"15 התקפים בחודש לפחות"

היא סובלת ממיגרנות שנים רבות, בתדירות גבוהה, ובלי כדורים הן פשוט לא עוברות. מה אפשר לעשות?

מזל מספרת: "אני סובלת מהתקפי מיגרנות לפחות עשרים שנה, בצורה קשה. בשנים האחרונות ההתקפים כל-כך רבים שאפשר לומר שיש לי בערך 15 התקפים בחודש לפחות. הדרך היחידה שאני מצליחה להתמודד עם ההתקפים האלה זה לקחת כדור אופטלגין עם כדור קופרגוט ביחד, לשכב בחדר חשוך כשעה ואז להמשיך את חיי".

"האם יש למישהו רעיון שיכול לעזור לי בדרך אחרת כלומר לא לקחת כל כך הרבה כדורים? אני רוצה לומר שעד היום אם אני מנסה לא לקחת כדורים ואולי זה יעבור מעצמו, אני חוטפת כזאת מגרנה שגם הכדורים לא עוזרים ואני צריכה לקחת אחרי כמה שעות שוב ולהמשיך לשכב בחושך ובשקט". להמשיך לקרוא "15 התקפים בחודש לפחות"

פלוויקס לטיפול במיגרנה

ממצא מעניין מניסוי שנערך בבי"ח לונדוני מעלה שיש סיכוי (אולי) שבעתיד הלא רחוק ניתן יהיה למנוע מיגרנות באמצעות שימוש תרופה זולה, לא מסוכנת וכמעט נטולת תופעות לוואי.

ה-Independent הבריטי מדווח על גילוי מפתיע: התרופה קלופידוגרל (Clopidogrel) נתגלתה כבעלת השפעה מועילה על מיגרנות. בניסוי ראשוני שנערך ב-Guy's Hospital הלונדוני, דווחו תוצאות "פנטסטיות". בקרוב יתקיים ניסוי נוסף, על קבוצת נבדקים גדולה יותר.

קלופידרוגל
הידועה גם בשם המסחרי פלוויקס (Plavix) היא תרופה מונעת קרישה המשמשת לצמצום הסיכון להווצרות קרישי דם, שבץ והתקפי לב, אצל אנשים שנמצאים בקבוצות הסיכון האופייניות. היא נחשבת תרופה בטוחה מאד, עם אפשרות לשימוש לאורך זמן ועם פחות תופעות לוואי מאשר אספירין.

הרעיון לטפל במיגרנות באמצעות נוגד קרישה מקורו בתיאוריה לפיה הגורם למיגרנות עם קרישי דם זעירים. כבר זמן מה ידוע שאצל מי שסובלים ממיגרנות יש נטייה (מעט) גדולה יותר מבשאר האוכלוסייה לפתח קרישי דם.

עם זאת, הניסוי שנערך ב-Guy's Hospital היה קטן מאד, 5 נבדקים בלבד, אז כדאי לחכות עם השמפניות (מה גם שאלכוהול לא כ"כ טוב לכאבי ראש).

כרוניקה של טיפול כושל

הסיפור של פפיון מהפוסט הקודם, הוא דוגמא קלאסית לטיפול כושל. למרות שהבעיה שלה זוהתה, היא לא הופנתה לרופא המתאים, לא קיבלה את התמיכה הדרושה ולכן הגיע למצב מסוכן של ייאוש. לקחים.

אקדים ואזכיר, כמו בכל מקרה שבו אני מציע לכם מה לעשות, שאני לא רופא – סתם מישהו שסובל ממיגרנות 25 שנים. אני מדבר מהניסיון הבלתי-אמצעי שלי ושל אנשים עמם שוחחתי, ואחרי קריאה אובססיבית של חומרים שמתייחסים לנושא. ובדיוק בגלל זה, מרגיז אותי בכל פעם לגלות כמה גרוע הוא הטיפול שמקבלים אנשים שסובלים ממיגרנות.

בסיפור של פפיון, למרבה הצער אין שום דבר מפתיע. שום דבר, אולי, למעט העובדה שבסופו של דבר נמצא לה טיפול יעיל במסגרת של הרפואה הקונבנציונלית – משהו שלא תמיד קורה, ולא כי אין טיפולים כאלה.

בכל אופן, ומעבר לכך שמדובר בסיפור מכמיר לב ועצוב, מקופלות בסיפור הזה הרבה נקודות למחשבה. אני רוצה להסב את תשומת לבכם לחשובות שבהן: להמשיך לקרוא כרוניקה של טיפול כושל

"דוקטור, אם לא תעזור לי אתאבד"

"אם גם אתה לא תוכל לעזור לי לגלות למה המיגרנה ואיך נפטרים ממנה, אעדיף להתאבד ולא להמשיך לחיות עם הכאב". סיפור אמיתי, עם הרבה מוסר השכל.

בסיפור הזה נתקלתי בבלוג של פפיון (הסרתי את הקישור כי הבלוג ירד מהרשת), שהסכימה שאפרסם אותו גם כאן.

