5 טריגרים למיגרנה וכאבי ראש שלא הכרתם

המיגרנה היא "מצב" – רגישות, או נטייה אם תרצו, שבשילוב עם טריגרים שונים מביאה להתקף מיגרנה.  זה נכון גם לקלסטר (כאב ראש מקבצי) וכאבי ראש נוספים. הרופא שלכם אולי יזכיר את הקשר לאכילה, שתייה, שינה ומתח נפשי. אבל יכול מאד להיות שהטריגרים שמעוררים את המיגרנות שלכם נמצאים ברשימה שלפניכם.

1. מיזוג אוויר. אצל חלק מהאנשים חשיפה לקור היא טריגר למיגרנות. אצל אחרים המעבר מחום לקור (ולהפך) ביציאה מהחדר הממוזג הוא הטריגר. אצל אחרים הטריגר הוא האוויר היבש, שגורם למתח בשרירי העין שבתורו מעורר את המיגרנה. אפשר להיעזר ב"תחליף דמעות" שנמכר בכל בית מרקחת. להמשיך לקרוא 5 טריגרים למיגרנה וכאבי ראש שלא הכרתם

מיגרנה וחיות אחרות

על הקשר המוזר בין מיגרנה לבעיות ומחלות כרוניות אחרות.

מיגרנה אף פעם לא מגיעה לבד. אצל שיעור גבוה מהסובלים ממיגרנות ישנן מחלות כרוניות אחרות – אולקוס, אסטמה, מעי רגיז, פיברומיאלגיה, CFS (מחלת היאפים) ועוד כהנה וכהנה בעיות ומחלות בלתי קשורות לכאורה (פסאודו אנגינה פקטוריס, הפרעות במחזור, פסוריאזיס, סרפדת).

ישנן מחלות ובעיות נפשיות שמופיעות בשכיחות גבוהה עם מיגרנות והיום ידוע הקשר הישיר שלה אליהן – דיכאון, הפרעות חרדה, מחשבות אובססיביות והתנהגות כפייתית (הדוגמאות האחרונות קשורות במקרים רבים לחוסר איזון במשק הסרוטונין, שמשפיע גם על המיגרנות). להמשיך לקרוא מיגרנה וחיות אחרות

הנזק לכלכלת ישראל מהמיגרנה: 2.5 מיליארד ש"ח בשנה

המיגרנה היא לא רק בעיה מציקה שמפריעה להרבה אנשים בתפקוד היומיומי. יש לה גם מחיר כלכלי, אישי ולאומי כאחד.

כמה הייתם מוכנים לשלם כדי להיפטר מהמיגרנה? ובכן, מעניין יותר לשאול כמה המדינה הייתה מוכנה לשלם. בעיקר בהתחשב במחירי התרופות לטיפול במיגרנה, ובכך שרובן אינן מסובסדות על-ידי מערכת הבריאות.

מי שסובל ממיגרנה שבועית אחת, ונוטל בשבילה תרופה ממשפחת הטריפטנים (ריזלט, רילרט, אימיטרקס, זומיג, נרמיג וכו'), יוציא על התענוג הזה במחירים של היום בין 2500 ל-4000 שקלים בשנה.

ברשותכם, אשאיר לדיון אחר את העיסוק במחירים המופקעים האלה, ובכך שאין הכרה כמעט מצד שום מסגרת במיגרנה כמצב בריאותי ובעיה תפקודית שדורשים לעיתים התייחסות ותמיכה מיוחדות.

בכל אופן, כל המחקרים שנעשו בנושא מצביעים על כך שאצל הרוב המכריע של הסובלים ממיגרנות (70-80 אחוזים) הן גורמות נזק ניכר לתפקוד היומיומי; היעדרויות מהעבודה הן רק דוגמא אחת, אבל דוגמא שיש לגביה מספרים ושאפשר להעריך את ההשלכות הכלכליות שלה.

להמשיך לקרוא הנזק לכלכלת ישראל מהמיגרנה: 2.5 מיליארד ש"ח בשנה

מיגרנה או סתם כאב ראש?

האם כאב הראש שלכם הוא מיגרנה או כאב ראש מסוג אחר? לא משנה מה אמר לכם הרופא – תקראו ותדעו.

בזמן השירות הצבאי שלי סבלתי מכאבי ראש קשים במיוחד, בתדירות יומיומית. אחרי מספר ביקורים במרפאה, נשלחתי לרופא מומחה (ובעברית: נאורולוג) בבית-החולים תל-השומר. הרופא בדק אותי, הפנה אותי ל-CT כדי לבדוק שאין לי גידול במוח, וכששמע שהתקפי כאבי הראש שלי מתפרצים בתגובה לקור קיצוני, הוא פסק חד-משמעית: זו לא מיגרנה.

זה לא המקרה היחיד עליו שמעתי בו רופא שאמור להבין במיגרנות מדבר שטויות. האמת הפשוטה היא שהמיגרנה היא אחת הבעיות הרפואיות הסבוכות והמורכבות ביותר, וכל מיגרנה שונה מרעותה. לו הרופא שבדק אותי היה בקיא בנושא, הוא היה מזהה מייד שאני סובל מ"כאבי ראש מקבציים" (Cluster headaches), סוג פחות נפוץ אבל הרבה יותר כואב של מיגרנות. להמשיך לקרוא מיגרנה או סתם כאב ראש?

מפורסמים עם מיגרנות

אם אתם סובלים ממיגרנות, ומרגישים מיוחדים בגלל זה, אז יכול מאד להיות שאתם צודקים. כמה מהאנשים הגדולים ביותר בהיסטוריה היו איתנו באותה סירה.

"אנחנו יכולים לתאר את מחשבותיו של המלט, אבל אנחנו לא מסוגלים לתאר מיגרנה". את הדברים האלה אמרה וירג'יניה וולף, אחת הנשים המפורסמות בהיסטוריה שכמו רבים ורבות מסוגה סבלה ממיגרנות במשך רוב ימי חייה.

קשה שלא לתהות על הקשר שבין המיגרנה ליצירתם של אמנים גדולים – כמו פאבלו פיקסו, וינסנט ואן-גוך או לואיס קרול ("עליסה בארץ הפלאות"). מצחיק, אבל ייתכן שהניצוץ הגאוני של הקוביזם, או הגוונים העזים של האימפרסיוניזם, ואפילו הסוריאליזם של קארול, נולדו מתוך האאורות – ההפרעות החושיות הפסיכדליות לעיתים שמתלוות להתקפי מיגרנה קלאסית.
להמשיך לקרוא מפורסמים עם מיגרנות