מיגרנה או סתם כאב ראש?

האם כאב הראש שלכם הוא מיגרנה או כאב ראש מסוג אחר? לא משנה מה אמר לכם הרופא – תקראו ותדעו.

בזמן השירות הצבאי שלי סבלתי מכאבי ראש קשים במיוחד, בתדירות יומיומית. אחרי מספר ביקורים במרפאה, נשלחתי לרופא מומחה (ובעברית: נאורולוג) בבית-החולים תל-השומר. הרופא בדק אותי, הפנה אותי ל-CT כדי לבדוק שאין לי גידול במוח, וכששמע שהתקפי כאבי הראש שלי מתפרצים בתגובה לקור קיצוני, הוא פסק חד-משמעית: זו לא מיגרנה.

זה לא המקרה היחיד עליו שמעתי בו רופא שאמור להבין במיגרנות מדבר שטויות. האמת הפשוטה היא שהמיגרנה היא אחת הבעיות הרפואיות הסבוכות והמורכבות ביותר, וכל מיגרנה שונה מרעותה. לו הרופא שבדק אותי היה בקיא בנושא, הוא היה מזהה מייד שאני סובל מ"כאבי ראש מקבציים" (Cluster headaches), סוג פחות נפוץ אבל הרבה יותר כואב של מיגרנות.

הסיפור הזה ממחיש את הצורך לבחור ברופא שמתמחה במיגרנות. וזה מקום טוב להזכיר שאני לא רופא, רק בלוגר שסובל ממיגרנות (בין השאר) ולמד קצת את הנושא.

כאבי ראש יכולים להיגרם ממיליון סיבות, ובכל מקרה חשוב לשלול גורמים אפשריים שונים, ולעשות את זה בעזרת רופא, כדי שלא תקומו בוקר אחד ותגלו שאתם מתים בגלל גידול במוח או משהו – פשוט תדאגו שזה יהיה רופא שבאמת מבין.

בכל אופן, אם חלק מהסימפטומים הבאים נשמעים לכם מוכרים, אז יש סיכוי טוב שאתם סובלים ממיגרנה ולא "סתם" כאב ראש:

א. אם כאבי הראש מופיעים בצד אחד בלבד בכל פעם (אבל מחליפים צדדים מדי פעם).
ב. אם הכאבים מתמקדים באזור הרקה, העין ו/או המצח (אם הכאב ממוקד בתוך העין ייתכן שזה כאב ראש מקבצי).
ג. אם הכאבים מלווים בבחילות, הקאות, רגישות לאור, רעשים וריחות.
ד. אם קודם להתקף אתם חווים הפרעות ראייה, או רגישות קיצונית של החושים.
ה. אם הכאב כמעט לא מגיב למשככי כאבים אחרי שהתחיל.
ו. אם הכאב נחלש או נפסק כתוצאה משתיית קפה בתחילת ההתקף.
ז. אם אתם חשים הקלה לאחר הקאה, השתנה מרובה, שלשול.

אגב, יש אנשים שלא מסוגלים לענות תשובה חיובית על אף אחד מהסעיפים האלה, ולמרות זאת הם סובלים ממיגרנה. חלק מהבלבול קשור לכך שיש יותר מסוג אחד של מיגרנות ושמיגרנה היא תופעה מורכבת שנוטה להשתנות מאדם לאדם ולאורך החיים.

בין הסוגים המובחנים ישנם הבדלים משמעותיים, ויש גם "עירוב תחומים". לדוגמא:

א. מיגרנה קלאסית (עם "אאורה") בדרך-כלל כוללת סימנים מקדימים. מיגרנה מצוייה (ללא אאורה) לרוב לא תכלול סימנים בולטים כל-כך. שני הסוגים יכולים להימשך משעות בודדות ועד מספר ימים ומתאפיינים בכאב פועם או הולם, ברגישות לאור, רעש, בחילות וכו'.

ב. כאב ראש מקבצי, לעיתים מאובחן בטעות כמיגרנה מתאפיין בהתקפים קצרים יותר (לרוב 30-90 דקות) ונוטה לכלול סימנים אוטונומיים (כגון הזעה מוגברת, נחיר נוזל, עין דומעת) אבל אצל חלק מהאנשים ההתקפים קצרים או ארוכים יותר וללא סימנים אוטונומיים. לעיתים יש רגישות לאור, בחילות וסימנים אחרים שדומים למיגרנה.

ג. מיגרנה קלאסית ומיגרנה מצויה מופיעות לרוב בצד אחד של הראש, שכולו כואב. כאבי ראש מקבציים נוטים להיות ממוקדים מאד, לרוב בעומק העין או בכל ארובת העין. אבל כל הנ"ל עלולים "לטייל" לאזורים מעט אחרים (רכה, לחי, מצח) ולהקשות על האבחון.

