אפשר לרפא מיגרנה?

לעיתים קרובות מדי אני נתקל בפרסומים חסרי אחריות של אנשים שמבטיחים "לרפא לגמרי את המיגרנות". כמובן שזו שטות – את המיגרנה אי אפשר לרפא. מצד שני, אפשר לצמצם משמעותית את הכאבים ואת ההפרעה לחיים שלכם, ולעיתים קרובות זה גם פחות מסובך מכפי שאפשר לחשוב.

ככל שמדע הרפואה יודע לומר – החלמה ממיגרנה היא בלתי אפשרית. אי אפשר לרפא מיגרנה, רק להקל עליה.

מיגרנה איננה "מחלה" במובן הרגיל של המילה, ולכן גם לא ניתן להחלים ממנה. המיגרנה היא הפרעה (disorder) נוירולוגית, ככל הנראה מולדת ותורשתית (יש כמה מחקרים שמצאו דמיון גנטי בין אנשים שונים שסובלים ממיגרנה).

כמו שאר כאבי הראש שמוגדרים "ראשוניים" (כגון כאב ראש מקבצי או כאב ראש מתחי), המיגרנה לא נובעת ממחלה או מצב בריאותי שניתן לטפל בו אלא היא בעצמה ה"מצב".

מה ניתן בכל זאת לעשות

מצד שני, ניתן להקל משמעותית – ולעיתים אפילו בקלות יחסית – על רוב האנשים שסובלים ממיגרנה.

מלבד טיפולים תרופתיים, שהרבה יותר מגוונים ובטוחים היום מבעבר, ישנן אפשרויות בתחום הרפואה המשלימה. יש אנשים שמגיבים טוב לדיקור או שיאצו, אחרים משיגים הקלה משינויים תזונתיים או עיסוי רפואי.

גם שינויים באורח החיים משפיעים – שתייה מספקת, אכילה בריאה ומסודרת, פעילות גופנית מתונה והקפדה על שעות שינה ועל איכות השינה, כולן עוזרות להפחית את התכיפות והעוצמה של ההתקפים.

אצל רבים פעילויות מפחיתות סטרס – כמו מדיטציה, טאי צ'י, או אפילו אמבטיה חמה – עוזרת גם לכאבי הראש. זה נכון במיוחד לכאב ראש מתחי (tension type) אבל גם למיגרנה.

היום רבים מהמומחים לכאבי ראש מדברים במונחים של "ניהול ההתקפים", כשהרעיון הוא להכיר את עצמכם טוב יותר ולרכוש כלים למניעה ולהתמודדות עם התקפים, שמאפשרת לחיות איתם בשלום ולשפר את התפקוד.

דמיון מודרך, מדיטציה, תרגילי הרפיה/נשימה וביו-פידבק הן דוגמאות לשיטות שמוכיחות את עצמן עבור הרבה אנשים ועוזרות להם לנהל את ההתקפים ולצמצם אותם.

נושא שלעיתים קרובות לא זוכה למספיק תשומת לב היא ההתמודדות עם טריגרים. אצל רוב האנשים ניתן למצוא קשר ברור בין העיתוי של התקפי מיגרנה וכאבי ראש אחרים לבין חשיפה לגורמים סביבתיים שונים, כגון תאורה מרצדת או חזקה מדי, חשיפה לריחות חריפים, אכילת מזון שומני ומתובל במיוחד, ועוד.

בבלוג הזה תוכלו למצוא מגוון רעיונות, טיפים והמלצות שיעזרו לכם למצוא מה טוב ומה נכון לכם ולסבול פחות.

