לקראת האביב: אלרגיה וכאבי ראש

בניגוד למה שרבים חושבים, מיגרנות וכאב ראש מקבצי לרוב לא קשורים ישירות לאלרגיה – אבל לפעמים הם כן. ובכל מקרה, האביב הוא זמן מצויין לחטוף כאב ראש, ואם אתם אלרגים אז על אחת כמה וכמה. בואו ננסה להבין למה ומה עושים.

עדכון אחרון: 4/4/2024

הרבה אנשים שסובלים ממיגרנות או מכאב ראש מקבצי ("קלסטר") חושדים שיש להן קשר לאלרגיות ולעיתים יש אכן קשר. למרות שהקשר אולי קצת שונה ממה שאפשר לחשוב. למשל, במקרים רבים האלרגיה היא לא הגורם למיגרנות אלא רק טריגר שיוצר התקף מיגרנה (או קלסטר).

באופן כללי יותר, יש הרבה מהמשותף בין מה שקורה לנו בגוף בזמן התקף לבין מה שקורה לנו בתגובה אלרגית. לפני הכל, ההיסמין, התרכובת העיקרית שהגוף מייצר בתגובה לאלרגנים, מעורבת גם ביצירת התקפי מיגרנה וקלסטר.

הכל בגלל ההיסטמין

בספרו הקלאסי על המיגרנה טוען הנוירולוג אוליבר זאקס שהמיגרנה קשורה לאלרגיות רק באחוז קטן מהמקרים, אם בכלל. באותם מקרים, טיפול מסורתי באלרגיה גורם לירידה בתדירות ההתקפים ובעוצמתם, ובשאר המקרים לא.

הקשר לכאב הראש המקבצי הוא ברור יותר – כבר עשרות שנים שידוע שבמהלך התקפי קלסטר מחזור הדם שלנו מוצף בהיסטמין ובעבר אפילו כינו את כאב הראש הזה "Histamine Headache". מצד שני, כשנתנו לאנשים עם קלסטר ומיגרנה אנטי-היסטמינים (התרופות העיקריות שמשמשות לטיפול באלרגיות) בד"כ לא הייתה הטבה.

כיום כבר ידוע שהיסטמין מעורב במנגנונים שגורמים להתקפי מיגרנה וקלסטר, אם כי לא בדרך שחשבו בעבר. באלרגיה הגוף מפריש היסטמין בתגובה לאלרגן אליו נחשפנו; במיגרנה ובקלסטר יש הפרשה של היסטמין גם בלי נוכחות של אלרגן. הסיבה לכך לא ידועה – יש שמשערים שמדובר ב"באג" במערכת החיסונית שלנו.

מולקולת היסטמין

איך כאבי הראש קשורים להיסטמין ולאלרגיה

היסטמין הוא שליח עצבי (נוירוטרנסמיטור), שמעורב בתהליכים רבים שמתרחשים בגופנו. מדובר באחת מכמה תרכובות (הידועה שבהן, CGRP, היא זו שתוקפות התרופות הביולוגיות החדשות), שגורמות להרחבת כלי דם ו/או להתפתחות דלקת בדפנות כלי הדם, שאופייניים למיגרנות, קלסטר וכמה סוגים נוספים של כאבי ראש.

מלבד התופעות הללו, שהסיבה המדויקת להן לא ידועה, אלרגיות רגילות לגמרי יכולות לגרום ישירות ובעקיפין להתקפים או להחמיר אותם. אלרגיה שמלווה בנזלת, גודש ולעיתים סינוסיטיס, גורמת בעצמה לכאבי ראש ופנים, משפיעה על כלי הדם ומעוררת הפרשת היסטמין וכל הדברים האלה הם טריגרים להתקפי מיגרנה וקלסטר.

אלרגיות גם מדלדלות את מלאי הוויטמין D שלנו, שבאופן רגיל יש לו אפקט מניעתי נגד קלסטר וייתכן שגם נגד מיגרנה.

אז מה עושים?

