נורות חסכוניות: טובות לסביבה, רעות לראש

אם יש לכם בבית "נורות חסכוניות" ואתם סובלים מכאבי ראש, אז ייתכן שיש קשר.  הנורות החסכוניות – בעצם נורות פלואורסנט קומפקטיות (CFL) – נכנסו בשנים האחרונות לשימוש נרחב באירופה ובחלק ממדינות ארה"ב, ובבריטניה ישנה תוכנית לאומית למעבר לשימוש בנורות אלה בלבד. הן צורכות כ-15 עד 25 וואט בממוצע – רבע מהצריכה של נורות ליבון רגילות – ונוטות להאריך ימים משמעותית יותר מהנורות הרגילות. אבל אם אתם משתמשים כבר בנורות כאלה בבית או במשרד, אז כדאי לדעת שמחקר חדש שנערך בבריטניה מצביע על כך שהשימוש בהן עלול לגרום למיגרנות ולעוד כמה צרות בריאותיות. אתר המדע והטכנולוגיה The Radar שהקדיש כתבה לנושא ציטט בין השאר את תגובת שר הבריאות הבריטי איוון לואיס, שאמר שבמשרד מודעים לבעיה. עם זאת, הדגמים החדשים של נורות ה-CFL אמורים לצמצם את הבעיה או למנוע אותה כליל. גם בישראל מתוכנן מהלך (שנדחה לאחרונה) להוצאה מחוץ לחוק של נורות הליבון (הנורות ה"רגילות") בהספק שמעל 60 וואט. לא בטוח שהביאו בחשבון את כל ההשלכות של המעבר הזה. אם אתם רוצים לחסוך או מחפשים תחליף ליום שבו לא ניתן יהיה לרכוש נורות ליבון חזקות, אז אלטרנטיבה אפשרית אחת היא הנורות בטכנולוגיית LED שגם היא חסכונית אבל אין בה בעיה של ריצוד. אפשרות נוספת היא להשתמש – לפחות באזור בו אתם מבלים חלק גדול מהיום, כמו חדר עבודה או חדר מגורים – בכמה נורות ליבון בהספק נמוך במקום נורה אחת חזקה.

3 תגובות בנושא “נורות חסכוניות: טובות לסביבה, רעות לראש”

  1. זאת בעיה קלאסית של אור מונוכרומטי (אור בצבע אחיד = תדר אחד = ריצוד). אני גם סובל מאוד מאור נאונים כמו גם ממסכי מחשב ומהטלוויזיה (כל המנגנונים האלה בנויים על ריצוד בתדר קבוע).

    מנסיוני אפשר לשפר את העניין בדרך פשוטה יחסית:
    א. להתקין שתי מנורות חלשות יותר בשני צבעים שונים (אור צהוב ואור לבן) או אפילו מנורה חסכונית ומנורה רגילה. עדיין אפשר לתרום לסביבה ולחסוך בחשמל ולי אישית זה כמעט ביטל את "אפקט הניאון".
    ב. לגבי מסכים וטלוויזיות – פשוט לקנות LCD. יקר אבל משפר את חווית הצפייה לאין ערוך. מילא חדות התמונה, אפשר לעבוד מול מחשב כל היום ולא לחזור הביתה עם הילות וכאב ראש.

    וכמובן – סחתיין על הבלוג… חזק ואמץ !

  2. אנשים סבלו ממיגרנות גם לפני המצאת הנורה הפלורוסנטית, ולכן אי אפשר לטעון שהנורה היא הגורם למיגרנה.
    להתקף מיגרנה יכולים להיות הרבה סיבות כמו תזונה לקויה, עייפות, לחץ וכו'.
    ואני מסכימה עם איזי, כיום בהחלט יש פתרונות רבים שמאפשרים גם לסובלים ממיגרנה לחסוך באנרגיה ע"י שימוש בנורת פלורוסנט.

  3. נורות פלואורסנטיות הן לא גורם או הגורם אלא טריגר. הנטייה לסבול ממיגרנות היא מצב נתון. מה שמעורר את המיגרנה הם טריגרים.

השאר תגובה