תרופה חדשה למיגרנה: Treximet

טרקסימט (Treximet), תרופה חדשה נגד מיגרנות, מבטיחה להיות הרבה יותר יעילה מתרופות אחרות. יכול להיות שזה נכון, אבל אני חושד שמדובר פשוט בתרגיל סטטיסטי.

מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר בשבוע שעבר את השימוש בתרופה Treximet של GlaxoSmithKline. זוהי תרופה ייעודית למיגרנות, שאמורה להיות יעילה משמעותית מתרופות קודמות.

ההרכב של התרופה (לכדור) הוא 500 מ"ג נפרוקסן (naproxen sodium) ו-85 מ"ג סומיטריפטן (sumatriptan). כלומר, מדובר בשילוב בין משכך כאבים אנטי-דלקטי (הנפרוקסן הוא החומר הפעיל בנקסין, נרוסין וכו') לבין טריפטן (סומיטריפטן הוא החומר הפעיל באימיטרקס).  משכך הכאבים פועל סימפטומטית על הכאב, אבל גם מצמצם את התופעה הדלקתית שמצטרפת להתקף מיגרנה ממושך; הטריפטן אמור לפעול ישירות על המנגנון שמאחורי המיגרנה.

ה-FDA לא מיהר לאשר את השילוב הזה, למרות ששני מרכיבי התרופה נמצאים בשימוש נפוץ יחסית. הסיבה על-פי האתר סטרמד: נדרשו ראיות לכך שהוא לא מגדיל את הסיכון לפגיעה בלב ולשינויים גנטיים. תודו שזה נשמע קצת מרתיע, גם אחרי האישור מה-FDA.

מצד אחד השילוב בין נפרוקסן וסומיטריפטן נשמע מאד הגיוני, כי נפרוקסן הוא משכך כאבים חזק מאד שמשפיע מהר יחסית, ולטריפטנים יש פעולה ממושכת יותר שיכולה כנראה למנוע התפרצות של ההתקף מחדש אחרי שהשפעת הנפרוקסן פגה. GSK גם הציגה תוצאות של ניסוי שבו נתגלה שהטרקסימט עוזר ליותר אנשים מאשר כל אחת מהתרופות שמרכיבות אותו בנפרד.

מצד שני, יש הרבה אנשים שממילא מגיבים רק לאחד מהחומרים הפעילים, ולכן תרופה כזו מיותרת להם. נפרוקסן משפיע גם על כאבים שאינם מיגרנה וסומיטריפטן רק על אנשים שיש להם מיגרנות, ולא על כל סוגי המיגרנות באותה מידה.

אם יש לכם כאב ראש נובע מסטרס ותיקחו את הכדור הזה, סביר להניח שהוא ישפיע עליכם בדיוק כמו שהיה משפיע לו הייתם לוקחים כדור נקסין או נרוסין. אז האם הוא משפיע יותר על מי שסובל ממיגרנה מאשר הטריפטן בנפרד, או שבקבוצת הנחקרים פשוט היו אנשים שלא באמת סבלו ממיגרנות?

אני לא רופא, אבל אני חושב שלמי שרוצה להיעזר בתרופות כדאי לנסות קודם טריפטנים – אולי יותר מאחד, כי ייתכן שאחד לא ישפיע ואחר כן. הייתה תקופה בחיי שבה לקחתי הרבה נקסין, ובדיעבד אני יכול לומר שהוא השפיע עליי רע (בעיקר על מערכת העיכול שלי). למרות שאיבופרופן (אדוויל, נורופן וכו') אמור להיות גרוע לא פחות למערכת העיכול, ולמרות שהוא פחות חזק, מצאתי שהוא משפיע עליי טוב יותר. בהתקפים בהם אני כן לוקח תרופות, אני מעדיף לקחת כדור או שניים של אדוויל ליקוויד ג'ל, בשלב מוקדם של ההתקף.

לגבי טריפטנים – ניסיתי מעט ובחלק מהמקרים הם עזרו לי, אבל לוקח להם יותר מדי זמן להשפיע (עדכון: לא כשמדובר בזריקת אימיטרקס, מסתבר) והם כל-כך יקרים שאין לי מוטיבציה להמשיך לנסות עוד סוגים. מכיוון שבדרך-כלל אני מצליח להתמודד עם המיגרנות בלי תרופות, נחסכה ממני הזכות לבצע את המחקר הזה על בשרי.

תגובה אחת בנושא “תרופה חדשה למיגרנה: Treximet”

  1. תעשה ביטוח בריאות בחו"ל. היום גיליתי למרבה ה"אושר" שאני אוכל לקבל את הטריפטנים שלי בחינם במרשם רופא. ….רק את אלה המיובאים מהארץ למרבה האירוניה.

השאר תגובה