תקופה של כאבי ראש

יש תקופות שבהן אנשים סובלים מכאבי ראש – לא רק אתם אלא אנשים רבים שסובלים מכאבי ראש כרוניים, נוטים לסבול מהם יותר באותה תקופה. זו לא תופעה מיסטית אלא משהו שיש לו בסיס מדעי.

אני בתקופה קצת עמוסה בעבודה, משהו שקורה לפעמים. זה אומר הפעם לא רק הרבה עבודה, אלא גם שעות לא שגרתיות ואכילה לא כל-כך מסודרת, וגם לא מעט מתח. לא בדיוק זמן טוב בשביל מקבץ (Cluster Headache), שזה בדיוק מה שקיבלתי בשבוע שעבר.

בינתיים היו שבעה התקפים (וכל התקף של קלסטר הוא חוויה מאד לא נעימה), כל לילה (מלבד אחד) ולעיתים התקף נוסף במהלך היום. קצת כמו לפני שנה וחצי – המקבץ שהביא להולדת הבלוג הזה – ואפילו קצת יותר.

טוב, אמרתי לעצמי, זה לא חדש שמתח זה רע ולא לישון כמו שצריך ולא לאכול בזמן זה בכלל גרוע. וגם הגב תפוס לי לאחרונה…

אבל מסתבר שלא רק אני בעסק. בימים האחרונים נתקלתי בחצי תריסר אנשים שדיווחו על כאבי ראש ממגוון סוגים שתוקפים אותם בימים האלה.

יש אנשים שתופעות כאלה גורמות להם לדבר במונחים מיסטיים, אבל יש לכך הסברים מדעיים די פשוטים.

קודם כל, יש קשר הדוק בין הפרעות כאב בכלל וכאבי ראש בפרט לבין גורמים סביבתיים – מזג האוויר, אורך היממה, שינויי טמפרטורה ולחות ושינויים ברומטריים, זיהום אוויר, כולם משפיעים ישירות או בעקיפין.

הקשר לשעות היום ולעונות השנה חזק במיוחד במקרה של כאב ראש מקבצי, שיש ראיות רבות לכך שהוא קשור לשעון הביולוגי שלנו (Circadian Rhythm). כאבי ראש מהסוג הזה נוטים לתקוף בשעות מוגדרות של היממה ומתגברים בעונות מעבר. יש אפילו ראיות לכך שהם מושפעים מהחלפת השעון לשעון קיץ/חורף.

אורך היממה וכמות האור אליה אנחנו נחשפים במהלך היום (שמושפעת ממזג האוויר) משפיעים על המערכת הסרוטונרגית (משק הסרוטונין בגוף), שיש לה השפעה ישירה על מגוון סוגי כאב ובמיוחד על מיגרנות וכאב ראש מקבצי.

חלק מההשפעות הן פסיכולוגיות. למשל, ידוע במהלך החגים ובתקופה של ההכנות לחג, רבים נקלעים למתח נפשי ולמצוקה רגשית, ממגוון סיבות. המתח והמצוקה הללו מהווים טריגרים לכאבים שונים ומחמירים אותם.

זה לא תמיד מנחם לדעת שאתם לא לבד, אבל זה כן עוזר קצת להכניס דברים לקונטקסט הנכון. גם טוב לדעת מתי אתם צפויים לסבול יותר, כדי לא להיות מופתעים ואולי אפילו להיערך מראש.

7 תגובות בנושא “תקופה של כאבי ראש”

  1. שוקי, זה לא יכול להמשך כך. תלמד מסינדרלה: כשהשעון מצלצל, עוזבים באחת את העיסוק של אותו רגע ועוברים לסדר העדיפויות הנכון.
    מהתיאור שלך עולה שאתה עובד בלקבל מיגרנות.
    אולי מספיק שבשעות קבועות תאכל משהו הולם שתישא איתך, גם אם לא ארוחה של ממש. אוכל במיצוב של תרופה.
    (אולי כתבת על זה. אין לי כח לקרוא בשעה זו)
    ומתח – סליחה, הכל תלוי בך? מה עם פרפרי כל העולם שאתה אפילו לא יודע על קיומם? תעשה מה שאתה יכול באופן סביר ותעצור. אתה עובד גם אצל שוקי, ומחוייב לתת גם לו עבודה טובה.
    סוף הטפה פולנית.
    בהצלחה ובאהבה

  2. מוזר – יש גם אצלי התאמה לתקופות אלו.
    קיבלתי בדצמבר-ינואר התפקים מאד חזקים ולא היתה תקופת התקפים כבר כשנה וחצי.
    אבל הייתי בקצה השני של העולם – כך שאני לא חושב שזה קשור לא מזג אוויר.

  3. איזה קטע, אני לא ידעתי שאני סובלת מזה עד שקראתי את התסמינים של המיגרנה בויקיפדיה. קרה שפעם בשלושה ארבעה חודשים סבלתי מכאבי ראש איומים עד שהייתי משתיקה את הילדים. לא יכלתי אפילו לשמוע ציוץ הכי קטן מהם ולא יכלתי לקום בבוקר לשירותים מרוב הכאבים שהיו לי. כל צעד היה בום בום בום כאילו דופקים לי שם עם פטישים.הגעתי לאתר שלך ב"מיקרה". אם כי אינני מאמינה במיקרים בעולם כלל. הכל בהשגחה. אולי דרך האתר הזה אוכל למצוא מזור לבעייתי. אני שמחה שכתבת על כך כי…. כן, מסתבר שצרת רבים – חצי נחמה…! דרך אגב – ב"ה אני לא חוויתי שום בעיה עם אור חזק, אך כן חוויתי בחילות איומות על הבוקר. הזכיר לי את ההריונות שלי…. (לא התגעגעתי)

  4. לא ייאומן. גם לי! גם לי!
    שבוע שלם, שכמעט מדי יום יש לי מיגרנה, שלא נעלמת אחרי רילרט 40,
    וחוזרת בערבים, אל תוך הלילה.. לא ישנה טוב כבר ימים.
    נו, צרת רבים…?

    שמישהו יגאל אותי מהכאבי ראש הנוראיים האלה,
    לצוואר שלי אין כבר "קנקים" לספק..

  5. למרות שגם אצלי יש את השילוב הלא מחמיא בעליל של
    ויכוחים פוליטיים+תקופת מבחנים באוני'+ישיבה מול מסך של מחשב במשך שעות

    אבל עדיין, אכלתי 'בריא', ישנתי 'נכון'. כנראה שמשהו חסר..

  6. לילי.כך שמעתי מרופאים בכירים בארץ שהשמוש ברילרט כדור ליום זה ממש רולטה רוסית.ואני אצטט אם יהיה לך מזל אתה תקבל התקף ל ופשוט תיתפגר. במיקרה השני יהיה ארוע מוחי ותהיה לחולה זוגיות עם תאילנדי ללא תאריך לכי תדעי אם זה נכון ואמיתי. או שהקופות חולים מנסים להפחיד ןלחסוך בתרופה היקרה. אני בלית בררה ממשיך כבר כשנתיים ככדור ביום עם מתן זריקות[טיפול מונע] אימיטרקס שלא עוזרות במיוחד..הרבה בריאות ושנה טובה לכולם ועם חתימה טובה

השאר תגובה