מלטונין: האם הוא התרופה שלכם?

מלטונין הוא אחד מתוספי המזון הפופולריים ביותר בעולם, ומייחסים לו סגולות רבות – כולל הקלה על כאבי ראש מסוימים. למי הוא מתאים, ומדוע בארה"ב תוכלו לקנות אותו בלי מרשם ובישראל לא? ומה ההבדל בין מלטונין לסירקדין?

פורסם: 24.9.2012 | עדכון אחרון: 04.1.2024

מלטונין (Melatonin) הוא הורמון השינה, שאצל אנשים בריאים מיוצר באופן טבעי במוח ושיש לו מגוון תפקידים בגוף, בראשם "ניהול" של שנת הלילה.

הוא התגלה לראשונה ב-1917 אבל רק בשנות ה-70' זוהה הקשר שלו לשינה, ותכונותיו האחרות נתגלו בהדרגה מאז ועד היום. בשנת 1995 ראה אור "נס המלטונין", ספרם של ג'ו רובינסון וראסל רייטר, שהפך את המלטונין בין לילה לאחד מתוספי המזון הפופולריים והנצרכים ביותר בעולם.

שימושי המלטונין

כמה שנים קודם, השתמשו בו כבר רבים כתחליף עדין לתרופות שינה, בעיקר במצבים של ג'ט לג. "נס המלטונין" הביא לידיעת הציבור הרחב תכונות נוספות של המלטונין ותפקידים חשובים נוספים שיש לו בגוף, שהקנו לו בתקופה מסוימת מעמד מיתולוגי של תרופת פלא.

המלטונין הוא אנטי-אוקסידנט (נוגד חמצון) חזק שעשוי לספק הגנה ל-DNA ולעזור במניעת סרטן; הוא מעורב בפעילות בלוטת יותרת המוח ומשפיע דרכה ישירות או בעקיפין על הגדילה, מערכת המין, מערכת העצבים, התיאבון ומצב הרוח וגם המערכת החיסונית.

יש ראיות לכך שמלטונין עשוי לעזור בטיפול ביתר לחץ דם, בכאבים במפרק הלסת (TMD), וכן במיגרנות ובכאב ראש מקבציים (cluster headache).

תפקידי המלטונין בגוף

המלטונין מופרש מבלוטת האצטרובל בכל פעם שאנחנו נמצאים בחושך ומתפרק כשאנחנו נחשפים לאור. יחד עם הסרוטונין (השליח העצבי שמחסור בו מקושר לרוב הפרעות מצב הרוח, בראשן דיכאון וחרדה), הוא מנהל את השינה והערות – האור גורם לייצור סרוטונין ופירוק מלטונין, והחושך גורם לתהליך הפוך.

מלטונין, סרוטונין ונוראדרנלין (עוד שליח עצבי חשוב) מבוססים על אבני בניין דומות (בראשן מולקולת ה-5HTP הנוצרת מחומצת האמינו טריפטופן), ומקיימים ביניהם יחסי גומלין. לכן, מחסור באחד מהם לעיתים גורם גם למחסור באחרים, וזה אחד ההסברים לקשר בין דיכאון להפרעות שינה.

מדי פעם מתגלים תפקידים נוספים שלו, למשל – נמצא שאצל אנשים שסובלים משפיכה מוקדמת רמת המלטונין נמוכה. נמצא שהמלטונין מפעיל מנגנונים שנלחמים ברדיקלים חופשיים.

מעל גיל 55 ייצור המלטונין בגוף יורד (משערים שיש לכך קשר עם התכווצות בלוטת האצטרובל עם הגיל) ולכן כדורי מלטונין נחשבים לאמצעי יעיל מאד לשיפור השינה וטיפול בנדודי שינה אצל קשישים. יש ראיות לכך שהמלטונין יעיל לטיפול בהפרעות שינה גם אצל צעירים.

האם מלטונין בטוח לשימוש?

אין ארוחות חינם, וגם המלטונין עלול להזיק אם משתמשים בו בהגזמה. לאורך זמן (מעל 6 חודשים), במינונים גבוהים ו/או אצל הרגישים לכך, הוא עלול לגרום לישנוניות, עצבנות, הזעת יתר, שיבושים הורמונליים, חלומות רעים, הרטבת לילה, דיכאון, ועוד.

בכל אופן, עבור רוב האנשים מלטונין נחשב בטוח לשימוש, בוודאי לתקופות קצרות. בארה"ב, קנדה ולאחרונה גם אוסטרליה, הוא נמכר ללא מרשם. הוא לא ממכר, ובאופן כללי יש מעט מאד עדויות על תופעות לוואי משמעותיות שנגרמו כתוצאה מהשימוש בו.

