בקרוב: תרופות זולות למיגרנה

הבריטים, ובקרוב גם האמריקנים, כבר יכולים לרכוש תרופה ייעודית ויעילה (פחות או יותר) למיגרנה, ללא מרשם. בקרוב אצלנו.

צפו לירידה חדה במחירי התרופות נגד מיגרנות בעתיד הקרוב. הסיבה: תרופה גנרית ראשונה ממשפחת הטריפטנים החלה בימים אלה להימכר ללא מרשם בבריטניה, ובקרוב צפויה לקבל אישור גם מצד מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).

מדובר בגירסה גנרית (כלומר, כזו שאינה מוגנת בפטנט וכל יצרן תרופות יכול לייצר אותה) של סומטריפטן (Sumatritan), החומר הפעיל בתרופה אימיטרקס (Imitrex), הנמצאת בשימוש כ-16 שנים.

הטריפטנים (אימיטרקס, זומיג, רילרט וכו') נחשבים לתרופות יעילות, שמשפיעות במידה זו או אחרת על רוב הסובלים ממיגרנות. הבעיה העיקרית בשימוש בהן קשורה למחיר הגבוה של 50 שקלים לפחות לכדור. עם מתן האפשרות לייצור תחליפים גנריים לטריפטנים הנפוצים, והזמינות ללא מרשם, צפויה התחרות לגדול והמחיר ירד.

תרופות למיגרנה: מהם טריפטנים?

הטריפטנים – אימיטרקס, זומיג, ריזלט, רילרט, ונוספים – הן תרופות ייעודיות למיגרנה שעוזרות גם לכאבי ראש אחרי (בעיקר כאב ראש מקבצי) ושמשפיעות (כנראה) ישירות על המנגנון שיוצר את כאב הראש. כדאי?

הטריפטנים (Triptan Drugs) הן תרופות שפותחו באופן ספציפי לטיפול בכאבי ראש, עם דגש על מיגרנות וכאב ראש מקבצי (קלסטר). הן לא פועלות לשיכוך הכאב אלא (כנראה) ישירות על המנגנון שיוצר את הכאב – קולטנים (רצפטורים) המהווים חלק מהמערכת הסרוטונרגית (מלשון סרוטונין) במוח, הקשורה גם למצב הרוח ולתפקודים רבים אחרים.

חשוב לדעת שאנשים שונים מגיבים אחרת לטריפטנים שונים, כלומר, אם לא הגבתם לתרופה מסויימת ייתכן בהחלט שתגיבו לאחרת. אם אחת גרמה לתופעות לוואי שייתכן שאחרת לא תעשה את זה.

המחקר העדכני ביותר (נכון לשעת כתיבת שורות אלה) מדבר על בין 17 ל-30 אחוזים מהחולים שמגיבים לכל אחת מהתרופות, ובסך-הכל מקובל להעריך ש-70 עד 80 אחוזים מהאנשים שסובלים ממיגרנה/קלסטר יגיבו לטריפטן כלשהו.

להמשיך לקרוא תרופות למיגרנה: מהם טריפטנים?

מחקר: מיגרנות מחוללות שינויים במוח

אם אתם סובלים ממיגרנות בתדירות גבוהה יש סיכוי טוב שהן גורמות לשינויים במבנה המוח שלכם. זו לא ממש סיבה לדאגה, ויש אפילו נקודת אור: ייתכן שזה מקטין את הסיכויים שלכם ללקות במחלות כמו אלצהיימר וטרשת נפוצה.

אצל אנשים שסובלים ממיגרנות מתגלים שינויים במבנה המוח, כך מגלה מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר בירחון Neurology.

המחקר מגלה כי האזור בקליפת המוח האחראי על תחושת הכאב (Somatosensory cortex), גדול יותר אצל המיגרנוטים.

החוקרים בדקו 24 אנשים עם היסטוריה של מיגרנות תכופות במשך 20 שנים או יותר, ו-12 אנשים שלא סובלים ממגרנות. נמצא שהאזור הרלוונטי גדול אצל הסובלים ממיגרנה ב-21 אחוזים בממוצע בהשוואה לשאר הנחקרים.

להמשיך לקרוא מחקר: מיגרנות מחוללות שינויים במוח

מיגרנות באינטרנט: מה אנשים מחפשים?

כשאנשים מחפשים פתרון ל"כאבי ראש" זה בד"כ אומר שהם בתחילת הדרך להקלה. המשך הדרך הוא ללכת לאבחון אצל מומחה.

כדי להבין טוב יותר את הקהלים אליהם הבלוג הזה פונה, ערכתי מה שמכונה "מחקר מילים". זהו התהליך שבו בודקים מהן המילים בהן משתמשים אנשים כדי לאתר מידע במנועי החיפוש.

