איזה שיטות אלטרנטיביות משפיעות על מיגרנות?

אני שומע לא מעט את השאלה שבכותרת וכל מיני ווריאציות עליה. אז באמת – שווה לבזבז את הזמן והכסף על כל הדברים הלא מדעיים האלה? האם רפואה משלימה/אלטרנטיבית יכולה להועיל למיגרנות ואם כן, אילו שיטות מומלצות?

אין כמעט יום שבו אני לא נשאל על-ידי מישהו, או מקבל ממישהי המלצה, על טיפול אלטרנטיבי כזה או אחר שעזר, עוזר או צפוי לעזור למיגרנות בכלל ולאלו שלי בפרט.

נדמה לי שאפשר לחלק באופן גס את השואלים לשתי קבוצות. הראשונה – של אנשים שבדרך-כלל לא מטופלים ברפואה משלימה ונוטים להיות סקפטיים לגביה, אבל שוקלים לנסות בעקבות המלצות; השנייה – של אנשים שכבר טופלו בעבר בשיטה כזו או אחרת ומתלבטים מה ייתן להם תוצאות טובות.

שתי השאלות כבדות מדי בשביל פוסט אחד, אז נתחיל מהראשונה.

טיפול אלטרנטיבי למיגרנה: זה באמת עובד?

יצא לי לדבר עם אנשים שסיפרו לי על הצלחות גדולות בזכות טיפולים ממגוון סוגים ואסכולות, משיאצו או דיקור סיני ועד ביופידבק, משיטת פלדנקרייז ועד רייקי, מכירופרקטיקה ועד הומיאופתיה, משיטת גרינברג ועד התמקדות.

למרות שרוב השיטות הללו לא "מוכחות" מבחינה מדעית (מובן שאין כזה דבר "מוכח" במדע), אני יכול להעיד מניסיון אישי ולומר שאין לי ספק שחלקן אכן עובדות. זה מהסיבה הפשוטה, שכמה פעמים במהלך השנים הזדמן לי ליפול תחת ידיו של מטפל אלטרנטיבי כלשהו כשאני במצב מיגרנוטי כזה או אחר.

לדוגמא, רייקי – אחת השיטות שאני באופן אישי הייתי הכי ספקן כלפיהן.

איך רייקי העביר לי את המיגרנות

סיפור אמיתי: באוגוסט 2006 טיילתי עם זוגתי בברלין. כמה שעות לפני שיצאנו לשדה התעופה נתקפתי בכאב ראש קשה, שהמשיך במיקומים ובעוצמות משתנים גם בימים – ובעיקר הלילות – הבאים. בהדרגה הצטרפו לכאבי הראש גם כאבי גב, שהלכו והחמירו.

אחרי כמה וכמה ימים כאלה, הייתי די מסכן. עד שפגשתי את גוסטב (זה לא באמת שמו – אני פשוט לא יודע מה שמו היה). ממש יד המקרה: טיילנו ליד ה-East Side Gallery היפהפיה וראינו סוכה של טיפולים אלטרנטיביים, שהציעה חצי שעת מסאז' תמורת 15 יורו (84 ש"ח במחירים של 2006). אמרנו – ננסה.

גוסטב, המטפל, היה עלם גבה קומה ושזוף, חשוף חזה ובעל רעמה בלונדינית. מסוג האנשים שנתקלים בהם, כך אני מניח, במזרח או על חופי תל-אביב. הוא אמר שהוא מטפל בשיאצו, עיסוי רקמות עמוק ורייקי ואנחנו יכולים לבחור. אני חשבתי על שני הראשונים. הוא המליץ על שני האחרונים.

הייתי סקפטי בעניין הרייקי, אבל האמת הפשוטה היא שברגע שהרגשתי את ידיו של גוסטב מעל לצוואר שלי ידעתי שאני הולך לצאת משם בלי כאב גב ובלי כאבי ראש – כפי שאכן היה. אחרי כמה ימים של סבל, במעבר חד, הרגשתי מעולה והמשך הטיול היה הנאה צרופה.

5 תגובות בנושא “איזה שיטות אלטרנטיביות משפיעות על מיגרנות?”