מהו סירקדין ומה ההבדל

בישראל מלטונין מותר לשימוש רק במרשם ורק בגירסה של חברת טבע, סירקדין, שהוא פשוט כדור 2 מ"ג מלטונין בשחרור מושהה. בנוסף, כדי לקבל אותו עליכם להיות נשים בנות 55+ או לקבל אישור מיוחד.

למען ההגינות צריך לומר שישראל היא לא המדינה היחידה שבה מלטונין דורש מרשם, זה המצב ברוב המדינות המפותחות. אבל נראה שברובן, כמו בישראל, יש יותר אנשים שמשתמשים בו בלי מרשם.

מינונים מקובלים

מיותר לציין שאני בשום צורה לא ממליץ לקחת מלטונין, בוודאי ללא התייעצות עם רופא.

אבל אני נתקל כבר שנים באנשים שמספרים שהם משתמשים במלטונין. פעם אנשים היו חוזרים איתו מארה"ב והיום רבים קונים אונליין. אין שום אכיפה של החוק ומצד שני גם אין הדרכה לשימוש אחראי (בכל זאת, מדובר בהורמון). אז אלו שני השקלים שלי:

  • מחקרים מצאו שלהשראת שינה די במינון של 0.3-1 מ"ג מלטונין, כ-30 דקות עד שעה לפני שהולכים לישון.
  • ההמלצה המקובלת בארה"ב עבור ג'ט לג והפרעות שינה שונות, היא 3-5 מ"ג, אבל רבים מדווחים שגם חצי מזה מספיק להם.
  • המינון שנמצא במחקרים כיעיל עבור מיגרנה הוא 3 מ"ג.
  • במחקרים בהם השתמשו במלטונין למניעת כאב ראש מקבצי נמצא שמינון יומי של 10 מ"ג השיג הטבה מינורית ומינון של 2 מ"ג לא השפיע. בפועל, יש אנשים שמדווחים על תוצאות טובות מאד, במיוחד במניעת התקפים ליליים, חלקם במינונים של 10 מ"ג ויותר ואחרים במינונים נמוכים עד כדי 1 מ"ג.
  • WebMD (אתר רפואי אמריקני נחשב) אומר שהמינונים המקובלים הם עד 8 מ"ג במבוגרים למשך 6 חודשים לכל היותר ומוסיף עוד כמה פרטים מועילים.

81 תגובות בנושא “מלטונין: האם הוא התרופה שלכם?”

  1. אני סובל מאי ספיקת לב. אחת מתופעות הלוואי של חולי לב היא נדודי שינה . יש הקושרים זאת לכדורי beta blocker שרוב חולי לב נוטלים. נדודי שינה אלה מתישים אותנו ביום שאחרי. לקחתי את כל כדורי השינה המצויים בשוק הישראלי. יעילותן מוגבלת ל 3-4 שעות. ניסיתי סירקאדין ותופעות הלוואי היו איומות . חשבתי שזה חד פעמי . אז עשיתי עוד 4 נסיונות בטווחים של 5 חודשים. בכל המקרים הייתה תחושה של עילפון למי שקם בלילה . ו ההשפעה ממשיכה בבוקר עד הצהריים. חולשות על גבול החידלון. שמעתי לקראתי רבות על נפלאות המלטונין. הזמנתי ב eBay . מחכה ומקווה שזה כבר יגיע. ניסיתי מינונים קטנים יותר של סירקאדין חשוב אותן תופעות. מבטיח להמשיך ולעדכן. לטובת חולי הלב

  2. היי דוד,

    ראשית – את כל מה שאתה עושה כדאי לעשות בעצה אחת עם הרופא המטפל.

    התופעה של חולשה וישנוניות בבוקר כתוצאה משימוש במלטונין היא תופעה מוכרת, ועם סירקדין היא יכולה להיות קשה יותר בגלל השחרור האיטי (שמטרתו להעניק לך שנת לילה רצופה, ולא שתתעורר באמצע הלילה). הדרך המקובלת להתגבר על זה היא פשוט לקחת את הכדור בשעה מוקדמת יותר בערב.

    אני לא יודע מה הכוונה ב"מינונים קטנים של סירקדין". בכל אופן, לא מומלץ לחצות את הכדור כי זה פוגע בפונקציה של השחרור האיטי. לא בטוח שמלטונין רגיל הוא הפתרון – הוא יעזור לך להירדם אבל ספק אם זה יספיק כדי שתישן ברציפות כל הלילה.