אלרגיות הן לא הסיבה היחידה להתקפים בעונת האביב. פריחות יש לאורך רוב השנה, ושינויי מזג אוויר, טמפרטורות ולחץ ברומטרי הם בעצמם טריגרים לקלסטר ולמיגרנה. גם השינוי באורך היום, שמשפיע על ייצור סרוטונין ומלטונין, הוא טריגר מרכזי לכאב ראש קבצי ובמידת מה גם למיגרנות.

אם אתם חושדים שכאבי הראש שלכם קשורים (גם) לאלרגיות אז ההמלצות הן:

לטפל באלרגיות כאילו שאין כאבי ראש ובכאבי הראש כאילו שאין מיגרנה. לשם כך מומלץ –

לפנות לאבחון, גם אצל אלרגולוג וגם אצל מומחה לכאבי ראש. במקרים מסוימים הטיפול דומה (סטרואידים) אבל ישנם רוב הטיפולים הם ספציפיים לבעיה (אלרגיה ו/או כאבי ראש).

להתחיל אצל רופא משפחה, שהוא זמין יותר ואמור להיות מסוגל לאבחן ולתת טיפול ראשוני לאלרגיה, גודש וסינוסיטיס. בקשו גם בדיקה לויטמין D.

להיעזר בטיפולים לא תרופתיים, כמו שטיפת אף באמצעות תרסיס מי מלח או מכשיר מיוחד.

לנסות לזהות ולצמצם את החשיפה לאלרגנים.

לצרוך פחות מזונות עשירים בהיסטמין (כן, הוא נמצא גם באוכל). אם המצב ממש קשה אז אפשר לנסות Low Histamine Diet. לעיתים קרובות מספיק פשוט לשים לב ולצרוך קצת פחות מזונות שמגדילים את כמות ההיסטמין בגוף.

במקרים קשים לשקול שימוש באנטי-היסטמינים מדור ראשון כמו אהיסטון (כלורפנירמין) או סליפד-אייד (דוקסילמין). כמובן, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה. התרופות האלה מרדימות ופחות מתאימות לשימוש ביום, אבל אם יש אבחנה של אלרגיה וכאבי ראש עקשנים, אז יש סיכוי שהן יעזרו לכם יותר (כנראה מאותה סיבה שהן מרדימות: הן יודעות לחצות את ה-blood-brain barrier ומגיעות למוח).

האביב הישראלי הוא עונה קצרצרה שלעיתים מצליחה להיות די נהדרת. אל תתנו לכאבי ראש ואלרגיות לקלקל לכם אותה – טפלו בעצמכם, ותרגישו טוב.

2 תגובות בנושא “לקראת האביב: אלרגיה וכאבי ראש”

  1. היי,
    נתקלתי במקרה בבלוג שלך כשחיפשתי אינפורמציה על Relert..
    אני סובלת ממיגרנות בערך מאז שאני זוכרת את עצמי. כרגע מטופלת בסומטרדיקס שבד"כ עוזר, אבל יש לי הרגשה שמרוב שימוש בו תכיפות ההתקפים שלי עלתה..

    תהיתי אם אתה מכיר/ניסית את Relert, וגם אם שקלת לנסות רפואה משלימה, למשל הומאופתיה.. אני רוצה לנסות אבל זה מאוד יקר ואני די סקפטית..

    אשמח לתשובות,
    ובכל אופן כל הכבוד על ההשקעה בבלוג,
    הצטערתי לקרוא על סבלך והזדהתי מאוד, לצערי :/

  2. היי
    הכן שמתי לב לזה, לפעמים אני מרגיש שמנסה להיות לי מיגרנה ונהייה גודש באף ועוד כול מיני דברים מוזרים, אחרי שהאף מישתחרר הכול נירגע, כניראה שזה מסביר את זה .
    והמשפט האחרון הוא באמת הכי מדוייק רק שצריך לתפוס את זה בזמן .

    כול הכבוד על הבלוג ונשמח לעידכונים במייל
    אמיר

השאר תגובה