מחקר: קשר בין מיגרנה לבעיות נפשיות

מחקר שנערך בקנדה ותוצאותיו פורסמו לאחרונה, מחזק את הראיות על קשר בין בעיות נפשיות שונות לבין מיגרנות. החוקרים מצאו כי המיגרנה שכיחה פי שניים אצל אנשים הסובלים מדיכאון מז'ורי, הפרעה דו-קוטבית ופוביות. זאת בהמשך למחקרים קודמים שמצאו קשר דומה בין המיגרנה לבין תופעות של דיכאון וחרדה. הכיוון העיקרי אליו החוקרים מצביעים הוא של אפשרות למקורות גנטיים דומים, לבעיות הנפשיות ולמיגרנה (המקור: emad).
להמשיך לקרוא מחקר: קשר בין מיגרנה לבעיות נפשיות

5 דרכים לעצור התקף מיגרנה

חמש דרכים פשוטות אך מפתיעות ביעילותן, לעצור התקף מיגרנה לפני שהוא מתחיל.

אחרי 25 שנים של מיגרנות, שלוו בקריאה, ניסוי וטעייה ושיחות עם הרבה אנשים, אני מצוייד היום בכמה שיטות יעילות למדי להתמודד עם התקפי מיגרנה. ברוב התקופות, אני מצליח להתמודד עם התקפי מיגרנה ולמנוע או לקצר אותם באחוזי הצלחה גבוהים.

אתם, תצטרכו כמובן לעשות את הניסוי והטעייה שלכם, כי כל אדם וכל מיגרנה מגיבים אחרת – אבל שווה לכם לנסות.

1. לחץ ישיר על אזור הכאב. רבים מהסובלים ממיגרנות מגלים זאת בכוחות עצמם: לחץ ישיר, באמצעות כף-היד או כנגד מזרון/כרית במצב שכיבה, בדרך-כלל יחליש את הכאב. הכי טוב למצוא תנוחה נוחה, לשכב במצב רפוי ולהירגע. הרפיית הצוואר ושרירי העיניים והלסת חשובה במיוחד, משום שמתח השרירים שנוצר באזורים אלה בזמן התקף גורם להגברה שלו.
להמשיך לקרוא 5 דרכים לעצור התקף מיגרנה

מהי מיגרנה

מהי מיגרנה וכמה זה כואב באמת? מה גורם לה ומה בדיוק מרגישים? האם אפשר לרפא או למנוע אותה? פוסט לאנשים שלא שולטים בחומר.

את הפוסט הזה אני כותב למען אלו מכם שלא לגמרי יודעים מהי מיגרנה. כלומר, אולי שמעתם את השם ואתם יודעים שמדובר בכאב ראש חזק, אבל מעבר לזה אתם לא יודעים הרבה. אולי אתם סובלים מכאבי ראש ולא בטוחים שהם מיגרנה; או שאולי מישהו קרוב אליכם סובל ממיגרנות, ואתם רוצים להבין ולדעת יותר.

מהי מיגרנה

מיגרנה (Migraine, מיוונית: Hemicrania, "חצי ראש") היא תסמונת שהביטוי הכי בולט שלה הוא כאב ראש, לעיתים מציק ולעיתים ממש חזק, שמתמקד בצד אחד של הראש.

המיגרנה (בעברית: "צדעת" או "צילחה") היא הפרעה נוירולוגית כרונית, ככל הנראה בעלת מקור תורשתי. הבנתה אינה שלמה, אך ידוע שהיא מלווה בשינויים בפעילות החשמלית של המוח וקשורה לשיבושים במשק הסרוטונין (מוליך עצבי שקשור לויסות מצב הרוח ופעילויות רבות אחרות בגוף), ויש מתאם גבוה בינה לבין קיום של הפרעות נוירלוגיות נוספות ובעיות נפשיות ופסיכולוגיות שונות.

רוב הסובלים ממיגרנות חווים אותן ככאב פועם בחצי ראש, בעיקר באזור הרקה, המצח וארובת העין, לעיתים עם הקרנה לצדי הראש, האף, האוזן, הלסת, הצוואר והכתף. אצל חלק מהאנשים הכאב הוא חד וממוקד, "לוחץ".