    יכול להיות שיש סיבות נוספות לכך שהגבת לא טוב לסירקדין – את זה כדאי לברר עם רופא ולא לבד. יש גם אפשרויות נוספות מעבר לתרופות השינה, שגם להן יש הרבה תופעות לוואי. כשיש מרכיב של סטרס, רושמים לפעמים נוגדי דיכאון וחרדה ממשפחת ה-SSRI. שמעתי על כמה מקרים של נדודי שינה שנפתרו באמצעות קנאביס רפואי, גם אם הוא נרשם מסיבות אחרות. לא יודע אם אתה מועמד מתאים לטיפול הזה אבל שווה בדיקה.

    בהצלחה!

  3. מדוע מומלץ לצרוך סירקדין לא יותר מ13 שבועות. האם הפסקת נטילת התרופה תגרום שוב לבעיות שינה?
    אודה על תשובתך

  4. אני בת 65 שנה לוקחת כ4 בונדורמין לשינה לאחרונה קבלתי את סירקדין 3מג כדי שאוכל לרדת במינון של הבונדורמין לעת עת כשבוע אני קמה כבדה ובלי חשק לעשות דבר האם להמשיך משהוא מתמצא? תודה מראש.

  5. היי מירי. כדאי שתתייעצי עם הרופא. אני לא רופא ומדבר רק מניסיוני האישי.

    בכל אופן, התופעה שאת מתארת מוכרת. את יכולה לנסות לקחת את הסירקדין בשעה קצת יותר מוקדמת ואם התמזל מזלך ואת קמה ליום שמשי ויש מרפסת, נסי לבלות קצת בשמש.

  6. יש לי בן, בגיל 21, מגיל צעיר מאוד קשה לו לקום בבוקר…. כמובן שחלק מהבעיה שהוא מושך את הלילה, והולך לישון מאוחר (משוחח עם חברים, משחק בטאבלט). האם הסירקדין יכול לסדר לו את זמני השינה ובעיקר את זמן היקיצה? הבעיה העיקרית שלו שהוא לא מצליח להעיר את עצמו ולצאת מהמיטה. גם כשמעירים אותו, הוא מתקשה להפרד מהמיטה. אודה לתשובתך.

  7. היי עירית. נשמע שהבן שלך סובל מהפרעת שינה, אבל אני לא רופא ואלו ללא ספק דברים שכדאי לדבר עליהם עם רופא.

  8. האם התרופה ממכרת? זה מומלץ לגילי? 30!
    ניתן להיכנס להגיון בעתיד עם נטלתי תרופה זו? זה בעצם כדור שינה או מסייע לבעיות שינה ? קיבלתי מרשם ל 2 גרם

  9. היי שלומית,

    מלטונין לא נחשב לתרופה ממכרת ולא נתקלתי באזהרות או מחקרים שמייחסים לו אפקט ממכר. בשימוש ממושך הוא עלול לגרום לכל מיני תופעות לוואי ולרוב ממליצים להשתמש בו לזמן מוגבל של לא יותר מכמה שבועות (ובכל מקרה יש להשתמש אך ורק בעצה אחת עם הרופא המטפל ולפי הנחיותיו).

    אחת האזהרות המקובלות בשימוש במלטונין הוא שהוא עלול לפגוע ביעילות של גלולות למניעת היריון. עד כמה, לכמה זמן, באילו אמצעי זהירות עלייך לנקוט וכו' – גם אלו דברים שעלייך לדבר עליהם עם רופא המשפחה ו/או רופא נשים.

    מלטונין הוא לא כדור שינה, אלא הורמון השינה הטבעי שהמוח שלנו מייצר בלילה כדי לאפשר לנו לישון. ההנחה המקובלת היא שנדודי שינה שנגרמים כתוצאה ממחסור במלטונין, קיימים בעיקר אצל קשישים, ולכן זו האוכלוסייה העיקרית שמקובל לטפל בה באמצעות מלטונין. עם זאת, אצל אנשים מסוימים (למשל, הסובלים מכאב ראש מקבצי) ידוע שייצור המלטונין משובש (לפחות בחלק מהזמן) ולכן נחקר השימוש שלהם במלטונין בלי קשר לגיל.

