כשזה עובד – רפואה משלימה נגד מיגרנה ובכלל

יש לי יחסי אהבה-שנאה עם הרפואה הקונבנציונלית. במשך 25 שנים של כאבי ראש, קיבלתי ממנה לפחות 4 אבחנות שונות והרבה מאד כדורים, אבל לא מענה אמיתי לבעיה ממנה סבלתי. השנים היותר משמעותיות מבחינת ההתמודדות שלי עם המיגרנה, היו אלו בהן למדתי שיטות פשוטות להקל על כאבי הראש בעצמי. באותה הזדמנות, גם למדתי לא לצפות מרופאים בקופת-חולים בישראל ליותר מדי.

ומצד שני – המקור הכי טוב עבורי על מיגרנה מעולם, היה הספר "לחיות עם מיגרנה" של הנוירולוג אוליבר זקס. השכלתי מאד גם ממאמרים – פופולריים ומקצועיים – של המון רופאים אחרים. אני יודע שיש לרפואה הקונבנציונלית הרבה פתרונות, חלקם טובים, להתמודדות עם מיגרנות וכאבי ראש אחרים. פשוט מצער שלא מספיק רופאים בישראל מכירים את הבעיות או הפתרונות.

במילים אחרות – וכאן מסתיים הדיסקליימר – עם כל זה שלמדתי על בשרי כמה מאכזבת הרפואה יכולה להיות, זה לא אומר שכדאי או אפשר להסתדר בלעדיה. פשוט כדאי להפעיל שיקול דעת, לבקש חוות דעת נוספת, ולזכור שגם הרפואה המשלימה מציעה פתרונות, שאצל חלק מהאנשים מאד מוכיחים את עצמם.

ואז יצאתי לחפש אלטרנטיבות

מלבד "סתם" מיגרנות שתוקפות אותי בסופי שבוע וחגים ומועדים אחרים, נתברכתי גם במתנה נדירה יותר – מין מוזר של כאבי ראש אקזוטיים שמגיעים בהתקפים אלימים במיוחד. לפעמים התקף מגיע לשיאו בתוך דקות בודדות מרגע שהתעורר, ללא סימנים מוקדמים ובלי אפשרות להשתמש במשככי כאבים כדי לעצור אותו.

התקף כזה הוא כמו חידה מסובכת – נראה שתמיד יש דרך להקל עליו, אבל מה שעבד בפעם הקודמת לא בטוח שיעבוד הפעם. העניין, הוא שפתרון החידה יכול לקחת חמש דקות או שעתיים.

זה המקום לספר, שבשנים האחרונות נולדו כמה שיטות די מעניינות ולעיתים גם מאד אפקטיביות כדי לטפל בכאבי ראש מהסוג הזה. השתיים שכנראה עובדות הכי טוב ובאופן יחסי גם הכי פחות מסוכנות: שאיפת חמצן בלחץ גבוה; טריפטנים להזרקה עצמית או בתרסיס לאף.

במשך השנים בהן הפתרונות הללו עדיין לא קיימים, חיפשתי, מצאתי ולמדתי הרבה דרכים להקל – עיסוי עצמי של הצוואר או הרקות, קפה חזק, שתייה מרובה של מים, הפעלת לחץ על אזור הכאב, לחיצה על נקודות שונות בראש, ועוד כהנה וכהנה. היו שנים שבהן אפשר היה לומר ש"השתלטתי" על הבעיה. אגב, הרבה בזכות מניעה (צמצום החשיפה לטריגרים) ולאו דווקא טיפול.

כך שיאצו העביר לי מיגרנה

אני חושב שהספר של זקס, באופן אירוני משהו, עשה אותי פתוח יותר לנסות פתרונות אלטרנטיביים. אם פתרון פשוט כמו שתיית מספר כוסות קפה או תה בתחילת התקף (אחת העצות של זקס) יכולים לעבוד בשבילי טוב יותר ממשככי כאבים אימתניים, אז אולי בכלל הפתרון לא שם?

בפוסט אילו שיטות אלטרנטיביות משפיעות על מיגרנה, נתתי דוגמא להתנסות מאד טובה שהייתה לי עם רייקי – שיטה שכל התורה שמאחוריה נשמעה לי כמו שטות אינפנטילית, רק מה לעשות שזה עבד.

את הפוסט הזה אסיים בסיפור שקשור לשיאצו.

