5 טריגרים למיגרנה וכאבי ראש שלא הכרתם

המיגרנה היא "מצב" – רגישות, או נטייה אם תרצו, שבשילוב עם טריגרים שונים מביאה להתקף מיגרנה.  זה נכון גם לקלסטר (כאב ראש מקבצי) וכאבי ראש נוספים. הרופא שלכם אולי יזכיר את הקשר לאכילה, שתייה, שינה ומתח נפשי. אבל יכול מאד להיות שהטריגרים שמעוררים את המיגרנות שלכם נמצאים ברשימה שלפניכם.

1. מיזוג אוויר. אצל חלק מהאנשים חשיפה לקור היא טריגר למיגרנות. אצל אחרים המעבר מחום לקור (ולהפך) ביציאה מהחדר הממוזג הוא הטריגר. אצל אחרים הטריגר הוא האוויר היבש, שגורם למתח בשרירי העין שבתורו מעורר את המיגרנה. אפשר להיעזר ב"תחליף דמעות" שנמכר בכל בית מרקחת.

2. ישיבה ממושכת מול מחשב. הישיבה מול מסך מחשב לאורך שעות ארוכות עלולה לגרום למיגרנות מכמה סיבות: חוסר תנועה או תנוחה לא טובה של ישיבה/צפייה במסך שגורמת למתח בשרירי הגב והצוואר; יובש בעיניים כתוצאה מבהירות המסך ומכך שכאשר צופים בו נוטים לא למצמץ; אימוץ של העין כתוצאה ממסך שאינו תקין או לא מכוון נכון.

המלצות: לכוון נכון את המסך, בערך בגובה העיניים או קצת יותר נמוך; להשתמש בכסא נוח לישיבה; קומו כל 20-30 דקות, עשו סיבוב בחדר, במסדרון, סובבו את הראש והרפו את הצוואר, מצמצו קצת. השתמשו בתחליף דמעות (ראו סעיף 1). נסו להוריד מעט את בהירות המסך ולראות כיצד זה משפיע. 

3. חשיפה לריחות עזים. ריחות חזקים וחשיפה לאדים של חומרים שונים – תכשירים קוסמטיים (כמו מסיר לק או בשמים מסוימים), חומרי ניקוי חריפים, אדי דלק ועוד – הם טריגר עבור הרבה אנשים. כדאי לשים לב ובמידת הצורך להגן על עצמכם עם מסיכה.

4. תאורה מרצדת. המדע עוד לא לגמרי יודע להסביר את המנגנונים שמאחורי כאב ראש ראשוניים כמו מיגרנה, קלסטר או כאב ראש מתחי. ידוע, עם זאת, שלפחות חלק מהנ"ל קשורים לשינוי בפעילות החשמלית של המוח, שרגישה לאותות בתדרים שונים, כולל צלילים במקבצים מסוימים, אור מרצד וכו'. אם שמתם לב שאתם מקבלים מיגרנה כשאתם נמצאים בחדר מסויים בבית או במשרד, תבדקו את התאורה.

5. מתח בשרירי הלסת. ישנם כאבי ראש ופנים שקשורים ישירות למתח בשרירי הלסת או לליקויים במפרק הלסת (TMD/TMJ). אצל חלק מהאנשים בעיות כאלה הן טריגר למיגרנה או כאב ראש אחר. אם אתם סובלים משחיקת שיניים, "טיקים" בלסת וכדומה, בקשו מרופא השיניים שיפנה אתכם לבדיקה אצל מומחה. יש פיזיותרפיה שיכולה לעזור. חלק מהאנשים מדווחים על שיפור כתוצאה מעיסוי, שיאצו או דיקור.

9 תגובות בנושא “5 טריגרים למיגרנה וכאבי ראש שלא הכרתם”

  1. רופא השיניים עשה לי סד שינה, שלא הכי נוח לישון איתו אבל אני מתאמץ כדי להקטין את גורם 5 שאני מנחש שמשמעותי אצלי. אבל האם יש פרט לכך פיזיותרפיה מיוחדת לאזור? שיאצו מיוחד שמתמקד בזה? יש לך המלצות?

  2. אני לא מאד מתמצה בפינה הזאת, אבל כמה דברים אני יכול בכל זאת לומר:
    א. יש פיזיותרפיה ייעודית לשרירי הלסת. גם אפשר להתאים סד לילה שמונע שחיקת שיניים ותופעות דומות.
    ב. שיאצו או דיקור יכולים לעזור. רפואה סינית בכלל, יכולה לעזור להוריד תופעות שונות שקשורות בסטרס כמו שחיקת שיניים ומתח בשרירי הלסת.
    ג. מישהי שדיברתי איתה דווחה על שיפור דרמטי אחרי טיפול בביו-פידבק.
    בהצלחה!

  3. תודה רבה על הבלוג
    יש לי ילד שסובל מגיל 3 והוא בן 7. מן הסתם כבר עשינו כל טיפול אפשרי וכל בדיקה אפשרית ופעם בשבוע יש התקף חזק.
    אמרו לנו שזה יעבור בגיל ההתבגרות אבל מהבלוג שלך (אל אם כן אתה בן 90) גם אצל זה מגיל צעיר מאוד
    יש לך טיפים לילדים נוספים שאולי במקרה לא ידעתי כי אני חושבת שאני יודעת כבר הכללל

  4. כזכור, אני לא רופא ויודע להעיד רק על עצמי ועל מה שראיתי ושמעתי וקראתי, ובכל מקרה כדאי להיות אחראיים ולהתייעץ עם רופא.

    בכל אופן, אני ממליץ מאד שתקראו את הספר של סאקס עליו המלצתי כאן כמה פעמים, למרות שמדובר בספר ישן, כי הוא מספק הבנה טובה של הרקע למיגרנה – מצב אורגני, עם או בלי מרכיב רגשי, שרק בשילוב עם הטריגרים השונים או במסגרת של מחזוריות כלשהי של פעילות מערכת העצבים הופך להתקף.

    האפשרות השנייה נשמעת יותר רלוונטי לילד שלך, מכיוון שאת מדברת על התקפים בזמנים פחות או יותר קבועים (האמנם? כדאי מאד לתעד). מזה שאת אומרת "התקפים חזקים", אני נוטה לחשוב שלא מדובר במיגרנה קלאסית או מצויה, אלא בנאורלגיה מיגרנוטית (כאב ראש מקבצי, cluster heaqdache) או אולי בכלל לא במיגרנה או כאב אדיופתי אחר – יש כאבים ש"מחקים" מיגרנות/קלסטר וכו' אבל בעצם מעידים על בעיה אחרת שדורשת טיפול אחר.

    אינטואיטיבית אני אומר, שכדאי להתייעץ עם מומחה להתפתחות הילד כדי לנסות להבין למה דווקא בגיל שלוש – מה קרה אז. אולי המקור קשור להתפתחות במבנה השלד, או אולי זהו גיל שבו מערכות מסויימות של הגוף מגיעות להבשלה, או שאולי בדיוק עברתם דירה ובמקום שאתם גרים יש טריגר שלא חשבתם עליו – עובש, אלרגן ממקור צמחי וכו'. אני מתרשם שרופאי ילדים ורופאים פנימיים לעיתים קרובות עוזרים בבירורים מהסוג הזה יותר מרופאים שמתמחים בכאב.

  5. האם יש קשר בין התקף מיגרנה למחזור הדם? קרי, קבלת מיגרנה יום לפני קבלת ווסת חודשית אצל אישה

השאר תגובה