    ההחלטה האם לטפל במלטונין, בכדור שינה או בפתרון אחר (נוגדי דיכאון וחרדה קלים ממשפחת ה-SSRI, כמו ציפרלקס, לוסטרל וכו', גם כן משמשים לפעמים כדי לעזור למי שסובל מהפרעות שינה) צריכה להיעשות עם הרופא, בהתאם למה שמתאים לך.

    בהצלחה!

  10. שלום שוב, לא הבנתי למה אסור להשתמש בתרופה זו מעלה משלושה שבועות , אני פוחדת ליטול את התרופה אבל נוטלת בכל זאת ! רוב הימים זה משפיע בצורה מצויינת , האם התרופה הנל מסדרת בעיות שינה עתידיות גם? כלומר אחרי שסיימתי חפיסה אוכל לחזור לישון בצורה נורמאלית גם ללא התרופה בצורה טבעית או שחיי תלויים בזה ??? השאלה אם זה טיפול שמצליח לסדר את הבעית שינה שלי לאחר הסיום או שאצטרך
    להמשיך לקחת ?
    אם אני יוצאת משיגרה ( אירוע יומולדת מפגש או כל דבר אחר שמחוץ לבית בשעות הערב) אני לא נרדמת בכלל גם לא עם הכדור , האם לדעתך זה יסדר לי גם את זה עם הזמן ?
    סליחה ותודה מראש !!!!!

  11. שלומית – מה שחשוב זה שתפעלי בהתאם להוראות הרופא שלך ולא תעשי שינויים בלי להיוועץ איתו.

    אם תחזרי למצב הקודם אחרי הפסקת השימוש או לא – זה תלוי בסוג הפרעת השינה וקשה לצפות מראש. בכל מקרה, כדאי לנסות לברר את מקור הבעיה עם איש מקצוע – סירקדין עוזר להירדם למי שחסר לו מלטונין, אבל גם לאנשים שמקור הבעיה אצלם אחר. בכל מקרה, יש הרבה פתרונות אחרים להקלה על הירדמות.

  12. מישהו יכול להמליץ על כדורים להתעורר משינה? משהו שיביא למצב התעוררות וחוסר רצון להמשיך לישון

  13. הפתרון הכי טוב הוא כנראה מקלחת + כוס קפה. אם זה לא עוזר לך אז רופא יכול לרשום לך סטימולנט כמו ריטלין או תרופה שמונעת את תחושת העייפות כמו פרוביג'יל.

  14. שלום,
    אני אמא לתאומים קטנים. מעולם לא סבלתי מבעיות שינה או מקושי להירדם בקלות ובמהירות.
    כחודשיים מאז לידת הילדים המצב השתנה, 10 חודשים אני ובעלי לא ישנים בצורה רציפה בלילה מסיבות ברורות. בעוד שבעלי לא סובל מהעניין, לי מאד קשה להרדם לאחר התעוררות באמצע הלילה (לעתים לוקח שעה ואף יותר), איכות השינה שלי אינה טובה, אין יותר מ 4-5 שעות שינה ברצף ובמהלך היום אני מרגישה עייפות המלוווה בסחרחורות אשר מקשות מאד להתנהל כרגיל.

    האם מלטונין יכול לסייע במקרה כזה בו יש לי צורך להירדם במהירות אך גם להתעורר באמצע הלילה בשביל הילדים ולהרדם לאחר מכן (בקלות) ולהיות ערנית במהלך היום? באיזה מינון רצוי להתחיל ואיזו חברה הנמכרת בארה"ב עדיפה?

    תודה רבה והמשך יום טוב

  15. היי מאיה,
    ראשית, אני חושב שכדאי מאד להפנות את השאלות הללו לרופא שלך, כי אני אינני רופא.
    שנית, לדעתי הבלתי-קובעת מלטונין הוא בפירוש לא הפתרון עבורך, גם מכיוון שהגיוני שקשיי השינה שלך הם לא בגלל חוסר במלטונין וגם משום שמלטונין לא מאפשר להתעורר בקלות ולהירדם חזרה אלא להפך – הוא יקשה עלייך להתעורר בשביל הילדים באמצע הלילה. את עלולה פשוט לא להתעורר.
    אני מנחש שרופא המשפחה שלך יוכל להציע לך פתרונות טובים יותר או לפחות להפנות אותך הלאה לרופא מומחה שיוכל להציע פתרונות. הכיוון – שוב, לדעתי בלבד, צריך להיות שיפור במיומנויות ההירדמות שלך. למשל באמצעות תרגילי הרפיה שיחד עם העייפות יאפשרו לך להירדם מהר יותר. אני יכול להעיד מניסיון שזו בהחלט מיומנות נרכשת, כלומר אפשר לצמצם את זמן ההירדמות האופייני משעה-פלוס לדקות בודדות.
    בהצלחה!