לפני כעשר שנים הנהיגו במקום עבודתי דאז פינוק חביב לעובדים: אחת לשבועיים באה קבוצת תלמידים ומורים מבית הספר "מדיסין" ועשתה לנו טווינה, עיסוי סיני. זה היה בעיקר נעים ובדרך-כלל לא השפיע יותר מדי.

רק שפעם אחת נפלתי לידיו של מטפל – לא בטוח אם תלמיד או מורה – בעיצומו של התקף. הלה ראה את ההבעה על פניי, שאל וקיבל הסביר, ואמר לי שהוא ישלב בטיפול קצת שיאצו (שיאצו, כמו דיקור, מבוסס בעצם על יסודות דומים לאלו של הטווינה הסינית).

אולי נפלתי לידיו של מטפל מוכשר במיוחד, אולי היה לו מזל ואולי הייתה כימיה טובה בינינו – אני לא מנסה להחליט מה זה היה – אבל בתוך שתי דקות של לחיצות ההתקף היה מאחוריי. השאר כבר היה, גם הפעם, נעים.

כמה מילים לסיום

מכיוון שאין לי את האמצעים להחזיק לידי מטפל שיאצו צמוד (חכו חכו…), הגילוי הנ"ל לא ממש שינה את חיי. בכל אופן, נוכחתי לדעת שכמה לחיצות קונפוציאניסטיות יכולות להיות יעילות כמו מורפיום בסיטואציות מסוימות. ואגב, הכרתי מישהי שגם יצא לה לקבל מורפיום כמה פעמים בשביל כאבי הראש שלה.

בכל אופן, מאז הסיפור עם השיאצו מדע הרפואה התקדם קצת, ויודע להציע כמה תרופות סימפטיות יותר.

10 תגובות בנושא “כשזה עובד – רפואה משלימה נגד מיגרנה ובכלל”

  1. האם שיאצו באמת עוזר????
    אני נסיתי דיקור סיני משהו כמו חודשיים שלושה
    ורפלקסולוגיה
    והומאופתיה כלום ללא הטבה רק החריף לי את כאבי הראש
    ונעשו יותר לוחצים וכואבים כל התקף זה סיוט
    במשך כל יום התקף !!!
    וגם עם תחושת פירכוסים כאלה של חום כאילו שתי עצמות נוקשות זו בזו ונשמע קליק כזה
    זה נורא ואיום נשבעת…………………..

  2. אתר מעולה ממש .כל הכבוד
    איך אפשר לדבר איתך – יש לך ידע רב בנושא וגם לי והייתי רוצה להחליף רשמים בנושא ?

  3. מצער לשמוע על הסבל הגדול, שמוכר לי (כאבי-ראש חזקים במשך שנים, לפעמים ברמה של – כנראה – מיגרנה).
    המסר שלי לסובלים – יש פיתרון, ריפוי מוחלט (אם לשפוט לפי המקרה שלי). הסוד נמצא בתזונה. לא קל לשנות הרגלי תזונה, אבל במקרה הזה שווה להתאמץ – בעזרת תזונה טבעית-צמחונית-אורגנית יש סיכוי מעולה לראות את האור – חיים ללא כאב.

  4. נעמי אני צמחונית כבר 5 שנים ולא מרגישה שום הטבה….להפך אני רק סובלת יותר עם השנים

  5. מאיה,
    כשדיברתי על ריפוי מיגרנה באמצעות תזונה, לא התכוונתי לתזונה צמחונית.
    התכוונתי לתזונה שהיא טבעית, צמחונית ואורגנית.
    לא מספיק להיות צמחונים בלבד.
    אם יש לך עניין לנסות, אשמח לעזור, כולל פרטים על ספר, שבעזרתו למדתי
    על הדרך להעלים סופית את כאבי-הראש שלי.
    עד כמה שידוע לי, תזונה מתאימה היא המרכיב העיקרי בריפוי. אפשר לשלב גם
    דיקור סיני, שיאצו או שיטת ריפוי אלטרנטיבית אחרת, אבל בלי שילוב עם תזונה –
    אני לא יודעת אם אפשר להשיג ריפוי מוחלט. אולי הקלה זמנית, במקרה הטוב.
    [email protected]

  6. יוסי, תודה על התגובה הארוכה והמושקעת ועל הסיפור.

    אני לא רופא וגם לו הייתי – אי אפשר לאבחן מרחוק. בכל אופן, התיאור שלך נשמע כמו מיגרנה קלאסית (מיגרנה עם אאורה). כאבי הראש האלה הם קרובי משפחה של המיגרנה המצויה, אבל שונים בהרבה דברים. מלבד זאת, כבר בשנות ה-70 אמר אוליבר זקס שכל חולה מיגרנה הוא שונה וזה ייחודה של המיגרנה. הכל הולך.

