כשהמיגרנה גורמת להתנהגות מוזרה

גבר צרפתי הגיע לבית הוריה של אשתו ודרש שיגידו לו איפה היא נמצאת. הוא סרב להאמין כשענו לו שהיא נמצאת בעבודה, כמו תמיד בשעה הזו וטען שקבע איתה אצל ההורים. רק יממה מאוחר יותר התבררה הסיבה: התקף מיגרנה.

גם אחרי שחזרו הביתה, האיש מהסיפור המשיך להתנהג מוזר. אחרי שישן כמה שעות, הוא התעורר ודרש שאשתו תכין פסטה ושאל אותה שאלות מוזרות כמו "הפסטה, היא יפה?".

מאוחר יותר, באמצע הלילה, הוא התעורר וטען שהוא מאחר לפגישה. אחרי שאשתו הצליחה לשכנע אותו שהוא הוזה, הוא המשיך לישון וקם בבוקר כמו חדש.

הסיפור המדהים הזה פורסם ב-Journal of Neuropsychiatry, כמכתב למערכת שכותרתו "False Beliefs During Migraine Attack".

הכותב, רופא ממרפאה לפסיכיאטריה ונוירולוגיה בגרנובל הצרפתית, מתאר במכתב סיפור מקרה מפורט של גבר בן 54 שהתקף מיגרנה גרם לו למשהו שהזכיר התקף פסיכוטי או פגיעת מוח – רק שהוא הגיע וחלף בלי להשאיר שום סימן שיכול להעיד על פסיכוזה או על פגיעה מוחית. בדיקות CT, MRI ו-EEG, לא גילו שום ממצאים.

מיגרנה, פסיכוזה או הפרעת שינה?

"אמונות שגויות" (False Beliefs) הוא מונח מתחום הפסיכולוגיה/פסיכיאטריה, שלעיתים משמש בדיונים על פסיכולוגיה של ילדים או של קשישים, בעיקר עם רקע של דמנציה.

במקרה הספציפי שלנו, האבחנה הייתה של פאראסומניה (Parasomnia), שרובנו מכירים כ"שנת ירח". זהו מצב של יציאה לא תקינה של המוח ממצב של שנת חלום, שעשוי לגרום לאנשים לדבר, לצעוק ואף ללכת מתוך שינה. יש אנשים שחווים את הפרעת השינה הזו כ"מקבץ" של חלומות ביעותים ואצל אחרים זה מסתכם בכך שהם "קמים על צד שמאל".

הקשר האפשרי בין פאראסומניה למיגרנה ידוע מזה זמן. בין השאר נמצא שאצל אנשים מסויימים הטיפול במיגרנה משפיע גם על הפאראסומניה.

2 תגובות בנושא “כשהמיגרנה גורמת להתנהגות מוזרה”

  1. שלום רב. אני סובלת מהילדות מתסמינים של פאראסומניה וכמו כן גם ממיגרנות. לטפל במיגרנות ניסיתי אך ללא הצלחה ובהפרעות שינה אף פעם לא ניסיתי אך בזמן האחרון זה ממש מציק לי. השאלה שלי היא האם ואיך אפשר לטפל בפאראסומינה והאם יש סיכוי שזה גם יפחית לי את המיגרנות? תודה מראש

  2. היי קטיה.
    אני לא יודע לענות על השאלה שלך, אבל אני חושב שכדאי לך לבדוק את הכיוון הזה. בקשי הפניה למרפאת שינה מקופת החולים שלך. יכול מאד להיות שחקירה של הפאראסומניה תעזור לך להבין טוב יותר גם את המיגרנה. למשל, לצפות מתי את מועדת להתקף כך שתוכלי להיערך טוב יותר.

השאר תגובה