כאב ראש מקבצי (Cluster Headache)

כאב הראש המקבצי נחשב לכאב הראש הקשה ביותר, וזכה לכינויים מפחידים כמו "Suicide Headache". נכון, הוא עלול לגרום סבל גדול – אבל יש מה לעשות. 

עודכן: 7.10.2022

כאב הראש המקבצי (Cluster Headache או CH בקיצור. בעברית מכונה לעיתים "קלסטר") הוא סוג נדיר של כאבי ראש שנחשב חמור ומגביל יותר מכל כאבי הראש האחרים, לרבות מיגרנות.

זהו כאב התקפי חריף שלרוב מופיע בפתאומיות, מתפתח במהירות ועשוי להגיע לשיא תוך דקות. לעיתים הוא מעיר משינה (לא אצל כולם). עוצמת הכאב והעובדה שבד"כ הוא לא מגיב למשככי כאבים, הופכות את ההתקפים לחוויה לא פשוט ולעיתים גם מפחידה.

השכיחות המוערכת שלו היא בין 0.1% ל-0.5% מהאוכלוסייה, והוא שכיח יותר אצל גברים מגילאי 20 ואילך, אך קיים גם אצל נשים, נערים וילדים.

כאב הראש המקבצי מתאפיין בהתקפים קצרים (בד"כ 30-90 דקות), קשים, שמתגברים במהירות ולא מגיבים למשככי כאבים. לעיתים הם מעירים משינה, לעיתים תוקפים במהלך היום. הצורה הנפוצה היא של כאב מאחורי העין

התסמינים העיקריים של כאב הראש המקבצי (לא כולם חייבים להתקיים):

  • כאב ראש בצד אחד, תמיד או כמעט תמיד אותו הצד.
  • הכאב לרוב ממוקד בעין או בסביבתה, בעיקר כאב מאחורי העין.
  • משך ההתקף לרוב 30-90 דקות – אם כי יש יוצאי דופן.
  • העין בצד הכואב, נפוחה, אדומה או דומעת.
  • שכיח שיש גודש באף או נזלת בצד הכואב.
  • לעיתים תתרחש הזעה מרובה במהלך ההתקף.
  • רגישות לאלכוהול שמעורר התקפים (אצל רוב החולים).
  • תדירות ההתקפים (נרחיב בהמשך).
  • אצל רבים מהסובלים ההתקפים מופיעים בלילה, ומעירים משינה.
  • אצל חלק מהחולים ההתקפים מגיעים באותה שעה בדיוק, כל יום.

השם "מקבץ" (Cluster), מתייחס לאופי המיוחד של תדירות ההתקפים, אצל חלק מהסובלים: 1-8 ליום, כל יום, במשך מספר שבועות ("Cluster Period"), שאחריהם לעיתים יש הפסקה מוחלטת של ההתקפים במשך חודשים ואפילו שנים. צורה זו מכונה "כאב ראש מקבצי אפיזודי" (ECH), ולרוב היא מתרחשת בעונות מעבר.

אצל חלק מהסובלים ההתקפים מופיעים "כמו שעון" באותה שעה יום אחרי יום, או מעירים משינה פחות או יותר 90 דקות אחרי ההירדמות. זה המקור לעוד אחד מהכינויים של כאב הראש המקבצי: Alarm Clock Headache (לא להתבלבל עם Hypnic headache, כאב ראש ראשוני אחר שגם הוא מעיר משינה ומכונה לעיתים בשם הזה).

השם "מקבץ" מתייחס לדפוס האופייני של התקפים מרובים: 1 עד 8 התקפים ביום, לפעמים באותה שעה, במשך שבועות, אחריהם יש לעיתים הפסקה מוחלטת לחודשים ואפילו שנים

הצורה הכרונית של הכאב המקבצי (CCH) יכולה להיות יומיומית ובשעות קבועות, או להפתיע בזמנים בלתי צפויים עם מרווחים של ימים או שבועות זה מזה. אצל חלק מהאנשים יש גם דפוס כרוני של התקפים וגם אפיזודות, פעם או מספר פעמים בשנה. ישנם חולים שעוברים ממצב כרוני לאפיזודי או להפך וישנם כאלה שנהנים משנים של הפוגה בלתי מוסברת עד שההתקפים חוזרים במפתיע.