    לכן, זה מאד סביר שמה שטוב לאחרים לא יהיה טוב בשבילך, אבל עדיין אני חושב שלרפואה הקונבנציונלית וגם לרפואה המשלימה יש אולי מה להציע לך שעדיין לא ניצלת. מבחינת תרופות ייעודיות, אני מנחש שהייתה התקדמות מסוימת מאז הפעם האחרונה שטופלת אצל נוירולוג. מצד שני, אולי כדאי להתייעץ קודם עם רופא משפחה טוב. למשל, במצב שאתה מתאר אחרי המיגרנות – שווה לבדוק מה קורה ללחץ הדם שלך, מה רמת הסוכר, האם אתה סובל מהתייבשות וכו'.

    לגבי תגובות שונות לקפאין – אני יכול לומר מהניסיון האישי שלי שהוא יכול לעזור או להזיק והכל שאלה של מינון. בכל אופן, אני עברתי חלקית לפחות לשתיית תה ירוק, ולתחושתי הוא משפיע עליי טוב ביותר מצורה אחת (חשוב: מותר לשתות רק על קיבה מלאה ועד חמש כוסות ליום, וחשוב שיהיה חלש ובהיר).

    ומכיוון שהזכרת דיקור – יש לי ניסיון מאד טוב עם דיקור ואני חושב שהוא יכול לחולל פלאים, אבל גם מרפאים סיניים כמו רופאים קונבנציונליים עלולים לבצע אבחון שגוי. הנקודות משפיעות על מיגרנה מצויה לא עובדות באותו אופן עם מיגרנה קלאסית ועם מקבצים. לגבי המקבצים, באופן ספציפי, אני יכול לומר שיש נקודות שעוזרות ומצמצמות את תדירות ועוצמת ההתקפים.

    ועוד משהו שחלק מהרופאים לא יאהבו – אני ממליץ לך לנסות (כמובן, אחרי התייעצות עם רופא) לקחת תוסף של Q10 בימים שאחרי התקף.

  7. אני מאוד מעריך את הבלוג הזה, בעיקר את תהליך הניסוי והטעיה שיש בו ואת המאמץ של שוקי להתייחס באופן הגון לכל מיני שיטות ודעות בתחום. אחד הדברים הבסיסיים שלמדתי לאורך השנים היא שרפואה היא עניין אישי והעצות שניתנות כאן הן אישיות. כמובן שיש כיוונים כללים שמתאימים למרבית האנשים, אך הם חייבים להיבדק באופן אישי או באמצעות מעקב טיפולי או עצמאית.

  8. אני בעל לאישה שסובלת ממיגרנה, ואחרי שני התקפים שהייתי לידה התחלתי לסקור את האינטרנט לעצות ורעיונות.
    בינתיים האתר המועיל ביותר שמצאתי זה האתר הזה, תודה.

    מהמאמר הזה ומעוד מספר מאמרים על רייקי ועוד תגובות על השפעות של מסאז', הגעתי למסקנה שאני רוצה ללמוד לעשות שיאצו רייקי או משהו כזה, על מנת שאוכל לעזור לאשתי בזמן התקף.
    על מה אתם ממליצים?

  9. שלום לכולם,

    שאלה ל shooky
    כתבת כך:
    "לגבי המקבצים, באופן ספציפי, אני יכול לומר שיש נקודות שעוזרות ומצמצמות את תדירות ועוצמת ההתקפים."
    האם תוכל לפרט באלו נקודות מדובר? יש לי ידע בדיקור והייתי רוצה לדעת כדי לעזור לעצמי.
    תודה רבה.

  10. היי. אני לא יודע לומר לך את השמות הסיניים של הנקודות, אבל:
    א. ישנה נקודה בחלק הפנימי של העורף, קרוב לעמוד השדרה ובמרחק של 2-3 אצבעות מעל חוליה C7.
    ב. נקודה נוספת ליד האוזן, מעל לחלק העליון של מפרק הלסת.
    ג. עוד כמה נקודות בין הקודקוד לבין מרכז קו צמיחת השיער.
    ד. נקודה חשובה מעל השכמה בזווית של שריר הטרפז, רגישה למגע רוב הזמן אצל אנשים שסובלים מכאב ראש מקבצי. יש שם לדעתי גם מפגש של מרידיאנים.
    בהצלחה.

השאר תגובה