  16. שוקי שלום,
    עד כמה שאני יודעת, ועל פי הוראות יצרן, סירקדין מתחיל להשפיע לאחר שלושה שבועות חודש, ועל פי נסיוני גם לאחר חודשיים הסירקדין לא השפיע.כמובן שהפסקתי עם זה.
    איפשהו כתבת שהמלטונין משפיע תוך שעה וחצי, רציתי לשאול לאיזה מלטונין אתה מתכוון, ואפשר קצת יותר פרטים?
    בת 63, בריאה בדרך כלל , עם הפרעות שינה כבר מספר חודשים. אצלי הפרעת השינה מתבטאת בזה שהשינה שלי מאוד שטחית, עם תחושה שאני כמעט ולא ישנה ועם הרבה יקיצות.
    מודה מראש

  17. ריקי – סירקדין הוא מלטונין בשחרור איטי והוא מתחיל להשפיע שעה עד שעתיים אחרי שלוקחים אותו. מלטונין רגיל מתחיל להשפיע קצת יותר מהר, תוך חצי שעה עד שעה. ההבדל היותר משמעותי הוא שהשחרור האיטי של הסירקדין נמשך לאורך הלילה ולכן הוא לא רק מסייע להירדמות אלא מונע התעוררות בלילה.

    במילים אחרות: אם סירקדין לא עזר לך אז ספק אם תגיעי לתוצאות טובות יותר עם מלטונין, וצריך להביא בחשבון שהגורם להפרעת השינה שלך הוא לא חוסר במלטונין אלא בעיה אחרת. לדוגמא, ייתכן שאת סובלת מהפרעת נשימה בשינה – משהו שבדרך-כלל אפשר לטפל בו ביעילות וחשוב מאד לעשות את זה כי בעיה כזו מזיקה לא רק לשינה.

    מה שאת יכולה לעשות הוא לבקש מהרופא שלך הפניה למעבדת שינה. היום הבדיקה לא נעשית במעבדה עצמה אלא תקבלי ציוד מיוחד (קומפקטי) שיאפשר לך לבצע בדיקה בבית. תוצאות הבדיקה יעזרו לקבוע מה הסיבה לבעיה ולהתאים לך טיפול.

    בהצלחה!

  18. היי,

    ושוב בעניין סירקדין לעומת מלטונין רגיל,
    יכול להיות שהסירקדין לא היה אפקטיבי בגלל מינון נמוך של מלטונין ( 2 מג), לעומת מלטונין רגיל שאפשר להשיג במינונים גבוהים יותר 3 או5 מג ואף יותר.
    ובכלל, יש סירקדין במינון גבוה יותר?

    ואגב, כן עשיתי בדיקת שינה עם הערכה בבית, ועל פי התוצאות, מעבר להפרעות שינה רגילות אין לי בעיה מיוחדת כפי שציינת, כך שאני חושבת (אולי) שזה עניין של חוסר מלטונין.

    ושוב תודה,
    ריקי.

    .

  19. ריקי – את מעלה שאלות שכבר דורשות התייעצות עם רופא ואני אינני רופא. בכל אופן, התוצאות התקינות של בדיקת השינה לא מחייבות שזה חוסר במלטונין.

  20. שלום אני סובלת משינה הפוחה כבר 11 שנה לערך בעיקבות הפרעה שהיתה לי. העינין הוא שמתי שאני ניכנסת למיטה אני פשוט לא נירדמת. בזמן שאני ישנה אם אין רעש אני ישנה רציף. השאלה שלי היא האם המלטונין יעזור לי להרגיש מספיק עיפה כשאני ניכנסת למיטה כדי להירדם? למרות השינה ההפוכה כלומר גם אם נגיד אשן ביום שליפני כל הבוקר?
    תודה

  21. שלום
    יש לי בעיה לבלוע כדורים, במיוחד ארוכים. לוקח לי שעות להירדם, ואז מתעוררת כל שעה, ולפעמים כל חצי שעה, עד הבוקר. כבר שנים ככה. אני מתכוונת לבקש מהרופאה שלי מרשם לסירקודין, ורציתי לדעת האם זה כדור קטן, בינוני, גדול, והאם הוא עגול שקל יותר לבלוע, או ארוך, שבעייתי יותר מבחינתי.

    תודה ויום טוב

  22. חוה – התייעצי עם רופא המשפחה.

