"15 התקפים בחודש לפחות"

היא סובלת ממיגרנות שנים רבות, בתדירות גבוהה, ובלי כדורים הן פשוט לא עוברות. מה אפשר לעשות?

מזל מספרת: "אני סובלת מהתקפי מיגרנות לפחות עשרים שנה, בצורה קשה. בשנים האחרונות ההתקפים כל-כך רבים שאפשר לומר שיש לי בערך 15 התקפים בחודש לפחות. הדרך היחידה שאני מצליחה להתמודד עם ההתקפים האלה זה לקחת כדור אופטלגין עם כדור קופרגוט ביחד, לשכב בחדר חשוך כשעה ואז להמשיך את חיי".

"האם יש למישהו רעיון שיכול לעזור לי בדרך אחרת כלומר לא לקחת כל כך הרבה כדורים? אני רוצה לומר שעד היום אם אני מנסה לא לקחת כדורים ואולי זה יעבור מעצמו, אני חוטפת כזאת מגרנה שגם הכדורים לא עוזרים ואני צריכה לקחת אחרי כמה שעות שוב ולהמשיך לשכב בחושך ובשקט".

הסיפור העגום של מזל לא נדיר בכלל. הרבה אנשים סובלים ממיגרנות במשך המון שנים, בתדירות גבוהה, ללא הטבה, ו"שום דבר לא עוזר מלבד תרופות".

אבל למקרא הדברים שכתבה מתבקש לשאול: מתי הפעם האחרונה שראתה רופא? גם אם הפתרון היחיד עבורה הוא טיפול תרופתי קבוע, עדיף שזה יהיה טיפול מונע מאשר טיפול סימפטומטי. יש טיפולים מונעים שהם גם אפקטיביים יותר וגם גורמים פחות נזק משימוש קבוע במשככי כאבים.

לכן, העצה הכי טובה שאפשר לתת במקרה כזה היא ללכת לנוירולוג (או למעשה למומחה לכאבי ראש, שזה דומה אבל לא בדיוק אותו הדבר). 

בעצה אחת עם הרופא אפשר לנסות להבין אם ישנה מחלה כרונית כלשהי, שאולי עם הטיפול בה תהיה הטבה גם במיגרנות – זה נפוץ ממה שחושבים. ייתכן שמזל סובלת מחוסר איזון הורמונלי, בעיה במשק הסוכר, בעיה אורתופדית כלשהי, או אפילו אלרגיה פשוטה, שבקומבינציה עם הנטייה למיגרנה (שעשויה להיות מולדת) גורמת להתקפים התכופים.

במקביל לטיפול הקונבנציונלי, אני חושב שכדאי למזל לבדוק מה היא עושה בתחומים אחרים כדי למנוע את המיגרנות ולהקל עליהן. האם היא עוסקת בפעילות גופנית? מקפידה על אכילה ושתייה מסודרות? שעות שינה מספיקות? האם היא יודעת מהם הטריגרים למיגרנות שלה?

אף פעם לא מזיק לבקר אצל מרפא סיני טוב. קרוב לוודאי שדיקור יכול לעזור. טאי צ'י או פלדנקרייז עשויים לעזור לגוף שלה להתאזן קצת, ולמלא גם תפקיד של פעילות גופנית מתונה (אם כי במקרה של הפלדנקרייז זה בדרך-כלל לא מספיק וכדאי לעשות עוד משהו).

אבל הכי טוב זה לצמצם את השימוש בתרופות עד כמה שאפשר. במקביל לתקופת מה של שימוש בתרופות כדי להתאזן ולחזור לתפקוד רגיל, כדאי לחפש גם פתרונות לא-תרופתיים שיעזרו לכם. הצעתי כמה דוגמאות בפוסטים 5 דרכים לעצור התקף מיגרנה ו-5 תרופות מפתיעות למיגרנה.

תגובה אחת בנושא “"15 התקפים בחודש לפחות"”

  1. מזל יקרה,
    גם אני מיגרניסטית- לפחות 3 התקפים בחודש כאשר כל התקף נמשך בין 3-5 ימים והטיפול שלי הינו שילוב כדורים וטיפות שלא יעילים כל כך בהתקפים קשים.
    בד"כ ההתקפים לפני ואחרי המחזור החודשי. לחצים בעבודה ומזג האוויר משפיעים עלי בקלות, לא דבר שהוא בשליטתי לתרופה מקדימה.
    הנויירולוג הציע לי לנסות אקמול פוקוס מייד עם איתות מזערי של הכאבים- החלטתי לנסות היות והטיפולים הקודמים הרסו לי את הקיבה.
    מקלחות חמות ועיסוי עדין מאוד עוזר.

השאר תגובה