כאבי ראש אחרים

לא מספיק שיש לכם מיגרנות, עכשיו הופיע כאב ראש אחר – כזה שאתם לא מכירים. מאיפה הוא הגיע ומה עושים איתו?

לעיתים קרובות אנשים שואלים אותי – פנים אל פנים או באמצעות אימיילים שהם שולחים אליי אחרי שביקרו בבלוג – האם ייתכן שהם סובלים גם ממיגרנה וגם מכאבי ראש אחרים.

לרוב מדובר באנשים שאובחנו כסובלים ממיגרנות, או שגם בלי אבחון על-ידי איש מקצוע (אגב: חבל) יודעים שהם סובלים ממיגרנות, אבל מדי פעם חווים כאבי ראש שאינם בעלי אופי מיגרנוטי מובהק. לדוגמא, באופן רגיל הם סובלים ממיגרנה מצויה (בצד אחד של הראש, במשך שעות רבות, עם בחילות ורגישות לאור וכו'), אבל מדי פעם מופיע אצלם כאב ראש שונה (למשל: משני צדי הראש, נמשך דקות או שעות בודדות, תואם לסימנים של Tension Headache וכו').

אחרי שהשבתי לרבים אותן תשובות, פחות או יותר, חשבתי שזה יהיה רעיון טוב להפוך את התשובה לפוסט.

אז ראשית, כן: אם יש לכם מיגרנות אז הסיכוי שלכם לסבול מכאבי ראש אחרים, כולל מסוגים שלכאורה לא קשורים למיגרנות, הוא גדול יותר. מחקר שתוצאותיו פורסמו אשתקד בדק בדיוק את זה, והמסקנה העיקרית הייתה ש"כאב ראש מתחי" (Stress Headache או Tension Headache) אמנם מופיע בזמן זה או אחר אצל שלושה מכל ארבעה אנשים "רגילים" אבל נפוץ הרבה יותר אצל מי שסובלים באופן רגיל ממיגרנה.

ישנם סוגים אחרים של כאבי ראש, שגם אם אינם קשורים ישירות למיגרנות אז יש סבירות גדולה שהם נובעים ממקור משותף או ממקור שמהווה טריגר למיגרנות. לדוגמא, בעיות סינוסים יכולות לעורר מיגרנות אבל ישנם כאבי ראש שמתלווים לסינוסיטיס שאינם בהכרח מיגרנה, כך שמי שסובל מהסינוסים יכול בהחלט לסבול משני סוגים של כאבי ראש כתוצאה מכך, כשרק אחד מהם הוא מיגרנוטי.

אצל הרבה אנשים יש פשוט יותר מסוג אחד של מיגרנות. בספר "מיגרנה", שכבר הזכרתי כאן כמה פעמים, אוליבר זאקס מביא הרבה תיאורי מקרה שכמעט בכולם ישנם שילובים של מיגרנות מסוגים שונים. לדוגמא, מקרים של אנשים שסבלו באופן רגיל ממיגרנה קלאסית (עם אאורה) או מיגרנה מצויה, אבל אחת לאיזה זמן התעוררו אצלם מקבצים ("כאב ראש מקבצי", Cluster).

אני יכול גם להעיד מהניסיון האישי שלי, שהוא כבר בן יותר מ-25 שנים, שמלבד התקפי מיגרנה "רגילים" ומלבד שינויים בדפוסי המיגרנה לאורך השנים, חוויתי במשך הזמן לא מעט כאבי ראש אחרים, לפעמים במקביל ולפעמים במקום המיגרנות.

החוויה של "כאב שאני לא מכיר" יכולה להיות מלחיצה, או לחלופין – כאשר מדובר בכאב פחות חריף מהמיגרנה הרגילה קל לפטור את העניין כ"סתם כאב ראש". מצד אחד, לא צריך להילחץ מאפיזודה חד-פעמית. מצד שני, אם כאב הראש ה"אחר" חוזר על עצמו, כדאי ללכת לרופא ולהיבדק כי – כמו שאומר רופא אחד שאני מאד מעריך – "קורה שאנשים סובלים משתי מחלות".

איך מטפלים בכאבי הראש האחרים? ובכן, זו שאלה כללית מדי מכדי לענות עליה בצורה חד-משמעית. חלק גדול מכאבי הראש מגיבים לאותן תרופות וטיפולים, אבל למרבה הצער – לא כולם. אחרי שבדקתם שבאמת מדובר בכאב ראש תמים ולא כזה שהוא ביטוי למשהו אקזוטי יותר (כן, תלכו לרופא), אפשר להתחיל בניסוי וטעייה מהסוג שאתם כנראה מכירים כבר.

מבעס? לאו דווקא. אם תתרכזו במניעה ותבדקו מה באורח החיים שלכם גורם לכאבי הראש או משפיע עליהם, יש סיכוי טוב שגם תחיו טוב יותר. בהחלט שווה את הזמן שלכם.

תגובה אחת בנושא “כאבי ראש אחרים”

  1. אותי כבר איבחנו שש פעמים בשש אבחנות שונות – סינוסיטיס, נאורלגיה, נאורלגיה טריגמינלית, כאבי מתח, מיגרנה ומקבצים.

השאר תגובה