זו לא מיגרנה, זה קלסטר

זה היה כך במשך שנים: אנשים היו שואלים "מיגרנה?", והייתי משיב: "כן", או "משהו דומה".

היום אני עושה להפך – "לא", אני אומר, "זו לא מיגרנה. זה האח הגדול והרשע שלה: cluster headache".

אני מסביר שכאב הראש המקבצי הוא קרוב משפחה של המיגרנה אבל הוא נדיר יותר ובעיקר כואב יותר. אם המיגרנה היא עינוי סיני אז כאב הראש המקבצי הוא עינוי בידי ארגון היאקוזה. הם לא משחקים במשחקים ומטפטפים מים במשך שעות – הם מתחילים בלעקור לך את העין.

האמת הפשוטה היא שהרפואה יודעת מעט מדי גם על המיגרנה וגם על הקלסטר, ושיטות הטיפול העיקריות שהיא מציעה לשני סוגי הבעיות רחוקות מלהיות מושלמות.

נראה גם שאין אחדות דעים בין הרופאים והחוקרים, אם יש קשר הדוק בין התופעות או שמדובר בכאבי ראש "ראשוניים" שונים ונפרדים לגמרי. רשמית, מאז 1988 כאב הראש המקבצי הוא הפרעה נוירולוגית שעומדת בפני עצמה, אבל מדי פעם מתפרסם מחקר זה או אחר שמרמז שבכל זאת יש קשר בין קלסטר למיגרנה.

בספרו המפורסם על המיגרנות כתב הנוירולוג אוליבר זקס ששני סוגי כאבי הראש מופיעים לסירוגין אצל אותם אנשים ולרוב גם מגיבים לאותם טיפולים, ולכן לדעתו הם קשורים. כיום ידוע שישנם טיפולים שטובים למיגרנה אך לא לקלסטר, ולהפך, אבל גם עניין הולך וגובר ב-CGRP, נוירופפטיד שהפרעה בפעילותו קיימת גם במיגרנה וגם בקלסטר.

הרבה אנשים מכירים את התופעה של כאבים כרוניים ש"פושטים צורה ולובשים צורה", ואני יכול להעיד שב-29 שנים של כאבי ראש מספיקים להתנסות בהרבה צורות.

השוואה בין התסמינים המאפיינים של מיגרנות וכאב ראש מקבצי אפשר למצוא בפוסט אודות כאב ראש מקבצי.

תגובה אחת בנושא “זו לא מיגרנה, זה קלסטר”

  1. אני "אוהבת" את המחקרים, אך משום מה אנחנו לא זוכים לטיפול ממוקד או חיסול ממוקד של הכאב, כי ככראה רוב המחקרים מתמקדים להגיע לחיסול מחלות קשות יותר כמו פרקינסון או מחלות "נחשבות" יותר…בעיה שמחלות שגורמות לכאב וסבל עדיין לא התברכו בטיפולים יעילים(דעתי הסובייקטיבית) שהן לא הורגות את החולה וככה ממשיכים לסבול בשקט גם אם הראש או הכתף "מכרסם תנין".
    מצטערת על השפה הציורית, כי רק במילים אלו אפשר לתאר סוגי הכאב האכזריים ביותר.

השאר תגובה