אפשר לרפא מיגרנה?

לעיתים קרובות מדי אני נתקל בפרסומים חסרי אחריות של אנשים שמבטיחים "לרפא לגמרי את המיגרנות". כמובן שזו שטות – את המיגרנה אי אפשר לרפא. מצד שני, אפשר לצמצם משמעותית את הכאבים ואת ההפרעה לחיים שלכם, ולעיתים קרובות זה גם פחות מסובך מכפי שאפשר לחשוב.

ככל שמדע הרפואה יודע לומר – החלמה ממיגרנה היא בלתי אפשרית. אי אפשר לרפא מיגרנה, רק להקל עליה.

מיגרנה איננה "מחלה" במובן הרגיל של המילה, ולכן גם לא ניתן להחלים ממנה. המיגרנה היא הפרעה (disorder) נוירולוגית, ככל הנראה מולדת ותורשתית (יש כמה מחקרים שמצאו דמיון גנטי בין אנשים שונים שסובלים ממיגרנה).

כמו שאר כאבי הראש שמוגדרים "ראשוניים" (כגון כאב ראש מקבצי או כאב ראש מתחי), המיגרנה לא נובעת ממחלה או מצב בריאותי שניתן לטפל בו אלא היא בעצמה ה"מצב".

מה ניתן בכל זאת לעשות

מצד שני, ניתן להקל משמעותית – ולעיתים אפילו בקלות יחסית – על רוב האנשים שסובלים ממיגרנה.

מלבד טיפולים תרופתיים, שהרבה יותר מגוונים ובטוחים היום מבעבר, ישנן אפשרויות בתחום הרפואה המשלימה. יש אנשים שמגיבים טוב לדיקור או שיאצו, אחרים משיגים הקלה משינויים תזונתיים או עיסוי רפואי.

גם שינויים באורח החיים משפיעים – שתייה מספקת, אכילה בריאה ומסודרת, פעילות גופנית מתונה והקפדה על שעות שינה ועל איכות השינה, כולן עוזרות להפחית את התכיפות והעוצמה של ההתקפים.

אצל רבים פעילויות מפחיתות סטרס – כמו מדיטציה, טאי צ'י, או אפילו אמבטיה חמה – עוזרת גם לכאבי הראש. זה נכון במיוחד לכאב ראש מתחי (tension type) אבל גם למיגרנה.

היום רבים מהמומחים לכאבי ראש מדברים במונחים של "ניהול ההתקפים", כשהרעיון הוא להכיר את עצמכם טוב יותר ולרכוש כלים למניעה ולהתמודדות עם התקפים, שמאפשרת לחיות איתם בשלום ולשפר את התפקוד.

דמיון מודרך, מדיטציה, תרגילי הרפיה/נשימה וביו-פידבק הן דוגמאות לשיטות שמוכיחות את עצמן עבור הרבה אנשים ועוזרות להם לנהל את ההתקפים ולצמצם אותם.

נושא שלעיתים קרובות לא זוכה למספיק תשומת לב היא ההתמודדות עם טריגרים. אצל רוב האנשים ניתן למצוא קשר ברור בין העיתוי של התקפי מיגרנה וכאבי ראש אחרים לבין חשיפה לגורמים סביבתיים שונים, כגון תאורה מרצדת או חזקה מדי, חשיפה לריחות חריפים, אכילת מזון שומני ומתובל במיוחד, ועוד.

בבלוג הזה תוכלו למצוא מגוון רעיונות, טיפים והמלצות שיעזרו לכם למצוא מה טוב ומה נכון לכם ולסבול פחות.

10 תגובות בנושא “אפשר לרפא מיגרנה?”

