מריחואנה רפואית: פתרון לכאבי הראש?

על רקע העיסוק הציבורי והתקשורתי הגובר במריחואנה ותועלותיה הרפואיות, הולך ועולה מספר הפניות שאני מקבל מקוראי הבלוג, ששואלים על הנושא או מספרים על ההתנסויות שלהם.

השאלה שאני נשאל הכי הרבה היא, שלא במפתיע, האם עישון מריחואנה (גראס) ו/או חשיש הוא אכן תרופה יעילה נגד מיגרנות כפי שנטען בכל מיני מקומות ועל-ידי כל מיני אנשים. מישהו אחד שאל אותי אם אני "ממליץ", מה שדי הצחיק אותי. קוראת אחת סיפרה, מזועזעת, שהרופא שלההציע לה לנסות מריחואנה, ושאלה לדעתי.

כמו במקרים אחרים, חוץ מלהזכיר שאני לא רופא, כדאי להזכיר שכל אדם מגיב אחרת ותרופות שעוזרות לאנשים מסוימים עלולות להחמיר את מצבם של אחרים.

לגופו של העניין: לפני שהמריחואנה נאסרה לשימוש בארה"ב נהגו רופאי משפחה לטפל בה, בין השאר, במיגרנות. במדינות בהן הכירו במריחואנה הרפואית כתרופה לגיטימית, רושמים אותה בין השאר לחולי מיגרנה שלא הגיבו לטיפולים אחרים. מעבר לזה, נתקלתי הרבה מאד באתרים ובפורומים באנגלית בסיפורים של אנשים שאמרו שעישון מריחואנה עזר לכאבי הראש שלהם אך גם בכאלה שאמור שהוא החמיר אותם.

לא נערכו מספיק מחקרים בנושא, אבל נתקלתי באתרים של מרפאות אמריקניות לכאבי ראש התייחסויות לנושא מהן ניתן ללמוד שהלכה למעשה כבר משתמשים שם במריחואנה נגד כאבי ראש. לדוגמא, לפי הבלוג של New York Headache Center הם משתמשים במריחואנה רפואית לטיפול באנשים שסובלים מ-Cluster Headache (כאב ראש מקבצי).

אבל השאלה האם מריחואנה משפיעה על כאבי ראש, שונה מהשאלה האם כדאי להשתמש במריחואנה לטיפול במיגרנות וכאבי ראש אחרים. יש כיום אנשים נורמטיביים שעישון גראס הוא חלק מסגנון החיים שלהם, ובאופן כללי מדובר בסם פחות מסוכן מאלכוהול למשל, אבל ברור שיש אנשים שמריחואנה לא טובה להם.

לפני שאתם רצים לחפש סוחר סמים, כדאי לזכור שלפני שמגיעים לתרופות יש גם מניעה. ולפני שאתם עוברים לסמים לא חוקיים, כדאי לזכור שבין הסמים החוקיים ישנם עוד כמה שעשויים לעזור – קפאין למשל, הוא סם הרבה יותר זמין וזול, שלאנשים מסוימים עוזר מאד.

מצד שני – וכאן מדובר כבר בדעתי ותו לא – עם חלק מהתרופות שרושמים היום לכאבי ראש ותופעות הלוואי המפחידות שלהם, מריחואנה נראית כמו אחת התרופות הפחות מסוכנות.

11 תגובות בנושא “מריחואנה רפואית: פתרון לכאבי הראש?”

  1. אני כבר חודש ושבוע סובל מהמקבץ הראשון שלי. בהתחלה חשבתי שזה סינוסים אבל לאחר אישפוז בבית חולים ושני ביקורים אצל ניורולוג אובחנתי ב Cluster headaches. איך שהגעתי הביתה חרשתי את האינטרנת כדי לבדוק מול מה אני מתמודד. עניין המריחואנה הרפואית עלתה כמה וכמה פעמים. הרבה אנשים שסובלים מ CH אומרים שזה גורם להתקף או שזה לא עוזר בכלל (שמתי לב שהאנשים שאמרו שזה גורם להתקף, גם כל עשן אחר גורם להם להתקף). אבל לאומת זאת יש אנשים שאומרים שזה עוזר להם למנוע התקפים ושהכאב עובר תוך 10 דקות. בהתחלה חשבתי שזה אנשים שמחפשים "לתפוס טרמפ" על המחלה שלהם ולהוציא אישור רפואי.
    הייתי חייב לבדוק את העניין על עצמי (במיוחד לאחר שראיתי את התרופות "המקובלות" לטיפול ב CH).
    א. הצלחתי להירדם בלילה בלי להתעורר מהתקף (מה שקרה כל לילה למשך שבועיים לפניכן).
    ב. רמת הכאב בהתקפים שהיו לי ביום ירדו משמעותית.
    ג. תדירות ההתקפים ירדו.
    כל זה מג'וינט אחד כל ערב!