ההבדלים בין CH למיגרנה

המנגנון הפיזיולוגי שעומד מאחורי ה-CH ידוע רק בחלקו. בדומה למיגרנות, הוא מערב את העצב הטריגמינלי (Nervus trigeminus, "העצב המשולש"). בשונה ממיגרנות, הוא קשור באופן הדוק למערכת העצבים האוטונומית ולשעון הביולוגי (Circadian Rhythm) הנשלטים ע"י אזור במוח המכונה היפותלמוס.

הנוירולוג הידוע אוליבר זקס מצטט בספרו "לחיות עם מיגרנה" מטופל שהגדיר את כאב הראש המקבצי כ"אורגזמה של כאב". זקס עצמו האמין שמדובר בסוג של מיגרנה (אותה כינה "נוירלגיה מיגרנוטית"), בגלל התגובה לטיפולים דומים ו"בגלל קיומם של התקפי מעבר הכוללים תכונות של שני סוגי כאבי הראש".

בניגוד למיגרנות שלעיתים מופיעות בשני הצדדים לסירוגין, כאב ראש מקבצי מופיע באותו צד, תמיד או כמעט תמיד. ההתקף מתחיל לעיתים בפתאומיות ומגיע לשיא בתוך דקות, ונוטה להימשך 30-90 דקות (כיום מקובל להרחיב את הטווח מ-15 דקות עד 3 שעות). זאת בניגוד למיגרנה שבה ההתקף נבנה בהדרגה ולרוב אורך 4 שעות עד שלושה ימים.

בניגוד למיגרנות שנוטות לעבור צד מדי פעם, כאב הראש המקבצי תוקף תמיד באותו צד. התקפים בצד השני או בשני הצדדים בו-זמנית הם נדירים יחסית

בחילה, הקאות ורגישות לאור (פוטופוביה) שאופייניות מאד למיגרנה, פחות נפוצות ב-CH. בניגוד לנטייה של אנשים עם מיגרנה להסתגר במקום חשוך ושקט, הסובלים מכאב ראש מקבצי חווים אי שקט, נעים בחוסר מנוחה ובהתקפים קשים במיוחד אף בוכים וצועקים מכאב.

בניגוד למיגרנות (וכאבי ראש אחרים) ששכיחותם אצל נשים כפולה בערך, המקבצים, לעומת זאת, נפוצים יותר אצל גברים. הנתון המקובל הוא שכשלושה-רבעים בקירוב מהסובלים הם גברים.

המאפייןמיגרנהכאב ראש מקבצי
מיקום הכאבצד אחד של הראש, לעיתים מחליף צדצד אחד, תמיד אותו הצד
מוקד הכאבבאזור העין, הרקה, ולעיתים הלסתלרוב בעין או מאחורי העין
עוצמת הכאבבינוני עד קשהקשה עד קשה מאד
משך התקף4 שעות עד 3 ימיםלרוב 30-90 דקות
התפתחות ההתקףאיטית והדרגתית (שעות)מהירה מאד (לפעמים מגיע לשיא תוך דקות)
תדירות התקפים אופייניתמשתנה1-8 התקפים ליום במשך כמה שבועות (אפיזודי) או אקראית לאורך השנה (כרוני)
התקפים ליליים (מעירים משינה)לא שכיחשכיח
סימנים אוטונומיים (נחיר נוזל/סתום, הזעה בפנים, עין דומעת/אדומה)לא שכיחשכיח
בחילות, הקאות, רגישות לאורשכיחלא שכיח
טריגריםרביםבעיקר אלכוהול, מתח או חוסר שינה
השוואה בין המאפיינים של מיגרנה וכאב ראש מקבצי. חשוב לזכור שלפעמים לא כל המאפיינים הם "לפי הספר".

אמצעי הטיפול ב-CH

אצל רבים מהסובלים כאב הראש המקבצי פוגע באיכות החיים וגורם למצוקה. אבל בטיפול מתאים (ע"י מומחה לכאבי ראש) ניתן בד"כ לצמצם משמעותית את תדירות ההתקפים ואת עוצמתם, עד כדי הפרעה מינימלית לתפקוד.

ישנו מגוון גדול של טיפולים ל-CH. היעיל ביותר והפחות מזיק בזמן התקף הוא טיפול בחמצן 100% עם מסיכה + שקית העשרה (NRM). החיסרון העיקרי של האמצעי הזה הוא שהוא לא מאפשר ניידות.

