מיגרנה בצום ואחריו

נכון שיום כיפור הוא בשביל "ועיניתם את נפשותיכם", אבל מיגרנה היא עינוי גדול מדי אפילו בשביל יום כיפור. אז מה אפשר לעשות?

אצל חלק מהסובלים ממיגרנה יום הכיפורים הוא עינוי אמיתי. לכן, לפני כל דבר אחר נפתח בזה: אם אתם סובלים, ממש סובלים – תפסיקו את הצום. אם אתם לא רוצים להפסיק לצום – לפחות תשתו משהו. ואם החלטתם להיות צדיקים במיוחד השנה – שתו פחות מ"מלוא לוגמיו" (כלומר 30-40 מ"ל). מבחינה הלכתית, גם לחולה שאין בו סכנה, מותר לשתות פעם ב-10 דקות את הכמות הזו.

בכל אופן, כמה טיפים שיעזרו לכם:
א. תתרחקו מהמזגן. הרבה אנשים מבלים את יום-הכיפורים בחדר ממוזג. בפוסט קודם כבר הסברתי מדוע מיזוג-אוויר יכול לגרום למיגרנות, ולא אחזור כאן על כל ההסבר. בכל אופן, עדיף לא לשבת קרוב מדי למזגן ולא בטווח הרוח הקרה שיוצאת ממנו.
ב. היזהרו מאכילה כבדה. אוכל שומני או ארוחה כבדה מדי קודם לצום, עלולים לגרום למיגרנות במהלכו. הימנעו ממאכלים מתוקים או מתובלים. לכו על פחמימות מלאות, בשר רזה, פסטה, תפוחי אדמה – אוכל שהעיכול שלו לא קשה מדי.
ג. אל תתאמצו. אם מאיזו סיבה בה לכם לצאת למרתון בשעת הצום, וותרו על זה.
ד. עשו לעצמכם מסאז'. הרבה אנשים מבלים את הצום ללא תנועה, בעיקר בשכיבה או בישיבה. מומלץ לשכב על השטיח בסלון, אם יש לכם כזה, לסובב קצת את הראש בעדינות לצדדים, לעסות את הזרועות והכתפיים, ואם יש מישהו שיכול למסז' לכם את הגב – אדרבא ואדרבא.

מניעת מיגרנה אחרי הצום

חלק גדול מהאנשים לא סובלים ממיגרנות במהלך הצום אלא דווקא אחריו. יש לזה יותר מהסבר אחד, והחג כבר מתקרב, אז בואו ניגש ישר לטיפים.

א. מייד אחרי הצום. אל תתחילו לאכול מייד. אם יש עוד מישהו בבית, שיכול לשים לב שאתם לא מתעלפים ומתים תוך כדי, אז הכי טוב לשתות מעט מים ולעשות מקלחת טובה. אחר-כך, נסו לאכול משהו קל מאד ורצוי פחמימה – צנים (יענו טוסט, אבל בלי הגבינה) הוא התחלה טובה. פרוסת עוגה? אם אתם לא מרגישים טוב תימנעו.
ב. החזרת הנוזלים. כדי להחזיר לעצמם את המים שהגוף איבד, נסו לשתות בכמויות קטנות – רבע או חצי כוס מים, כל כמה דקות. אל תשתו מים קרים, אלא פושרים. אל תשתו בבת אחת ליטר מים, כי רוב הסיכויים שתזיעו או תשתינו אותו תוך דקות. אם אתם חושדים שנשאר לכם משהו במערכת העיכול מאתמול, אפשר לשתות כוס אחת או שתיים, מה שיזרז את ההתרוקנות. בכל מקרה, עדיף להגדיל את כמות המים שאתם שותים רק כשאתם מרגישים קצת פחות חלשים.
ג. מה לאכול אחרי. אחרי הצנים, ועוד קצת מנוחה ושתייה, אפשר לאכול משהו קצת יותר מעניין. רוב האנשים יגיבו טוב במצב כזה למרק עוף, ביצה קשה, מעט פירות (לא מתוקים מדי), אורז לבן. פירה מתפוחי אדמה, ללא שמנת או חלב, גם כן הולך מצויין. אל תגזימו בכמות ואם אתם מרגישים בחילה או כבדות תעצרו. הסוד הוא לאכול קל ולעשות הכל בהדרגה.
ד. עוד כמה טיפים. שימו לב שאתם לא צוברים מים – אם אתם שותים אבל לא משתינים נסו לשתות משהו שיגרום לכם גם לשחרר קצת נוזלים (יותר בכיוון התה, פחות בכיוון הבירה). אם אתם מעשנים, נסו לדחות את הסיגריה הראשונה ככל האפשר, ובאופן כללי לעשן פחות בערב שאחרי הצום. היזהרו ממתוקים – הם ירימו אתכם ואז יפילו, וזה ממש מזמין מיגרנה. אל תגעו באלכוהול לפחות יממה.
בהצלחה!

השאר תגובה