בעתיד: בדיקה גנטית לאבחון מיגרנות

גילוי מדעי חדש מספק הסבר גנטי לאחד מסוגי המיגרנה. עוד חזון למועד, אבל החוקרים מאמינים שכיוון המחקר שמצאו יוביל להבנה טובה יותר של המיגרנות בכלל, וזה אומר תרופות טובות יותר וגם אבחון אמין יותר.

אתר האינטרנט Science Daily מדווח כי צוות חוקרים מאוניברסיטת וונדרבילט (Vanderbilt University Medical Center) בטנסי, ארה"ב, מצא את הגורם הגנטי לסוג אחד – לפחות – של מיגרנה. מדובר בגן שמסומן SCN1A, ואחראי על תעלות הסידן (מובילות סידן לתוך התאים).

החוקרים מצאו את הקשר בין מוטאציה של הגן הזה, שקיימת אצל אחוז קטן מהאנשים, לבין מיגרנות מסוג נדיר שמכונה FHM3 ("מיגרנה המיפלגית משפחתית סוג-3"). תעלות הסידן אינן פועלות כראוי, מה שגורם לתא להגיב בצורה של שינוי בפעילות החשמלית שלו, ש"מתניע" את התקף המיגרנה.

הגן המדובר כבר שימש מושא למחקר על אודות הגורמים לאפילפסיה, והמכאניזם שגילו החוקרים יכול להסביר מדוע אצל חלק מהאנשים שסובלים ממיגרנות תרופות מסוג חוסמי תעלות סידן (Sodium Channel Blockers) יעילות למניעה ו/או הקלה. לערכת החוקרים, ניתן יהיה לקשר סוגים נוספים ונפוצים יותר של מיגרנות לגנים נוספים, ולפתח עבורם תרופות ייעודיות. לדבריהם, המכאניזם שגילו מספק בין השאר הסבר פשוט לתופעת האאורה, הקיימת אצל כשליש מהמיגרנוטים.

הגילוי החדש מצטרף לשורה ארוכה של תגליות מדעיות מהשנתיים האחרונות, שמתייחסות לאספקטים שונים של הרקע הפיזיולוגי למיגרנה. תוצר לוואי כמעט וודאי של קישור בין סוגים שונים של מיגרנה לגנים שונים, הוא שניתן יהיה לזהות בבדיקת מעבדה מהו סוג המיגרנה ממנו אתם סובלים.

המצב כיום הוא שאבחון של מיגרנה הוא סימפטומטי בעיקרו והטיפול במיגרנות במידה רבה נעשה בשיטה של ניסוי וטעייה. כלומר, לפי התיאור הסובייקטיבי של החולה נבחר לו טיפול, ומוחלף שוב ושוב עד שיש הקלה. בעידן הבדיקות הגנטיות לאבחון מיגרנה ניתן יהיה להתאים תרופות באמצעות בדיקה פשוטה, ולהגיע לתוצאות הרבה יותר טובות.

2 תגובות בנושא “בעתיד: בדיקה גנטית לאבחון מיגרנות”

  1. מתי? מתי כבר??
    עד מתי נצטרך לחיות עם הסרטן הזה??? עדיף למות…..

השאר תגובה