תרופות מיותרות ויחסי ציבור משומנים

הנה זה מתחיל: כתבות חדשות על תרופה חדשה שאולי אתם לא באמת צריכים, אבל אף אחד לא יסביר לכם את זה. כספי חברות התרופות משלמים תמורת פרסומים שמציגים את המציאות באור ורוד.

הציצו בכתבה הזו (ירדה בינתיים מהרשת) באתר MyFox של רשת FOX. הפורמט שחוזר על עצמו – סיפור אמריקני קלאסי, על בחור צעיר וספורטיבי שחייו היו מושלמים לולא כאבי הראש שתוקפים אותו מדי פעם. ואז, מגיעה ההצלה: "אבל עכשיו, תרופה חדשה שהגיעה לשוק עשויה להציע הקלה ללא התמכרות…" וכו'.

בקיצור: כל מה שאתם צריכים כדי להפסיק לסבול ממיגרנות הוא לקנות את התרופה הזו (וזה חס-וחלילה לא קשור לעובדה שקיבלנו מהיחצ"ן של חברת התרופות כתבה מוכנה, שצריך רק לשנות לה את הכותרת).

התרופה בה מדובר במקרה זה היא טרקסימט, שבפוסט קודם כבר הסברתי מדוע מצד אחד סביר שהיא תעבוד ומצד שני מדוע לדעתי היא מיותרת לגמרי לחלק גדול מהאנשים שסובלים ממיגרנות.

עד כמה שאני מבין (ואני לא רופא אבל עם כמות התרופות שנרשמו לי אני יכול בשקט להיחשב לבית מרקחת), הסיבה שהתרופה הזו משפיעה על יותר אנשים היא לא בגלל האפקט הסינגרטי של מרכיביה, אלא בגלל שכל אחד מהמרכיבים עוזר לסוג שונה של בעיות.

למעשה, אם הניסוי הקליני היה כולל אנשים שסובלים ממיגרנות, כאבי שיניים וכאבי מחזור, אז התוצאות היו אפילו יותר טובות, כי מדובר בעצם בשילוב בין תרופה כללית נגד כאבים (נפרוקסן, משכך כאבים אנטי-דלקתי לא-סטרואידי) לבין תרופה ייעודית למיגרנות (סומיטריפטן, החומר הפעיל באימיטרקס/סומטרידקס שהוא ממשפחת הטריפטנים).

אז במקרה הספציפי הזה מדובר על תרופה לכאבי ראש ומיגרנות, ובמקרה אחר זו יכולה להיות תרופה לבעיה אחרת. חצי הכוס המלאה היא שאתם מקבלים שניים במחיר אחד. חצי הכוס הריקה היא שלפחות חלק ממשתמשי התרופה ידחפו לעצמם שתי תרופות שאחת מהן מיותרת ואולי גם מזיקה. ואני אומר את זה מניסיון, כי אני עצמי צרכתי בתקופה מסויימת כדורי נקסין (נפרוקסן) בכמות שגרמה לי נזק.

ככלל, הרעיון של תרופות ייעודיות למיגרנה הוא לא לשמש כמשככי כאבים, אלא למנוע את התהליך שיוצר את המיגרנות. משככי כאבים, מרוב הסוגים, הם תרופות שלא כדאי לצרוך על בסיס קבוע. לגבי הטריפטנים (אימיטרקס, זומיג, רילרט, ריזלט וכו') יש ויכוח, אבל במינונים המומלצים הן נחשבות בטוחות למדי.

התפקיד של כלי התקשורת הוא לא רק לדווח על קיום של תרופה חדשה, אלא גם להיות ביקורתיים ולנסות לבדוק מה עומד מאחוריה, ובמקרה הזה אני חושד שמה שעומד מאחורי התרופה והפרסומים אודותיה הם בעיקר יחסי ציבור משומנים, בהרבה כסף של חברות תרופות עשירות.

3 תגובות בנושא “תרופות מיותרות ויחסי ציבור משומנים”

  1. שוקי

    כמובן שאתה צודקץ עוד לפני עשרים שנה גיליתי כי המיגרנה מתנהגת אותו
    דבר עם או בלי משככי כאבים, וזה היה רק לאחר שפיתחתי אולקוס כתוצאה
    מהם.

    הטריפטנים (אימטריקס) אולי טובים למי שיש לו מיגרנה רק פעם בכמה
    חודשים וגם אז יותר טוב שיעבור את זה ללא כל תרופה שהיא.

    לא מספיק נאמר על כך שהאימטריקס ודומיו ממכרים!! ולדעתי, על אף היכולת
    שלהם לדחות התקפה ב-24 שעות (שזה נס רפואי בפני עצמו, ויעיל למצבים
    כמו בחותנה של הבת שלי) – לדעתי הם גם שיצרו בכלל את תופעת המיגרנה
    הכרונית היומ-יומית!!!

    רק אחרי שלקחתי חמישה ימים רצופים אימטריקס, והוא כבר לא השפיע בכלל,
    גיליתי בדרך הקשה את הנזק שלו.

    לצערי אני בת 57 וגם אני סובלת ממיגרנה מאז שאני זוכרת את עצמי. רק בהריון
    היחיד שלי זכיתי לחיות בלעדיה – כך שאני יודעת כמה טוב יכולים היו להיות
    החיים שלי, אבל זה לא עוזר כלום. כל פטנט שאי פעם הנהגתי – גיליתי כי
    המיגרנה פשוט מגיבה היטב לשינוי קיצוני ולא חשוב איזה. לאחר מספר חודשים
    היא מסתגלת וחוזרת למצבה הקודם. זה הקרקע הפורייה של כל השרלטנים אשר
    הצליחו להוציא מאיתנו כל כך הרבה כסף כל השנים. באמת הם מועילים – אבל
    רק לתקופה מאד קצרה. עכשיו התפרסמה כתבה של מישהו ששינוי תזונתי
    וזריקת כל התרופות שיפרו את מצבה למשך השנה האחרונה. נדבר איתה בשנה
    הבאה….

    מצטערת, אבל כל התרופות הקיימות בשוק אינן שוות את הכסף ואת הנזק….

    ד.ב.

  2. רק על עצמי להעיד ידעתי. אני לוקח ריזלט כבר כמה שנים וכדורי הפלא האלה מחסלים את ההתקף כשהוא קטן. רק לעיתים רחוקות המיגרנה חוזרת כעבור יום ואז כדור נוסף מסדר אותי. לא הייתי ממליץ לאף אחד להימנע מהתרופות האלה כי "עדיף שיעבור את המיגרנה בלי תרופות" או "כי זה ממכר".

השאר תגובה