  1. כי בתחומים האלה הרבה פעמים איכות המטפל חשובה לא פחות משיטת הטיפול. זו אחת הסיבות לכך שקשה מאוד לערוך מחקר עיוורון-כפול להערכת יעילות הטיפולים – לא רק שמטופלים שונים יקבלו טיפולים שונים למה שברפואה המערבית נראה כאותה הבעיה (לדוגמא, מיגרנה), אלא שמטפלים שונים שיבצעו – לכאורה – אותו טיפול, יתנו למעשה טיפולים שונים מאוד, בגלל נסיונם, יכולתם המקצועית ואישיותם.

    במקרה שלך, סביר למטפל אחר באותן השיטות היתה השפעה אחרת לגמרי.

  2. הדבר היחיד שבאמת עזר לי מכל הטיפולים האלטרנטיבים שניסיתי (דיקור, הומאופטיה, כירופרקטיה ובטח היו עוד כמה) זו שיטת קנסיגנטון, שיטה המשלבת תזונה עם עוד כמה עקרונות פשוטים (הליכה, למשל). למרות שזו שיטה מאוד תובענית מבחינת אורח החיים היא באמת עובדת, אצלי לפחות.

  3. אני אמנם לא סובל ממיגרנות, אבל זוגתי כן. באופן אישי יש לי בעיה עם כל הנושא של רפואה אלטרנטיבית כי בהרבה מקרים (ואני מנסה לא להכליל) מדובר בטיפולים ללא תקפות מדעית, כאשר חוקרים אותם בצורה נכונה לעומת טיפולים אחרים, או פלסבו, הם לא יעילים.
    מצד שני, כשאדם סובל ואין לו פתרון אחר מהרפואה המודרנית והמדעית יותר, מי אני שאתווכח איתו ולא אתן לו להנות מפלסבו?

  4. @ערן – אני תמיד אומר, לכל מי ששואל אותי, שבשלב ראשון ינסה למצוא רופא קונבנציונלי טוב – ואם אפשר שיהיה מישהו שפתוח גם לאפשרויות של טיפול אלטרנטיבי. אבל מה לעשות שיש הרבה אנשים שהרפואה הקונבנציונלית לא עזרה להם וטיפול אלטרנטיבי כן.

    דיקור, באופן ספציפי, כן נחקר וכן מראה מתאם חיובי גבוה יותר מפלסבו כאמצעי לטיפול בכאב כרוני. אני גם יכול לומר שטווינה (מסאז' סיני) הועילה לי יותר מפיזיותרפיה. העניין הוא שקשה להעמיד במבחן אמפירי משהו שההיגיון שמאחוריו לא מנוסח בצורה מדעית. מה שאפשר לחקור הוא רק את הדיווח הסובייקטיבי של המטופל, וכאן אפשר לטעון שיש משתנים מתערבים כמו התגובה הפסיכולוגית ליחס הטוב יותר (למשל) של המטפל האלטרנטיבי.

    בכל אופן, כשמדובר על איכות החיים של המטופל – כלומר, היעדר הטיפול הקונבנציונלי לא מסכן את חייו – טיפולים אלטרנטיבים לא יכולים להזיק, ומי שחש שהם מועילים לו יותר עדיף שיבחר בדרך הזו.

    @דוד – אין ספק שאתה צודק, ואני חושב שזה גם קשור לכישרון טבעי – לא רק ניסיון.

  5. שלום לכולם
    אני אדם אופטימי מטבעי, במיוחד במה שנוגע למקצוע שלי – לימוד שיטת אלכסנדר. בהמשך לכתוב, זוהי שיטה שלצידה דווקא עומדות כמה הוכחות מדעיות, ובשונה משיטות טיפול מסוימות – היא נותנת לזה שסובל את הכלים לרפא את התופעה ממנה הוא סובל. לגבי מיגרנות, ישנן מקרים רבים בהם לימוד השיטה עזר לאנשים, ואני יכול לשער שזה מתוקף שינוי שנוצר (לאורך זמן כמובן) לאחר שהאדם הצליח ליצור שינוי במערכות המרכזיות שמשפיעות על המיגרנה: מערכת העצבים והמוח, כלי הדם, השרירים (כן השרירים של הצוואר קשורים), הנשימה (אספקת חמצן למוח), מערכת הראייה ועוד ועוד – בקיצור הכל קשור ואפשר ללמוד לשלוט בהכל.
    אני ממליץ בקיצור 🙂 ותרגישו טוב.

השאר תגובה