כמובן שזה כאב ראש לא קטן, כי להיכנס לראש של חצי מיליון עד מיליון אנשים (מספר דוברי העברית שסובלים ממיגרנות וכאבי ראש אחרים) זה לא עסק פשוט. בכל אופן, למחקרון שלי היו תוצאות די מאלפות. הנה כמה דוגמאות, שמספרות משהו על מצבם של המחפשים.

א. ראשית, כצפוי, יש בחיפושים הרבה ווריאציות על המילה מיגרנה, לרבות מיגרנות, מגרנה, מגרנות ועוד כל מיני איותים יצירתיים. לא נורא, גוגל יודע להתמודד.

ב. לא מעט אנשים מחפשים את הביטוי כאבי ראש או וריאציות שלו שמרמזות שהם עשויים לסבול ממיגרנה או כאב ראש אחר מאותה משפחה, כמו כאבי ראש בצד או כאב ראש בהריון או כאב ראש בחילה וכיוצא באלו חיפושים.

להמשיך לקרוא מיגרנות באינטרנט: מה אנשים מחפשים?

המיגרנה והייאוש

תחושה עזה של ייאוש מלווה לעיתים את התקף המיגרנה, או ממלאת את הזמן שבין ההתקפים. זוהי אחת מתופעות הלוואי הפחות מדוברות אך היותר מכאיבות של המיגרנה.

אחד מהדברים הכי קשים במיגרנה, לדעתי, היא תחושת הייאוש שמתלווה אליה לעיתים. בין מיגרנות, ישנו לפעמים הפחד מהמיגרנה הבאה – במיוחד אצל מי שסובל ממיגרנות באופן יומיומי, או קרוב לזה. הפחד הזה מתגבר כשמיגרנה מתחילה ומתעצם כשהיא מוסיפה להתקדם והופכת להתקף במלוא תפארתו, ששום דבר לא מצליח לעצור אותו. וכשנגמר הפחד, מה שנשאר הוא הייאוש. להמשיך לקרוא המיגרנה והייאוש

המיגרנה: מסר ממעמקי התודעה?

קראתי את הפוסט הזה (הבלוג ירד בינתיים מהרשת. חבל), של בלוגרית מתפוז בשם אולגה. היא מספרת על תקופת עבודה במקום עבודה מרעיל, שבה החלה בהדרגה לסבול ממיגרנות קשות. אחרי שעזבה, סיפר לה מישהו שהיא שרדה בתפקיד הזה יותר מכל קודמותיה (7 חודשים בהשוואה לשלושה). וכמובן, ברגע שעזבה אותו כאבי הראש נעלמו (או לפחות שככו קצת).

בדיעבד היא אומרת לעצמה כל הכבוד, ושהיא שמחה על ההתנסות הזו. ואני אומר: למה?

בספרות ההיסטורית על המיגרנה יש דיון ארוך אודות "האישיות המיגרנוטית". למרות שהיום ידוע ומבוסס במחקרים שאין באמת דבר כזה (כלומר – אנשים מכל הסוגים סובלים ממיגרנות, ואי אפשר למצוא מאפיין משותף יחד), עדיין יש קשר הדוק בין המיגרנה לבין מצבים נפשיים, סטרס, וכמובן יש קשר מובהק בין מיגרנה ודיכאון, אם כי כאן קשה לקבוע האם הדיכאון הוא גורם, תוצאה או נובע ממקור משותף. להמשיך לקרוא המיגרנה: מסר ממעמקי התודעה?

5 תרופות מפתיעות למיגרנה

לעיתים קרובות הישועה מגיעה כהרף עין, מכיוון לא צפוי. אתם עושים פעולה כלשהי, שנראית טריוויאלית, וההתקף שלפני רגע התחיל נעצר בין רגע. לא בטוח שזה יעבוד בפעם הבאה אבל אם לא תנסו לא תדעו.

1. שתיית מים. לפעמים, שתייה של כוס מים או שתיים היא כל מה שצריך כדי לעצור התקף מיגרנה בשלבים ההתחלתיים שלו. יכולים להיות הסברים רבים מדוע זה עובד – ההשפעה על לחץ הדם, דילול הליחה – זה ההסבר הסיני, או אפילו הטיית הראש הקלה אחורה בזמן השתייה. מה זה משנה – נסו (הערה: אם כאבי הראש שלכם קשורים ללחץ דם גבוה, שתייה עלולה להחמיר את המצב ואף להיות מסוכנת. אם לא נבדקתם על-ידי רופא זה הזמן לעשות את זה. אני, כפי שכבר אמרתי – לא רופא).
להמשיך לקרוא 5 תרופות מפתיעות למיגרנה