    גלית – הסירקדין הוא כדור עגול, שטוח ולא גדול. בכל מקרה, לפני שאת משכנעת את הרופאה לתת לך סירקדין, כדאי לעשות בירור ולנסות להבין מדוע השינה שלך נראית כך. סירקדין/מלטונין הוא לאו דווקא הפתרון הרצוי כאשר הפרעת השינה היא משנית לבעיה אחרת ולא קשורה למחסור במלטונין.

  23. שלום.
    איך בעצם אפשר לדעת שיש מחסור במלטונין כשיש הפרעות שינה כאלה ואחרות,
    האם יש בדיקות ספציפיות כדי לגלות זאת?
    ועוד שאלה לגבי הצירקדין, אםהוא באמת מועיל לשינה,מה הטעםל השתמש בו רק שלושה שבועות, ?ש מצב שאפשר יהיה להשתמש בו באופן קבוע?
    תודה מראש.

  24. היי ריבי,

    יש בדיקה למלטונין אבל לדעתי היא לא בסל הבריאות. שאלי בקופ"ח ונסי לבדוק במרפאות אנדוקריניות בבתי החולים הגדולים. בכל אופן, לעיתים רחוקות שולחים לבדיקה הזו – בעיקר רואים מה התוצאות של נטילת מלטונין ולפי זה מחליטים על המשך הטיפול.

    מקובל לרשום סירקדין לא ל-3 שבועות אלא לתקופה של עד 13 שבועות. זה לעיתים קרובות מספיק, כי בהרבה מקרים הפרעות השינה מוחמרות בעונות מעבר או בקיץ. הסיבה שלא רושמים לתקופות ארוכות יותר היא מאד פשוטה: אין מספיק מידע על ההשפעות בתקופות ארוכות יותר. אמנם ידוע שרבים לוקחים מלטונין על בסיס קבוע ללא תופעות לוואי משמעותיות, אבל כדי להתיר שימוש לתקופה ארוכה יותר צריך לערוך מחקרים מתאימים.

    אגב, מלבד תרופות שינה למיניהן שהשימוש בהן לא מומלץ וצריך להיעשות רק בלית ברירה, יש אפשרויות נוספות. כאשר מדובר בקשיי הירדמות ויש רקע של סטרס, חרדה או מחשבות טורדניות, אז תרופות ממשפחת ה-SSRI (ציפרלקס וכדומה) נחשבות די יעילות. במקרים אחרים רושמים אלטרול, ג"כ תרופה שבמקורה נועדה לטפל בדיכאון, אבל במינון נמוך (רבע עד עשירית מהמינון המשמש לטיפול בדיכאון) היא עוזרת להירדם, מרפה שרירים וגם מונעת צורך תכוף ללכת לשירותים. זו תרופה ותיקה שנחשבת מאד בטוחה לשימוש ועם מעט מאד תופעות לוואי אחרי השבוע-שבועיים הראשונים, אז זו בהחלט אופציה שכדאי לשאול עליה את רופא המשפחה.

    בהצלחה!

  25. יש לי שאלה אני מטופלת בציפרלקס 20 מג ובקלונקס ויש לי הפרעות שינה אני פשוט לא נרדמת בלילות האם מלוטנין יעזור לי? הוא עדיף על סטילנוקס?

  26. טליה – אלו שאלות שכדאי לשאול את הרופא שלך.

    בכל מקרה, מלטונין לא מתאים לשימוש קבוע, אז לא נשמע שזה פתרון מתאים.

  27. שום נס אין פה. אני משתדלת להימנע מהכדורים האלה,כדי לא להתמכר. קיבלתי צירקאדין. ראשית ההשפעה מגיעה אחרי 3 שעות, טירוף, ואם שכחת אוי ואבוי, את קמה הרוסה ומפורקת. ואלה אותן תופעות של בונדורמין, ובונדורמין , חצי כדור משפיע אחרי גג חצי שעה. מאד התאכזבתי. צריך למצוע פתרונות טבעיים. מספיק חלבונים, תה ירוק ויש עוד פתרונות שפויים.

  28. שלום
    יש לי ילד בן 8 עם ADD,. המתקשה מאוד בהירדמות בלילה, המליצו לי על שימוש במלטונין בכדורי מציצה,.
    רציתי לדעת האם זה בטוח לשיצוש אצל ילדים?

  29. הודיה – מלטונין לא בטוח לשימוש בילדים. תתייעצי עם רופא משפחה ו/או נוירולוג.

השאר תגובה