליהם. מה שהחוקרים יודעים לומר, במידה רבה של וודאות, הוא שאנשים שסובלים מבעיות מהקבוצה האחת, נוטים יותר מאחרים לסבול מבעיות מהקבוצה השנייה.

יש אפילו מחקרים שמצאו קשר גנטי, לכאורה, בין חלק מסוגי המיגרנות וכאבי הראש לבין הפרעות מצב רוח ואולי גם אפילפסיה. כלומר, ייתכן שבעיות נפשיות מסוימות וכאבים כרוניים מסוימים, נובעים מאותו פגם או מוטציה, באחד מהגנים שלנו.

שלא במפתיע, מסתבר שחלק מהתרופות שמשמשות לטיפול בדיכאון ו/או בחרדה, מועילות לעיתים לאנשים שסובלים מכאבים כרוניים. גם תרופות "כבדות" יותר כמו ליתיום, MAO Inhibitors ונוגדי דיכאון טריציקליים אבל גם תרופות "קלות" יותר ממשפחת ה-SNRI (קרובי משפחה של הפרוזאק), נחשבים יעילים ונרשמים לעיתים קרובות לטיפול בכאבים כרוניים בכלל ובכאבי ראש בפרט.

כך שאם יש לכם מזל (או שאולי בעצם אתם חסרי מזל…) תוכלו אולי להרוג שתי ציפורים במכה אחת.

כמה דברים שכדאי לזכור:

א. אני לא רופא. לכו להתייעץ עם רופא – לא רק נוירולוג אלא גם פסיכיאטר, אם אתם חושדים שאתם סובלים מחרדה, דיכאון או בעיה נפשית אחרת. לא תשאלו לא תדעו.
ב. מה שעוזר לאחד עלול להזיק לאחר. אם יש לכם הרגשה שתרופה שנרשמה לכם נגד דיכאון וחרדה מגבירה את כאבי הראש – וזה דבר שקורה – בקשו מהרופא להחליף אותה.
ג. באופן דומה, גם לחלק מהתרופות שנרשמות עבור כאבי ראש עלולות להיות תופעות לוואי שקשורות למצב רוח.
ד. בכל מקרה, אם אתם לוקחים תרופה כלשהי באופן קבוע כדאי לעדכן את הרופא. ישנן תרופות נגד כאבים כרוניים שפועלות על מנגנונים פיזיולוגיים דומים או קרובים לאלו של תרופות מסוימות להפרעות מצב רוח וגם של הפרעות קשב וריכוז. כדאי להיזהר מהשפעות בין תרופתיות.
ה. אם יש לכם נטייה לסבול מדיכאון או חרדה, דווחו על כך לנוירולוג שלכם כדי שיביא זאת בחשבון כשהוא מתאים לכם תרופה.

6 תגובות בנושא “תרופות לדיכאון וחרדה והשפעתן על כאבי ראש”

