בקיצור: 2.5 דקות על מיגרנה

בסרטון, ד"ר אמנון מוסק, מומחה לכאבי ראש ואחד הרופאים במעטים בישראל שבאמת מבינים במיגרנות, מדבר על המיגרנה, מאפייניה והתרופות המומלצות.

אם אתם לא חדשים בענייני מיגרנה, סביר להניח שמעט ממה שיאמר יהיה חדש לכם. ובכל זאת, כדאי לצפות כי הוא מציג את הנושא בצורה מאד תמציתית – טוב גם בשביל לשלוח לחברים ובני משפחה שלא לגמרי מבינים. אחרי שתצפו – תמשיכו לקרוא.

אני רוצה להתייחס למשהו שד"ר מוסק אמר בסרטון – כמובן, בהסתייגות המתבקשת: הוא רופא ואני לא. כל מה שאני יודע מבוסס על הניסיון האישי שלי וניסיונם של אנשים שדיברתי או התכתבתי איתם (לרבות קוראי הבלוג הזה).

ד"ר מוסק אומר שתרופות "משולבות" כמו אקמול פוקוס (או אקסידול ואקסדרין, שמות נוספים לאותה תרופה) נמצאו יעילות יותר מאשר אופטלגין, אדוויל וכו'. זה כמובן נכון, אבל ישנם יוצאי דופן.

יש אנשים שמגיבים לאיבופרופן (נורופן/אדוויל) יותר מאשר לאקמול פוקוס ודומיו. כמו כן, ישנם אנשים שמגיבים ספציפית לשילוב בין משכך כאבים לקפאין (אחד המרכיבים של התרופות המשולבות).

5 תגובות בנושא “בקיצור: 2.5 דקות על מיגרנה”

  1. שלום

    אני בת 40 וסובלת 10 שנים ממגרנות בלי שום קשר לשום דבר .
    זה יכול ללוות אותי שבועות , וזה יכול להעלם לכמה שבועות .
    ההשבתה היא רצינית מאוד .
    רף הכאב הוא בלתי נשלט ,גבוה מאוד .
    לא מצאתי כדור או פתרון כל שהוא , אולי יש התחדשות בעניין ?.
    אשמח לשמוע .
    ודרך אגב גם הבן שלי הוא בן 10 יש התקפים .
    זה נראה תורשתי !!!?
    אשמח לקבל תגובות .

  2. יש לי התקפי כאבי ראש מיגרנתיים. כאב ראש קשה מהרקה ואזור מפרק הלסת ומאחורי העין לכיוון העורף.
    גיליתי שההתקפים החזקים ביותר התרחשו במקרים בהם ביצעתי סיבובים מהירים כמו רכבת הרים וקארטינג (לא עושה כאלה יותר) וכאשר אני מסובב את הילדים (מעין קרוסלה אנושית).
    משהו יודע משהו על הקשר בין פעילויות כאלו למיגרנות? האם זה כמו המיגרנות "הרגילות" שיש לי אבל יותר קשה או שזו תופעה אחרת שניתן לטפל בה באופן שונה ממגרנה?

  3. היי אריק,

    אני לא רופא וגם לו הייתי רופא לא יכולתי לאבחן אותך מרחוק. בכל מקרה, מה שאומר לך כאן לא יכול להחליף בדיקה ואבחון על-ידי נוירולוג (וניסיוני המר, ייתכן מאד שתצטרך ללכת ליותר מנוירולוג אחד עד שתקבל אבחון מדויק).

    בכל אופן, ואחרי הדיסקליימר לעיל: סיבוב קרוסלה, רכבת הרים או אפילו סתם תנועה מהירה, עשויים להוות טריגרים לכאבי ראש אצל מי שיש לו את "הרגישות", מכל מיני סיבות.

    ההסבר הטריוויאלי הוא שבתור מישהו עם נטייה לכאבי ראש, כל גירוי סנסורי חריג עשוי "להדליק" את מערכת העצבים שלך ולעורר התקף – ויש הרבה כאלו במצבים כמו שתיארת. כמובן, יכול להיות שבמקרה שלך יש טריגר אחר.

    אגב, אני לא לגמרי בטוח שאתה סובל ממיגרנות. אם אני מבין נכון, וכאבי הראש שלך מתפתחים מהר והמוקד שלהם הוא מאחורי העין, אז זה נשמע דומה יותר ל-cluster headache. אמנם, בצורה הקלאסית שלו CH מופיע ברציפות, יום אחרי יום במשך כמה שבועות ולא כתגובה לטריגר נקודתי, אבל אני יכול לספר מהניסיון שלי שסבלתי כ-20 שנה מהכאבים האלה ורק בשנות ה-30 לחיי הם התחילו לתקוף "לפי הספר".

    CH ככל הנראה קשור לפעילות חשמלית לא-רגילה בהיפותלמוס, האזור במוח שאחראי על האיזון של קור וחום, רעב וצמא, שינה ועירנות וכו'. חלק מהאנשים שאובחנו כסובלים מ-CH, ואני ביניהם, מפתחים התקפים בתגובה לקור עז ואפילו לרוח קרירה (בתקופות של רגישות, בעיקר במהלך Cluster Period, תקופה רצופה של התקפים), שינויים ברומטריים, וכדומה. כמו כן, רבים מדווחים על הופעת התקפים או עלייה בתכיפות ההתקפים (וזה נכון לכמה סוגים נוספים של כאבי ראש), על רקע של בעיות גב וצוואר. מניסיון אישי, טיפול בבעיות עשוי להביא גם להטבה במצב כאבי הראש.

    אצל חלק מהאנשים שסובלים מ-CH וכאבי ראש אחרים, ישנה החמרה (בעוצמת/תדירות התקפים) על רקע של בעיות אא"ג – דלקות אזניים, סינוסיסטיס, גודש אלרגי, וכו'. אולי משום שהמצבים האלה הופכים אותך רגיש יותר לשינויים בלחץ אוויר. מניסיוני, רוב הנוירולוגים לא מחפשים בכלל את הדברים האלה, ולכן אתה זה שצריך להיות עירני ולנסות לבדוק אם יש דברים שהזנחת. אבל במקביל, לך לנוירולוג ותראה מה הוא אומר. בהצלחה.

  4. שלום .. אני בן 20 שכניראה סובל ממיגרנות…
    בהתחלה שהיו לי התקפים חשבתי שאני משוגע חשבתי שהשתגעתי באמת.. הכאבים היו נורא חזקים נורא ממוקדים ופשוט השביתו אותי לגמריי… לאט לאט הם נעלמו ועכשיו מופיעים לי כאבי ראש אחד ליומיים … בזכות הבלוג שלך הצלחת לפתוח לי את העיניים למקומות אחרים ולהבין שהכל עוד בסדר .. אני ממש נכנסתי לדיכאון בגלל המיגרנות לא הבנתי מה קורה לי … ועכשיו.. נישאר להתמודד … אז תודה רבה !

השאר תגובה