מיגרנות בצד אחד

המאפיין הכי מובהק של מיגרנות הוא שהן מופיעות בצד אחד של הראש, אבל מדי פעם מחליפות צד. האמנם?

בספרו המפורסם על המיגרנה של חוקר כאבי הראש אוליבר זאקס, הוא אומר את הדברים הבאים (כיצד לחיות עם מיגרנה, הוצאת אור עם, עמ' 22): "…צד אחד מותקף בדרך-כלל בעדיפות יתר, ואצל חולים מועטים הכאב הוא תמיד בצד שמאל או בצד ימין. לעיתים תכופות יותר מופיעה רק עדיפות יחסית, הקשורה לעיתים קרובות בחומרת הכאב; כאב ראש חמור ותכוף בצד אחד, עם כאב ראש בינוני ונדיר בצד השני".

כיום מקובל שאצל אנשים עם מיגרנה הכאב הוא תמיד בצד אחד של הראש אבל לא תמיד באותו הצד. למעשה, זה אחד המאפיינים המובהקים המבדילים בין מיגרנה לכאבי ראש אחרים, כגון כאב ראש מקבצי שתמיד (כמעט) תוקף אך ורק בצד אחד. בכאב הראש ה"ראשוני" השלישי, כאב ראש מתחי (Tension type headache) כאב הראש הוא בשני הצדדים בו זמנית.

כדי לסבך את הדברים עוד קצת מתברר שישנן עוד כמה אפשרויות (חלקן אמנם נדירות, ועדיין):

  • מיגרנות שתוקפות תמיד בצד אחד, או בשני הצדדים בו-זמנית
  • אנשים עם כאב ראש מקבצי שההתקפים שלהם לא מוגבלים לצד אחד
  • אנשים עם כאב ראש מתחי בצד אחד בלבד
  • אנשים שסובלים משני סוגים או יותר של כאבי ראש, ולפעמים חווים בו-זמנית או לסירוגין התקף מיגרנה וגם כאב ראש מתחי, או מיגרנה וכאב ראש מקבצי וכו'.

החריגים האלה נחשבים לנדירים, אבל ייתכן שהם פחות נדירים ממה שאפשר לחשוב ותורמים לתת-האבחון ו/או לאבחונים חלקיים או שגויים של כאבי ראש ראשוניים.

בכל מקרה, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לתעד את ההתקפים (לרשום מתי, כמה, באיזה צד, שעה, מה עשיתם תוך כדי או לפני, כמה זמן ההתקף נמשך וכמובן: באיזה צד) ולהגיע למומחה לכאבי ראש כשאתם מצוידים ברשימה מפורטת של הסימפטומים. זה יקל על האבחון ויקצר את הדרך לטיפול שבאמת יעבוד.

השאר תגובה