    בכדי להשיג את כל התוצאות האלה עם תרופות "מקובלות" צריך לקחת כדורים הרבה פחות בריאים מקנביס. כמו לדוגמה
    http://www.clusterheadaches.com/about.html#top

    היום דיברתי עם הניורולוג שלי בקשר לאישור לקנביס רפואי. הוא חייך אלי כאילו אני מחפש להשיג קנביס בשביל הכיף. הוא אמר שכל התהליך לא שווה לי מכוון שעד (אם בכלל) שאני אשיג אישור יעבור לי המקבץ. מה שמפריע לי בכל הסיפור זה מה אני אמור לעשות במקבץ הבא?! היום הוא נתן לי מרשם ל IKACOR, PREDNISONE וLOSEC. כל אחד מהכדורים האלה בנפרד הוא מסוכן יותר ופחות מועיל מקנביס.

    לסיכום יש אנשים שזה עוזר להם ויש אנשים שזה TRIGGER בשבילם. אני חושב שמצד אחד אני די בר מזל (שמצאתי כלכך מהר משהו שעוזר לי בצורה כלכך משמעותית), ומצד שני אני צריך לעבור על החוק כדי להשיג את התרופה שיכולה לעזור לי.

  2. אני הייתי סובל מהתקפי מיגרנה חמורה מגיל 6 התדירות שלה הייתה פעם בשבועיים הייתי מטופל במיגרולב במינון גבוה אף פעם לא עזר לי ,אולי הוריד טיפה את הלחצים בגיל 14 התנסיתי במריחואנה ומאז המיגרנות נעלמו כאילו לא היו כעבור תקופה הפסקתי שימוש למשך שנה עד שעוד פעם הופיעו ההתקפי מיגרנה אבל בתדירות
    יותר נמוכה, ואז חזרתי להשתמש עד היום שעכשיו אני בן 27 וכל העישונים עשו אותי בנאדם נורמטיבי ביותר! ממליץ בחום להכניס לחוק את הצמח המופלא הזה ולהעביר אותו לטבלת צמחי מרפא!

  3. אין ספק ששימוש בחשיש בארץ עלול לגרום לכאבי ראש מאחר ואיכותו הירודה והתוספים שמוסיפים סוחרי הסמים גורמים לכאבי ראש שנובעים גם בעיקר מהתייבשות או משימוש בטבק.
    כמו כן אין ספק בתור מי שסובל ממיגרנות מגיל 12 ששימוש בגראס רפואי בשלבים הראשוניים ואף במקרים לא מעטים בשלבים מתקדמים מפסיק את הכאב ללא חזרה בניגוד לרוב התרופות הקונבנציונאליות וללא תופעות לוואי כמעט.

  4. שמיר – ישנם הרבה מאד זנים של קנאביס ויש הבדלים לא קטנים בכימייה שלהם. תביא בחשבון ש-THC הוא רק אחד מבין אלפי קנבינואידים, ואנחנו יודעים על זה מעט מאד. מעשית, קראתי דיווחים של אנשים שונים על כך שגראס החליש או הגביר את עצמת ההתקפים שלהם. באתרים שעוסקים בזנים של קנאביס רפואי, מצויין בפירוש לגבי זנים מסוימים שהם טובים לכאבי ראש ולגבי זנים אחרים שהם לא טובים לכאבי ראש. אישית, אני חושב שהמדיניות בנושא זה היא שמרנית ופחדנית, ויש לאפשר לאנשים מבוגרים ואחראיים למעשיהם לבדוק ולבחור בטיפול הטוב להם ביותר – כמובן, עדיף תחת השגחה של מישהו שמבין בזה יותר מהם.

