האם כאב במצח יכול להיות מיגרנה?

הקוראת ל' מספרת ושואלת: "אני סובלת ממיגרנות לעיתים רחוקות, לרוב באזור הרקות. אך מדי פעם אני סובלת מכאבים חזקים באזור המצח שמזכירים מיגרנה, במיוחד באמצע הלילה. בזמן האחרון התעוררתי כמה פעמים עם כאבים כאלה ולא הצלחתי לעשות כלום. אחרי שעה הם עברו מעצמם וחזרתי לישון. האם זו מיגרנה או בעיה אחרת?".

לפני שאשיב: אני מזכיר שאני לא רופא והעצות שלי לא מחליפות התייעצות עם רופא וכו'. וכמו שאסביר בהמשך, כאבים כמו אלו שתוארו גם עלולים להעיד על בעיה מסכנת חיים.

ככלל, כן – מיגרנה וכאבי ראש חד-צדיים אחרים, תוקפים לעיתים גם בשני הצדדים בו זמנית או באזור ספציפי אחר של הראש כמו המצח.

בכל אופן, לי זה נשמע כמו כאב ראש מקבצי (Cluster Headache או CH), במיוחד בהתחשב בכך שההתקפים הם חזקים במיוחד, מופיעים בעיקר (אך לא רק) בלילה, נמשכים בד"כ כשעה ושיש ריכוז שלהם בתקופה מסויימת.

מיקום הכאב של' מתארת אינו טיפוסי, כי CH בד"כ ממוקד בעין, אבל לפעמים בהתקפי CH מוקד הכאב הוא אחר – בלחי, באזור הלסת, בקדמת הפנים (באזור שבין הלחי לאף) וגם במצח.

סוג נוסף של כאבי ראש שמעירים משינה הוא Hypnic Headache, שדומה בכמה דברים לכאב ראש מקבצי (העיתוי, משך ההתקף, התגובה לקפאין, הקשר לשנת REM ועוד). אבל סוג הכאב הזה בד"כ מופיע בשני צדי הראש ולאו דווקא במצח.

גורם שכיח נוסף לכאב חריף שעשוי להעיר משינה הוא סינוסיטיס כרוני. במהלך הלילה, כשהטמפרטורות יורדות, משתנה הלחץ בסינוסים והתוצאה עלולה להיות כאב חזק. כאב בתחתית המצח (פחות או יותר באזור הגבות) יכול להגיע מה-frontal sinus שנמצא בדיוק שם. ואגב, גם סינוסיטיס עשוי להיות קשור ל-CH.

בכל אופן, כאב ראש חזק שמעיר משינה בלילה עלול להיות קשור גם ללללחץ תוך גולגולתי, בעיה שדורשת טיפול שונה לגמרי. לכן, כמו בכל הופעה של כאב ראש חדש הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לפנות לרופא – אם זו הפעם הראשונה ומדובר בכאב חריף מאד, ההמלצה היא לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי (חדר מיון); אם זה כבר קרה פעמים רבות ואתם עדיין בחיים אז כדאי להגיע בהקדם לרופא משפחה.

השאר תגובה