ד. אנשים שסובלים מסוג מסויים של מיגרנות/כאבי ראש לעיתים סובלים גם מסוגים אחרים. ההתקפים מופיעים בדרך-כלל באותו צד, אבל לעיתים נדירות בצד השני או אפילו בשני הצדדים בו-זמנית.

בקיצור:
כמעט הכל הולך. הכי טוב למצוא נוירולוג שמתמחה במיגרנות, אבל כדאי גם לקרוא ולהשלים את הידע לבד.

10 תגובות בנושא “מיגרנה או סתם כאב ראש?”

  1. רציתי להוסיף לתסמינים גם דמעות במהלך התקף, התקשות שרירים בעורף ואת המחזוריות שמתאימה בד"כ לביוץ/מחזור אצל נשים. ועל הדרך המון תודה על תרגיל ההרפיה לצוואר, שבאופן די משונה לא הכרתי עד כה, אבל הוא אחד הטובים שפגשתי.

  2. בלונדינית – נכון, גם דמעות. הפרשת דמעות מהעין בצד הכואב היא אחד המאפיינים של clusters (ועוד כמה סוגים של כאבי ראש מהמשפחה), יחד עם הרגישות לאלכוהול, הנטייה של הכאב להתמקד באזור העין, הנטייה למחזוריות וכו'.

    לגבי המחזוריות שחופפת למחזור (כולל הופעה של התקפים במקביל או במקום ל-PMS או במהלך המחזור עצמו) – היא קיימת אצל חלק מהנשים שסובלות ממיגרנה, אם כי לא אצל כולן. שינויים הורמונליים בכלל ושינויים ברמת האסטרוגן בפרט הם כנראה "טריגרים" עבור חלק מהאנשים. אני אדבר על זה באחד הפוסטים הבאים (כל החומר קיים, רק צריך לארגן אותו).

  3. (התגובה שלי נעלמה לתהום הנשייה. מנסה לשלוח שוב, הפעם עם הצ'קבוקס ללא הטקסט ליד מסומן. אם נשלח כפול אני מתנצלת מראש)

    קודם כל- תתחדש על הבלוג.
    רציתי להוסיף את המחזוריות שחופפת למחזור, אבל ראיתי שהקדימו אותי.
    רק הרחבה קטנטנה, מנסיון כואב שלי: כדורים מסויימים למניעת הריון יכולים להגביר מאוד את מגרנות (ולהיות טריגר בפני עצמם).
    ככה שאם את אשה והמגרנות שלך מחזוריות, ואת על כדורים: כדאי לבדוק עם גניקולוג את האפשרות של החלפת הכדורים/מעבר לאמצעי מניעה אחר.

  4. לטענת רופאת הנשים שלי אם את אישה והמגרנות שלך מחזוריות ואז לא על כדורים כדאי לבדוק* דווקא את האופציה של לקיחת גלולות. ההסבר שלה (שהוכיח את עצמו במקרה שלי) הוא שיש גלולות שמגבירות מגרנות ויש גלולות שממתנות את השינויים ההורמונלים ולכן מסייעות למנוע אותן.

    *עם רופא/ת נשים שיש לו/לה איזשהו מושג בעניין (זו כבר המלצה שלי, מנסיון רע עם רופא מחליף)

  5. תודה על הפוסט והאתר. אני כותב עכשיו מתוך דמדומי מגרנה. כבר הרבה זמן שאני אומר לעצמי ויקירי שאני סובל ממגרנות, אבל אף פעם לא טרחתי לבדוק אם זה באמת נכון. אז כן, זה נשמע נכון. אין לי את המקבצי הזה — נשמע כמו משהו מנוול באמת.

    אני ממליץ לכל מי שסובל לנסות ולנהל יומן עם תיעוד קפדני של כל מה שנראה קשור, ובמיוחד: אוכל, סקס, מזג אויר. מנסיון אני יודע ששנוי דיאטה יכול להקל, וגם שינויים שקשורים לסקס. תעוד כזה יכול לפחות לקרב אותך להבנה של הווריאציה האישית, כי נשמע לי שמספרן הוא קרוב לאינסופי.

