10 טיפים לפסח בריא יותר

חגים אמנם אמורים להיות מהנים, אבל רוב האנשים – לא רק יהודים או ישראלים, אגב אלא אנשים בכל העולם – חוששים מהחגים ונוטים להרגיש לא כל-כך טוב לקראתם, במהלכם או מייד לאחריהם. כמה טיפים מיוחדים לפסח בריא יותר ולתחושה טובה יותר.

שלא תחשבו שאני חכם גדול. אני בדיוק הבנאדם שמרגיש רע לפני, במהלך וגם אחרי החג – בדיוק מאותן הסיבות שגרמו לכם להקליק כדי לקרוא את הפוסט הזה. בשפה יפה אפשר לומר שמדובר על שינויים חדים מדי בהרגלי השינה, האכילה, השתייה והמפגש עם בני משפחה מעצבנים. זו תמצית החג, כל חג אני חושב, ופסח עולה על כולם.

בכל אופן, יש כאן כמה עצות מוצלחות שחלקן אף נוסו בהצלחה בעבר. אז בבקשה: 10 טיפים לפסח בריא יותר.

1. תירגעו. אין דבר פחות בריא מסטרס (טוב, אולי פסולת גרעינית). מתח נפשי גדול הוא לא רק טריגר למיגרנות וכאבי ראש אחרים אלא גורם מרכזי ביצירה ו/או בהחמרה של הרבה מחלות אחרות. הוא גם מחריף את התופעה שקיבלה בשנים האחרונות את השם "דיכאון חגים", ואיננה אפילו המצאה ישראלית. תיאוריות עדכניות בחקר הדיכאון, קושרות אותו בקשר הדוק לנזקי הסטרס. לכן: לפני שאתה מתרגזים או נלחצים תזכירו לעצמכם שיש לזה מחיר. ותרו, לא שווה.

2. שימו לב לטמפרטורות. עוד לפני ההתחממות הגלובלית, פסח היה תמיד מועד לפורענות במה שקשור למזג אוויר. כשהייתי בן שש או שבע היה בפסח אחד חמסין נדיר שבו הטמפרטורות צמחו עד ל-40 מעלות צלזיוס. לפי התנועה לבלוג המיגרנה בשבועות האחרונים, נראה שהשינויים החדים השנה מפילים הרבה חללים. ותביאו בחשבון שהלילה הטמפרטורות יצנחו, ואם לא תתלבשו נכון חזקה עליכם שגם תצטננו.

3. תשתו הרבה מים. אתם יכולים להתחיל לשתות הרבה כבר עכשיו ולא להפסיק לפחות עד דצמבר. בכל אופן, מלבד לשתות כדי לא להתייבש חשוב לשתות גם כדי לסייע לגוף להיפטר מהפחמימות, השומנים, האלכוהול וכמה דברים אחרים שאתם עלולים להעמיס על עצמכם בליל הסדר ובמהלך החג. אני, במצוות המרפא הסיני שלי, נוהג לשתות שתי כוסות מים כל בוקר, על הבוקר, בכל ימות השנה. קשה להאמין כמה הבדל זה עושה, בהרבה דברים. וראבק, גם חם ויבש היום בטירוף.

4. הצטיידו בתה ירוק. עוד יש לכם זמן – יש בכל סופר. המכולתניק שלי, ר', לימד אותי שהבוכרים נוהגים לשתות תה ירוק אחרי כל ארוחה כבדה וזה עושה קסמים. ניסיתי והשתכנעתי. הוסיפו לזה את שלל התועלות הבריאותיות המיוחסות לעלה הירוק, ואת העובדה שיש בו הרבה פחות קפאין ותבינו מדוע ישנם סינים, יפנים והיום גם הרבה מערביים, ששותים אותו חמש פעמים ביום, באדיקות. חשוב לזכור: התה צריך להיות חלש מאד, לא מומתק, ומותר לשתות רק על בטן מלאה.

5. היערכו נכון לליל הסדר. אל תגיעו מורעבים לסדר – זה עלול לגרום לכם להתנפל על האוכל או לנשנש הרבה מצות. ליבשו בגדים נוחים – אתם תזדקקו לזה בהמשך הערב. שאפו ל-state of mind שבו יהיה קל לכם להחמיץ באלגנטיות כל אפשרות לריב עם מישהו, להתעצבן על משהו, או לעשות משהו שאתם ממש לא רוצים. איך תיכנסו למוד הזה – מדיטציה, אוטוסוגסטיה, סמים קלים, זה כבר עניינכם.

6. אל תאכלו מצות. כדי לצאת לידי חובה אתם לא נדרשים לאכול יותר מכזית מצה בליל הסדר, ואתם בהחלט יכולים להסתפק בזה. אבל גם אם אתם מאוהבי המצות (כמוני), עדיף לצמצם – לא רק בגלל הקלוריות והכמות המוגזמת של הפחמימות, אלא בגלל שעוד לא נולדה מערכת העיכול שמסוגלת לעכל מצה. זיכרו: הקניידל הוא אויב אכזר. הוא רק מעמיד פנים שהוא חבר שלכם.

7. אוכלים מצות? תאכלו נכון. ראשית: תלעסו טוב. כשלועסים טוב את האוכל גם קל יותר לעכל אותו וגם יש פחות גזים. אכילה איטית ולעיסה יסודית גם מאיצות את תחושת השובע, כך שגם תאכלו פחות. והכי חשוב: בצעו בסינכרוניזציה עם סעיף 8 להלן.

8. תאכלו דברים שאינם מצות. ירקות ירוקים, תבשילים, קטניות (אם אתם אוכלי קטניות), עוף, דגים – הכל הולך. הכי טוב? ירקות מאודים. קל להכין וקל מאד לעיכול. ירקות מאודים הם, בכלל, משהו שכדאי לאכול ממנו כל השנה.

9. תכינו אוכל בבית. מכיוון שהרבה בתי אוכל עושים את החופשה השנתית ו/או משפצים דווקא בפסח, ההיצע מצומצם ולכן המחיר גבוה והרמה לעיתים קרובות ירודה. לכן, פסח הוא זמן טוב לבשל יותר, לאכול בבית, לקחת אוכל לעבודה (אם אתם עובדים בחול המועד). קחו את זה בסבבה.

10. תהנו. מדעית, זה עובד.

השאר תגובה