  5. חשיש עושה כאבי ראש כי הוא מהול. אני ניסיתי לעשן מריחואנה מסוג היידרו מייד שהתחיל לי שלב ההילה( המיגרנה האופטית) וכמו נס משמיים תוך חמש דקות ההיךה נעלמה ושלב פעימות הכאב המטמטם בצידי הראש בכלל לא הגיע! הייתי בהלם שזה כל כך פשוט להלחם במיגרנה שהורסת את חיי, לעשן צמח. חברות התרופות מרעילות אותנו ומסתירות את הנס משמיים הזה כדי לעשות על גבנו (וראשנו) רווחים.

  6. אני סובל ממיגרנה כבר חמש שנים וזה מגיע כל כמה חודשים אני מעשן מגיל 14 חשיש
    וניסיתי גם בהתקפות מיגרנה לעשן וזה רק החמיר את המצב ואף זימן את ההתקף
    אני עשיתי הפסקות בחודשים שהיו לי התקפים וזה מה שעזר לי לא ניסיתי קנאביס
    בזמן התקפה מה שאני יודע שחשיש לא עוזר לי וגם כדורים השנירולוג דוחף לי
    לא ממש עוזרים פשוט מיואש כבר מהמצב הזה ובפחד מהפעם הבאה של ההתקף.
    יש למישהו רעיונות נראה לי שניסיתי כבר הכול קפאין וכו׳.
    הצעות יתקבלו בברכה תודה.

  7. היי שלומי,

    קודם כל – אל תתייאש. אני בטוח שרק מגלישה בבלוג הזה כבר תמצא כמה טיפים מועילים, ולפעמים זה עושה את ההבדל.

    לגופו של עניין – קנביס כנראה לא עוזר לכל כאבי הראש ובטח לא צריך להיות טיפול "הקו הראשון". גם אם תגלה שגראס טוב מקל עליך, עדיין זה טיפול שכרוך בעבירה על החוק או בקבלת אישור שזה לא עניין פשוט. חשיש זה סיפור אחר – אין לך שום יכולת לדעת מה הוסיפו לו וזה עלול להיות כל דבר (אדמה, חרא של גמלים, אדולן), לכן פשוט *אל* תעשן אותו.

    אני חושב שכדאי לך להחליף נוירולוג, או לפחות לבחון מחדש את יחסיך עם הנוירולוג הקיים. אם תרופה לא עוזרת אין מה לחכות – מחליפים. אם הרופא לא עוזר – מבקשים חוות דעת נוספת. תציק עד שתקבל טיפול טוב. ולא פחות חשוב: תתחיל לעקוב, להכיר ולשים לב לדפוסים, כדי למצוא את הטריגרים ולמנוע התקפים.

    בכל מקרה, הייתי בודק שוב שאכן מדובר במיגרנה. לא הבנתי אם המיגרנות שלך הן בתדירות של התקף פעם בכמה חודשים, או שאחת לכמה חודשים יש ריכוז של התקפים. אם מדובר בהתקפים נדירים אך קשים, אז כדאי לך לשאול את הנוירולוג על אפשרות של שימוש בטריפטנים (תרופות ייעודיות לכאבי ראש, די יעילות). אם יש לך התקפים רבים שמרוכזים בזמן קצר יחסית, הייתי מציע לך לקרוא את הפוסט על Cluster Headache ולבדוק אם זה מתאים יותר לסימפטומים שלך
    https://www.migrena101.com/52/

    אל תדאג. תמיד יש מה לעשות, ורק צריך את הכוח והסבלנות לגלות את זה.

    בהצלחה!

  8. שלום,

    אבא שלי סובל ממגרנות כבר שנים.
    עכשיו הוא הסכים לנסות את פלא הקנאביס.
    השאלה היא מה המינון של העישון, האם לעשן כשיש מגנה
    לעשן פעם ביום כטיפול מונע?

    אשמח לשמוע המלצות.

    תודה

  9. היי אמיר. אני לא יודע לענות לך וגם לא בטוח שרופאים ישראליים שרושמים קנאביס ידעו לענות לך, למעט אולי ד"ר שיף-ברקת שהיא עצמה תופעה ייחודית. ממליץ לך לחפש מידע בפורומים באנגלית.

השאר תגובה