    כיוון שגם בעצות אנחנו עוסקים:
    1. קפה הוא פיתרון זמני שעוזר להתמודד עם התחלה של התקף – אני לא משתמש אלא אם כן אני צריך לעשות משהו חשוב שאינו סובל דחוי כי יש לקפאין תופעות לואי והוא לא פתרון ארוך טווח.
    2. התנזרות מסקס לכמה ימים עוזרת גם. יותר מזה לא נסיתי 🙂
    3. אצלי זה בא הרבה פעמים עם בחילה כמו במחלת הנסיעה – לזה יש לי צמיד שלוחץ על נקודת דיקור קצת מתחת למפרק כף היד בין הגידים: זה פלא גדול, אבל עובד בשבילי.
    4. קרור הגוף. הפעם הראשונה שעשיתי את זה הייתה כשהלכתי לטייל בים ביום חורף שמשי וחם. היה לי כאב ראש מטריד. ברגע שנכנסתי למים הוא נעלם ולא חזר. מקלחת קרה גם.
    5. להתמודד בגבורה. זה עוזר. וזה עובר. כמו כל דבר טוב או רע. נבחרנו לחיות עם הכאב הזה – לפחות נעשה את זה כמו שצריך.
    6. אם אתם רגישים לאלכוהול כמוני אתם בטח יודעים שזה לא טוב לכם.
    7. אני יודע שיש תרגילי נשימה שיכולים לעזור, אבל צריך ללמוד את זה ממישהו ואני לא יכול לתאר את זה בכמה מילים.

    בהצלחה.

  6. נכון לא כל נאורולוג יודע לאבחן אם זה מגרנה או סינוסיטיס וכדומה..
    אבל השנה ביקרתי אצל נאורולוג שחד משמעית אמר לי יש לך מגרנה והוא צודק זה מתאפיין בכאב בצד אחד של הראש שמתחיל מהעין עובר לרכה ומגיע לפעמים עד העורף וגורם גם לפעמים להתכווצות שרירים בצוואר רגישות לאור רעש בחילות וכו….
    מה שמצחיק זה שאחרי שינה של חצי שעה שעה הכאב נעלם כאילו לא היה אצלי הכאב מתחיל בסוף הקיץ בסביבות חודש נובמבר דצמבר היחשפות לרוח קרה רק מזרז את הכאב לבוא שינה מרובה אכילה לא סדירה לחץ ועבודה מרובה והרשימה עוד ארוכה.
    אז לכל המבולבלים מדובר במיגרנה והיא פשוט בלתי נסבלת אבל אין מה לעשות צריך להתמודד איתה מומלץ לבצע טבלת כאב ולהראות את זה לנאורולוג שהוא יפרש את סוג המגרנה וימליץ על פתרון מתאים.

  7. tאז מה לעזזל יש לי??.

    סליחה כן….אני בת 37 אמא ל3 ילדים וסובלת כבר 8 שנים! כן…כן… מכאבי ראש/מגרנות שהולכים ובאים תקופות.
    זה לא בצד אחד, זה סוג של כאב של לחץ: על הרכות, על המצח, לפעמים בקודקוד הראש, לפעמים מאחור, זה יכול להמשך שבועות וחודשים, פתאום לעבור תקופה.
    וממש לא בא לי קרינה של סיטי……

    אז מה זה???

  8. היי אילה,

    אני לא רופא וממילא אי אפשר לאבחן מרחוק.

    ראשית, כדאי שתפגשי עם רופא/ת המשפחה כדי להיבדק ולשלול כל מיני גורמים אפשריים לכאבי הראש שלך (לדוגמא: לחץ דם גבוה).
    בקשי מרופא המשפחה גם הפניה למומחה לכאבי ראש. הוא יוכל לאבחן את כאב הראש שלך וקרוב לוודאי שיוכל להציע טיפול שיקל עלייך בטווח הקצר.

    כמובן שהרופא לא יוכל להכריח אותך לעבור סיטי או לקחת תרופה שאינך רוצה. לעומת זאת, הוא יוכל לומר לך מה יש לך ומה האפשרויות שלך, כולל באילו סיכונים או תופעות לוואי טיפול או בדיקה מסוימים עשוים להיות כרוכים.

    חלק מכאבי הראש מסובכים יותר לטיפול, אבל ישנם סוגים של כאבי ראש שניתן לטפל בהם די ביעילות ברגע שמאבחנים נכון. בנוסף, כשיהיה לך אבחון תוכלי לחפש ברשת מידע וטיפים מאנשים אחרים שסובלים מאותם כאבי ראש, שמנסיוני האישי וממה ששמעתי מאחרים אני יכול לומר לך שלעיתים הם מצמצמים או מבטלים כליל את הצורך בתרופות. בהרבה מקרים שינויים בסגנון החיים, בתזונה, ביציבה ובתנועה, בסביבת השינה והעבודה וכד', משיגים הקלה.

    בהצלחה!

השאר תגובה