להמשיך לקרוא מהי מיגרנה

תרופות שלקחתי בשביל כאבי הראש שלי

רשימה חלקית של התרופות שקיבלתי ו/או לקחתי על דעת עצמי בשביל המיגרנות, כאב הראש המקבצי וכאבי ראש אחרים. רובן לא כל-כך עזרו, אבל עם תופעות הלוואי אני אשאר.

אני לא רופא, אבל נדמה לי שאת שגרת החיים עם כאב ראש אני מכיר טוב יותר מכל נוירולוג. הרבה אנשים שסובלים מכאבי ראש כרונים מכתתים את רגליהם מרופא לרופא ומתרופה לטיפול, ללא הועיל, בשגרה מייאשת ומתישה.

רוב הסובלים ממיגרנה איתם דיברתי ניסו במשך השנים עשרות תרופות, ואנשים עם CH (כאב ראש מקבצי) מוכנים לפעמים לנסות לא רק כל תרופה אלא כל דבר, מחיבוק עצים ועד גרגור חומץ, שמישהו טען שאולי יעזור.

אני לא שונה מהבחינה הזו – גם אני דפקתי לעצמי את הבריאות וגם כמעט התמכרתי לתרופות כאלה ואחרות, לפעמים בעזרתם האדיבה של רופאים שלא טרחו להזהיר אותי מפני תופעות הלוואי והנזקים המצטברים. להמשיך לקרוא תרופות שלקחתי בשביל כאבי הראש שלי

לנצח את המיגרנה

פוסט ראשון, בהשראה מיגרנוטית: על המיגרנה שלי ועל המיגרנות שלכם.

עדכון אחרון: 2.1.2014
נעים מאד, אני שוקי ואני סובל ממיגרנות.

טכנית, אני סובל מכמה סוגים של כאבי ראש שלא כולם נחשבים מיגרנה. אני סובל מכאבי ראש שונים מאז גיל 11, סה"כ 31 שנים. בתקופות מסויימות סבלתי מכאבי ראש על בסיס יומי או שבועי. בשנים האחרונות אני סובל ממיגרנות מזדמנות, ובתקופה מסויימת בשנה אני סובל מ"מקבצים" (Clusters) של מה שכונה פעם "נאורלגיה מיגרנוטית" והיום "כאב ראש מקבצי", אחד הסוגים האקזוטיים והקשים יותר של כאב ראש.

בכל אופן, ולמרות הפתיחה, אני כאן לא כדי לסבול יחד אתכם ולבכות על מר גורלי. אני כאן כדי לעזור לי ולכם להתגבר על המיגרנה, כי זאת חשוב לומר: את המיגרנה אפשר לנצח.

אחת המטרות של הבלוג הזה היא ללמד אתכם מהניסיון שלי, כדי שתוכלו לחיות טוב יותר עם המיגרנה.

מטרה חשובה נוספת היא ללמוד מכם, על הדרכים המיוחדות שלכם להתגבר על מיגרנות, לטפל בהם או למנוע אותן.

ננסה לעשות את זה צעד אחר צעד: נדבר על התופעות הקשורות למיגרנה, על דרכי המניעה, התרופות והטיפולים השונים – במשך השנים ניסיתי מאות אמצעים ודרכים שונות ומשונות להתמודד, ואני בטוח שגם אתם. בכל פעם מחדש, מתברר לי שאלו דווקא החולים שמציעים את המידע יקר הערך והחיוני ביותר לההתמודדות עם המיגרנה.

בזמן כתיבת שורות אלה (יולי 2007) אני שומע על המון אנשים שסובלים במיוחד מהמיגרנות. אולי זה קשור למזג-האוויר, למחזוריות הירח, אורך היום, או גורם סביבתי אחר. מכל מקום – ברור שזו עונת המיגרנות. אני מניח שסבלתם הרבה לאחרונה. אם אתם מודאגים, מיואשים, עייפים, מוטרדים, מרוטי עצבים – תדעו שיש תקווה. אפשר לנצח את המיגרנה.