  1. אני סובלת מהתקפי מיגרנות לפחות עשרים שנה בצורה קשה בשנים האחרונות ההתקפים כל כך רבים שאפשר לאמר שיש לי בערך 15 התקפים בחודש לפחות. הדרך היחידה שאני מצליחה להתמודד עם ההתקפים האלה זה לקחת כדור אופטלגין עם כדור קופרגוט ביחד לשכב בחדר חשוך כשעה ואז להמשיך את חיי. האם יש למישהו רעיון שיכול לעזור לי בדרך אחרת כלומר לא לקחת כל כך הרבה כדורים אני רוצה לאמר שעד היום אם אני מנסה לא לקחת כדורים ואולי זה יעבור מעצמו אני חוטפת כזאת מגרנה שגם הכדורים לא עוזרים ואני צריכה לקחת אחרי כמה שעות שוב ולהמשיך לשכב בחושך ובשקט. תודה מזל.

  2. היי מזל.
    מה שאת מספרת נשמע מאד עגום ומעורר שאלות.
    ראשית: מתי הפעם האחרונה שראית רופא? גם אם הפתרון היחיד עבורך הוא טיפול תרופתי קבוע, עדיף שזה יהיה טיפול מונע. גם לשיכוך כאבים, אופטלגין היא תרופה מזיקה יחסית ויש אפשרויות טובות יותר שמשפיעות יותר. לכן: לכי לנאורולוג.

    אני חושב שכדאי לך לבדוק מה את עושה בתחומים אחרים כדי למנוע את המיגרנות ולהקל עליהן. האם את עוסקת בפעילות גופנית? מקפידה על אכילה ושתייה מסודרות? שעות שינה מספיקות? פירסמתי כאן לא מעט טיפים שיכולים לעזור לצמצם את מספר המיגרנות והעוצמה שלהן או לעצור התקף כשהוא מתחיל ואני מציע שתדפדפי קצת.

    המלצתי האישית היא שתנסי לבקר אצל מרפא סיני טוב. דיקור יכול לעזור לך, אבל תצטרכי הרבה טיפולים; ההמלצות התזונתיות שתקבלי, לעומת זאת, יכולות לעזור לך.

    הסיפור שלך ממש מצער. אני חושב שאקדיש לזה פוסט עם עצות לאנשים שסובלים כמוך. בהצלחה! אנא עדכני.

  3. מבקש לדעת היכן ניתן להשיג את תרופת הקופירגוט?
    בברכת שנה טובה ובשורות טובות לכולנו.

  4. השיווק (החוקי לפחות) של קופרגוט נפסק. יש היום תרופות שמשיגות תוצאות טובות יותר. מציע שתפנה לנוירולוג.

  5. הייתי רוצה לשתף על תרופה בשם ajovy
    שעזרה לי מאוד שנרכשה באופן פרטי בתור אחד שסובל כבר 20 שנה מכאב ראש מקבצי וניסע את כל סוגי הטיפולים האפשריים כמעט אחרי אשפוזים בבתי חולים וטיפולים כבדים בסטרואידים ועוד כל מיני טיפולים לא קלים בכלל כל שנה ברציפות במשך חמישה חודשים בכל שנה היה התקפים יום יומיים
    אם יש למישהו שאלות אני מוכן לעזור אבל התרופה הזאת עושה קסמים

  6. אצלי מה שעוזר זה זריקות imitrex, לוקח חצי מנה בתחילת הכאב ולאחר 10 דקות הכל מאחוריי

  7. כן אבל שיש לך חמישה חודשים ברצף התקפים של שלושה התקפים ביום זה בלתי אפשרי להשתמש בהם ב אמיטרקס זריקה גם שאתה מנצל רבע מהמנה הלב שלך על ולעצור
    מי שיכול שינסה את התרופה שהמלצתי

    כמו שרשום בהוראות הכיף התחיל להעיד והתקפים התחיל להיות כל שלושה ימים אחרי זה כל שבוע ואחרי זה ירדו מי התקף של שעה להתקף של חמש דקות ואז זה נעלם
    אני בן 39 סובל מגיל 15

    באמת כל מי שסובל שווה לנסות

  8. תודה על הפידבק החשוב דויד. משמח שהתוצאות אצלך כ"כ טובות ומקווה שיהיו עוד אנשים שיפיקו מזה תועלת דומה.

השאר תגובה