אמצעי פחות מגביל להפסקת התקפים הם טריפטנים (בראשם אימיטרקס) בצורה של זריקות עצמיות, טבליות מסיסות או תרסיס לאף. השפעתם של הנ"ל מהירה משמעותית מטריפטנים בכדורים ולכן הם מתאימים יותר לקלסטר.

כאב הראש המקבצי עלול לגרום סבל רב, אבל בד"כ ניתן לטפל בו ביעילות ולצמצם משמעותית את תדירות ועוצמת ההתקפים. כמו כן, לא כולם סובלים מהצורה הקשה או הכרונית שלו

למניעה משתמשים לעיתים בתרופות כמו חוסמי תעלות סידן, אנטי אפילפטיים, נוגדי פרכוס ונוגדי דיכאון טריציקליים. לקטיעת מקבצים קשים משתמשים לעיתים בסטרואידים במינון יורד, לרוב במקביל להתחלת שימוש בתרופה אחרת למניעה. חלק מהתרופות הללו אינן נעימות לשימוש, אך לרוב אין צורך בשימוש קבוע או במינונים גבוהים. בכל מקרה, כדאי ללמוד ולהכיר את החלופות השונות ולהחליט יחד עם הרופא המטפל על הטיפול המתאים.

כמו כן, יש חשיבות גדולה לזיהוי הטריגרים שמעוררים את כאבי הראש. ישנם טריגרים שמשותפים לרוב הסובלים – אלכוהול, ויאגרה ודומיו, תרופות שמכילות ניטרוגליצרין, חוסר שינה, אכילה ושתייה לא מסודרות, שינויים חדים במזג האוויר. ישנם גורמים שמהווים טריגרים עבור חלק מהאנשים אך לא לאחרים – מתח נפשי, סוגי מזון מסוימים, חסרים תזונתיים ועוד.

הרחבה על הטיפולים העיקריים למניעת התקפים ובזמן התקף תמצאו בפוסט המדריך ה(כמעט) שלם לטיפול בכאב ראש מקבצי.

203 תגובות בנושא “כאב ראש מקבצי (Cluster Headache)”

  1. היי צחי,

    אי אפשר לאבחן מרחוק, ובכל מקרה את האבחון צריך לעשות רופא. בקש בקופה הפניה למומחה לכאבי ראש (לא סתם נוירולוג, שלא בהכרח מבין בנושא). לרוב זה חודשיים-שלושה קדימה, ואם אתה הולך באופן פרטי אז יש החזר מהקופה על רוב הסכום. מומחה לכאבי ראש יוכל בדרך-כלל לתת אבחנה חד משמעית וטיפול מונע שיצמצם משמעותית את הבעיה.

    עד שיגיע התור לרופה המומחה, פנה שוב לרופא המשפחה ובקש להמשיך בבירור ה"רגיל". CT הוא חלק הכרחי בבירור כזה, כדי לשלול מחלות מסכנות חיים, ולכן טוב שעשית אותו – אבל כדאי לוודא שכאבי הראש שלך לא קשורים לבעיה בריאותית אחרת, כגון לחץ דם גבוה, סינוסיטיס כרוני, בעיה בעמוד שדרה צווארי וכדומה.

    אם אין מחלה או מצב בריאותי כנ"ל שגורמים לכאבי הראש, אז נוהגים להגדיר את הבעיה ככאב ראש "ראשוני" או "אדיופתי", וכדי לטפל בהם ביעילות בדרך כלל נדרשת עזרה של מומחה לכאבי ראש. ייתכן שעוד לפני שתגיע למומחה, רופא המשפחה יציע לך טיפול מונע (כגון כדורי אלטרול/אלטרולט, שזה טיפול די מקובל שלרוב אין לו תופעות לוואי אחרי הימים הראשונים של השימוש). בכל מקרה, אל תוותר על הביקור אצל המומחה.

    בהצלחה ותרגיש טוב!

  2. שלום רב,

    אני סובלת מCH כבר המון שנים. מישהו כאן יודע האם סובלים מCH זכאים לנכות לכללית מביטוח לאומי? מישהו פעם עבר את התהליך הזה מולם?

    תודה רבה מראש

    נועה

  3. היי נועה – ישנם אנשים עם CH שקיבלו מהביטוח הלאומי הכרה בנכות וגם קצבת נכות. אני מקווה שמישהו מהם יקרא ויגיב.

השאר תגובה