מיגרנות וניתוחים פלסטיים

הקוראת ש' שלחה לנו מכתב (כלומר אימייל) ושאלה בו האם זה נכון שניתוחי אף עשויים לרפא מיגרנות. ש' הוסיפה וסיפרה כי היא מתכננת לעבור ניתוח פלסטי שבו אפה יעוצב מחדש, מסיבות אסתטיות. היא אפילו שלחה לנו תמונה שנועדה, כנראה, לשכנע אותנו שניתוח האף נחוץ. בכל אופן, מכיוון שהיא סובלת ממיגרנות קשות, היא אמרה שזה בהחלט שיקול.

ובכן, כדאי שאתחיל בלהזכיר לש' ולקוראים אחרים, שאני לא רופא ולא מוסמך לייעץ (אם כי במקרה הספציפי של ש', בת-עשרה נאה מאד, אני מרשה לעצמי להביע את דעתי: ש', את לא צריכה ניתוח!).

יותר מזה: אם לסמוך על מה שקוראי הבלוג ואנשים אחרים שסובלים ממיגרנה, נראה שגם רופאים לא באמת מסוגלים לקבוע חד-משמעית אם טיפול או הליך רפואי מסוים יחמיר או ישפר את מצבכם. כמובן, ההבדל בין ניתוח פלסטי לבין תרופה הוא שתופעות הלוואי של תרופות לרוב חולפות כשמפסיקים לקחת אותן.

אגב, המקור של ש' לרעיון שניתוח אפה יכול להועיל לה, היא חברה שאמרה ש"היא זוכרת שקראה משהו", ואני חושד שהכוונה היא לידיעה הזו או דומה לה. אז כן, ישנו פתרון כזה אבל לא מדובר על ניתוח אף אסתטי אלא על ניתוח של פנים האף – משהו שעושים רופאי אף אוזן גרון ולא פלסטיקאים (על קצה המזלג: חוקרים מניו ג'רסי טוענים שאצל אנשים מסוימים הטריגר למיגרנה הוא מבנה צפוף מדי של מערות האף, ומציעים לנתח).

אגב ישנו ניתוח נוסף, נפוץ יותר, שרופאי אא"ג מבצעים – ניתוח ליישור מחיצת האף, שלאנשים שזקוקים לו הוא משפר את איכות הנשימה (כנראה חשוב במיוחד לסובלים מכאב ראש מקצבי) ואת ניקוז הסינוסים, מה שבדרך-כלל אמור להועיל למי שסובלים מכאבי ראש (ו/או סינוסיטיס ושות').

לי עצמי הציע רופא אא"ג לעבור ניתוח כזה. הרופא המומחה ממנו ביקשתי חוות דעת נוספת אמר לי שהמחיצה שלי ישרה יותר מזו שלו והוא עצמו לא שוקל בכלל לעבור את הניתוח. מדוע? כי זה לא שווה לדעתו את הסיכון. כי כמו בכל ניתוח, גם כאן – יש סיכונים.

ושוב, בתור מי שאינו רופא – נדמה לי שניתוח אף קוסמטי אמור לעשות בדיוק ההפך מסוגי הניתוחים ש"מרווחים" את חלל האף ומערותיו, אלא אם כן הוא נעשה, במפורש, לא רק למטרות אסתטיות (ואז לא בטוח שמנתח פלסטי הוא זה שצריך לעשות אותו).

אגב, אני מוכן לשים את ראשי שישנם אנשים שסובלים מפחות כאבי ראש בעקבות ניתוח קוסמטי זה או אחר, וגם אנשים שהחלו לסבול מכאבי ראש אחרי שעברו ניתוח דומה. דוגמת הבוטוקס מוכיחה שישנם מנתחים פלסטיים שישמחו לקפוץ על המציאה ולנעוץ איזמל או מחט בכל אחד, אם יתנו להם (כי מה לעשות שלפי ה-American Academy of Neurology  בוטוקס לא עוזר למיגרנות).

בקיצור: אם שואלים אותי אז אני נגד, אבל אני לא רופא – לכן לכו תמיד לבקש חוות דעת נוספת (לזו של הרופא המטפל, לא לזו שלי).

השאר תגובה