  1. שלום רב,
    שמי דורון ואני בן 55, סובל מכאב המקבצים מאז גיל 24. ההתקפים מגיעים כל שנה וחצי שנתיים ונמשכים כחודש – חודשיים. כן, אותם כאבים בצד אחד (כפי שתיארו אחרים) במשך כ 30 -40 דקות שמתחשק לך רק לשים כדור 9 מ"מ בראש…
    במהלך ההתקפים ניסיתי לקרר את הראש באמצעות מים קרים זורמים. לעיתים זה עזר ולעיתים פחות. כדורים כמו "איקפרס" לא השפיעו עלי בכלל. סדרת טיפולים רפלקסולוגים גרמו בדרך כלל להיעלמות המקבצים לחלוטין (עד הפעם הבאה).
    לפני כ 3 שבועות חזר מיקבץ נוסף לאחר כשנתיים שקטות. לאחר קריאה בפורום זה החלטתי לנסות דברים חדשים שהומלצו ע"י סובלים כמוני. ברור לי שלא כל דבר עוזר לכל אחד אבל בהחלט שווה לנסות. הפעם ניסיתי:
    1. מים חמים זורמים במהלך המקבץ – התוצאות היו מפתיעות: במרבית המקרים הקלה מיידית בעוצמת הכאב עד מעבר הכאב תוך דקות ספורות.
    2. כדור מלטונין כשעה לפני השינה – הוריד את כמות המקבצים בלילה משניים שלושה לפעם אחת בלבד. בלילה בו ניסיתי לוותר על הכדור עלה מספר הפעמים לשלושה.
    3. רפלקסולוגיה בבהונות הרגליים – סדרה של 8-10 טיפולים בני חצי שעה בכל פעם בתדירות של יום כן יום לא, כאשר המטפל מתרכז כמעט אך ורק בבהונות הרגליים. גם מטיפולי רפלקסולוגיה קודמים זכור לי שיש צורך בסבלנות ואורך רוח. לא תרגישו שום שינוי אפילו לאחר 6 או יותר טיפולים. אבל זה מגיע:
    את סוף תקופת המיקבצים אני מתחיל להרגיש כאשר מתחיל הכאב אך הוא אינו מתפתח לשיא הבלתי נסבל. לאחר יום או יומיים של מיקבצים חלשים זה נעלם לחלוטין. הפעם לקחתי סדרה של טיפולי רפלקסולוגיה ואחרי 6 טיפולים המיקבצים חלפו וכבר 3 ימים אני ישן לילה שלם ברציפות גם ללא לקיחת מלטונין.
    כך למעשה קצרתי את תקופת המקבץ מחודש וחצי חודשיים ל 3 שבועות. זה גם משהו.
    אם עזרתי למישהו – עשיתי את שלי.
    דורון

  2. 5HTPתוסף תזונה עוזר לי מאוד אני לוקח כדור 1 של 100מ"ג בבוקר לפני האוכל
    "תופעות הלווא" שינה הרבה יותר איכותית ותחושה כללית יותר טובה

    אציין שאינני נזקק לריזלט יותר וגם כשיש כאב הוא חולף ללא טיפול
    הגעתי לזה אחרי 20 שנים של סבל וניסיון תרופתי מגוון שלא עזר.של כל התרופות המוכרות.

    התוסף אינו נמכר בארץ ככל הנראה מסיבות כלכליות אך מאושר לשימוש באירופה וארה"ב וניתן להזמינו מחו"ל

    מומלץ בחום לכל הסובלים

    בהצלחה, ניסים

  3. שוקי שלום
    האם ידוע לך על קשר בין הרפס וגינלי כטריגר למיגרנה?

    קראתי במחקרים מסוימים שמצאו קשר ושמתי לב שהמיגרנות הארוכות והקשות ביותר מתרחשות במקביל להרפס.

    תודה על הבלוג שלך

    יסמין

  4. היי שמי שירן אני בת 27 סובלת כבר שנתיים מחרדות.
    בכל פעם שיש לי התקף מןפיעים לי כאבי ראש בחלק האחורי אינם נסבלים בכלל ויותר מציקים מאשר כואבים.
    האם יש קשר בין שני הדברים חרדה וכאבי ראש.
    יש לציין שעשיתי בדיקות דם והכל יצא מצויין.
    תודה מראש .

  5. היי שירן. ראשית, כן – חרדות וכאבי ראש קשורים זה בזה בכמה דרכים. ישנם גם כמה מחקרים מהשנים האחרונות שמראים על קשר לכאורה בין כאבי ראש שונים (מיגרנות, כאב ראש מקבצי, כאב ראש מתחי) לבין מצבים נפשיים כגון דיכאון וחרדה. כלומר, מי שסובל מאחד הסיכוי שלו לסבול מאחר גדול מבשאר האוכלוסייה.

    בזמן התקף חרדה ישנם שינויים בגוף שעעשויים להתבטא בין השאר בכאב ראש – שינויים בלחץ הדם, מתח בשרירי הצוואר והעורף וגם שינויים כימיים. בניגוד לכאבי ראש אחרים, דווקא אלו כאבים שלעיתים קרובות יש להם פתרונות פשוטים.

    דברי על כאבי הראש עם הרופא שלך ובקשי הפניה לנוירולוג כדי שיאבחן ויקבע בדיוק איזה סוג כאבים זה. אם האבחנה תהיה כאב ראש כתוצאה ממתח (tension type headache) אז אני ממליץ מניסיון אישי על טיפול בשיטת פלדנקרייז, שהיום אפשר לקבל עם סבסוד בכל קופות החולים.

השאר תגובה