לקראת האביב: אלרגיה וכאבי ראש

בניגוד למה שרבים חושבים, מיגרנות לרוב לא קשורות לאלרגיה. בכל אופן, האביב הוא זמן מצויין לחטוף כאב ראש, ואם אתם אלרגים אז על אחת כמה וכמה.

הרבה אנשים שסובלים ממיגרנות חושדים שיש להן קשר לאלרגיות ולעיתים יש אכן קשר. מצד שני, גם במקרים האלה האלרגיה היא לא הגורם למיגרנות אלא רק טריגר שיוצר מיגרנה אצל מי שיש להם נטייה מיגרנוטית.

בספרו על המיגרנה אומר הנוירולוג אוליבר זאקס שהמיגרנה קשורה לאלרגיות רק באחוז קטן מהמקרים, אם בכלל. באותם מקרים, טיפול מסורתי באלרגיה גורם לירידה בתדירות ההתקפים, ולי עצמי יש קרוב משפחה שנמצא אצלו קשר כזה – הוא מקבל זריקות אנטי-היסטמין תקופתיות, לאחריהן הוא מפתח התקף חזק ואז יש לו הפוגה עד הזריקה הבאה (בעבר הוא סבל מהתקפים בשכיחות גבוהה יותר).

אלרגיה יכולה גם לגרום לסינוסיטיס, שלעיתים קרובות מלווה בכאבים אופייניים – תחושת לחץ באזור האף, העיניים והמצח. ברוב המקרים חימום ומשככי כאבים יעזרו. במקרים קשים יותר יידרש טיפול תרופתי לגודש (גם תרסיס מי מלח עשוי לעזור) ואפילו טיפול אנטיביוטי.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, האביב הוא לא התקופה היחידה שבה אנשים מפתחים תגובות אלרגיות לפריחות – יש פריחות לאורך רוב השנה, ואם אתם סובלים מרגישות מיוחדת בתקופה מסויימת, ויש סימנים אופייניים למיגרנה (גודש, נזלת, פריחה) אז כדאי לברר את זה אצל אלרגולוג.

אצל רבים השכיחות המוגברת של התקפים בעונה ספציפית, קשורה יותר למזג-האוויר או אפילו לשינוי באורך היום שמשפיע על ייצור הסרוטונין והמלטונין (הורמון השינה). לכן, נדמה לי שהעצה הכי טובה היא לטפל במיגרנה כאילו שאין אלרגיה ובאלרגיה כאילו שאין מיגרנה.

2 תגובות בנושא “לקראת האביב: אלרגיה וכאבי ראש”

  1. היי,
    נתקלתי במקרה בבלוג שלך כשחיפשתי אינפורמציה על Relert..
    אני סובלת ממיגרנות בערך מאז שאני זוכרת את עצמי. כרגע מטופלת בסומטרדיקס שבד"כ עוזר, אבל יש לי הרגשה שמרוב שימוש בו תכיפות ההתקפים שלי עלתה..

    תהיתי אם אתה מכיר/ניסית את Relert, וגם אם שקלת לנסות רפואה משלימה, למשל הומאופתיה.. אני רוצה לנסות אבל זה מאוד יקר ואני די סקפטית..

    אשמח לתשובות,
    ובכל אופן כל הכבוד על ההשקעה בבלוג,
    הצטערתי לקרוא על סבלך והזדהתי מאוד, לצערי :/

  2. היי
    הכן שמתי לב לזה, לפעמים אני מרגיש שמנסה להיות לי מיגרנה ונהייה גודש באף ועוד כול מיני דברים מוזרים, אחרי שהאף מישתחרר הכול נירגע, כניראה שזה מסביר את זה .
    והמשפט האחרון הוא באמת הכי מדוייק רק שצריך לתפוס את זה בזמן .

    כול הכבוד על הבלוג ונשמח לעידכונים במייל
    אמיר

השאר תגובה