זהו סיפור לא-שגרתי אבל כזה שעשוי להיות מובן מאד למי שסובלים או סבלו ממיגרנות קשות. חוסר האונים, התחושה שאיש לא מבין אותך, והייאוש ההולך וגובר, משותפים לרבים.

אני מביא את הטקסט המקורי כלשונו, בלי פרשנות.

***

"לפני כארבע שנים הופיעו הכאבים. הראש התפוצץ, וכאב חד התמקד באיזור הרקה והתפשט לעיניים וללסת. לפני כן, סבלתי רק לעתים רחוקות מכאבי ראש, ואחרי אקמול אחד היו נרגעים ונעלמים. המיגרנה הופיעה בלי שום אזהרה מוקדמת ובלי התראה, ובימים הראשונים חשבתי שזאת תופעה חולפת וכמו שזה בא, כך זה יילך. אבל למיגרנה היו כוונות אחרות לגמרי,  והיא היתה בת לוויה שלי בקומי בבוקר, ובלכתי לישון , ובכל יום.

להמשיך לקרוא "דוקטור, אם לא תעזור לי אתאבד"

10 טיפים קטלניים לחורף בלי מיגרנות

יש אנשים שהחורף מביא להם הקלה. אם אתם מהסוג השני – של אלה שבחורף יש להם יותר מיגרנות – אז רשימת הטיפים שלפניכם תעזור לכם מאד. מבטיח.

את האנשים שסובלים ממיגרנות אפשר לחלק באופן גס לשניים: אלו שסובלים יותר בקיץ ואלו שסובלים יותר בחורף. באופן כללי יותר, אפשר לומר שרוב המיגרנוטיים סובלים יותר בעונות המעבר, ומכיוון שהאקלים באזורינו הוא עונת מעבר אחת גדולה אז הם סובלים כל השנה. בכל אופן, הסתיו והחורף בישראל הפכפכים יותר מהקיץ – יום אחד יש גשם, באחר שמש ובשלישי סערה.

אם אתם מהסוג שסובל במיוחד בחורף, הטיפים הבאים יעזרו לכם מאד. מבטיח. נסו את העצות הללו, עם התאמות למקרה האישי שלכם לפי הצורך, ותעברו את החורף הזה עם פחות מיגרנות.

אגב, הטיפים האלה הכי טובים למי שכנראה הכי סובלים בחורף: אנשים עם כאב ראש מקבצי (תוקפים בצד אחד כמו מיגרנה אבל זה תמיד אותו הצד. הטריגר הכי אופייני הוא אלכוהול אבל גם חום או קור קיצוניים עלולים לעורר התקפים מהסוג הזה).

זמן טוב להזכיר: אני לא רופא והטיפים הם מנסיוני האישי ומנסיונם של אנשים אחרים שסובלים מכאבי ראש.

1
קנו כובע. בין שזהו הקור שמהווה טריגר ובין שגורמי ההתקף שלכם קשורים לשינויי טמפרטורה חדים, שימוש בכובע צמר טוב ישנה לכם את החיים. השתמשו בו כשאתם בחוץ, ואם צריך – אז גם בבית, ואפילו במהלך השינה. זה עלול להרוס לכם את התסרוקת, אבל עדיף שיער פרוע ופחות מיגרנות מאשר להפך.

2
אל תחממו יותר מדי.
אפילו אנשים כמוני, שרגישים בעיקר לקור, עלולים לקבל מיגרנה משהיית יתר בחדר מחומם מדי. היעזרו בכלי הנפלא המכונה טרמוסטט, כדי להבטיח שהטמפרטורה תהיה מאוזנת. לא חמה ולא קרה מדי. להמשיך לקרוא 10 טיפים קטלניים לחורף בלי מיגרנות

מחפשים כאב ראש

כואב לי הראש בצד אחד, אני רגיש לאור ויש לי בחילה – מה יש לי? ובכן, סטטיסטית יש סיכוי טוב שאתה סובל ממיגרנה (אבל כשמופיע כאב ראש חדש ולא מוכר הדבר הראשון לעשות הוא ללכת לרופא!). אם לשפוט על-פי האנשים שמגיעים מגוגל, רבים לא יודעים זאת. כנראה עוד ראייה לתת-האבחון שמאפיין את כאב הראש הזה.

עובדה ידועה היא שרבים מהסובלים ממיגרנות ומכאבי ראש ראשוניים ("אדיופתיים") אחרים, מאובחנים בצורה שגויה או לא מאובחנים כלל. אם מישהו אומר לכם שיש לו כאב ראש, נסו לשאול אותו "איפה" ו"מתי", ותופתעו לגלות כמה רבים הם האנשים שמדווחים על כאבים בצד אחד, מדי פעם, בליווי של תופעות לא נעימות אחרות. נזכרים שבעצם אותו כאב ראש תוקף אותם לעיתים די מזומנות, ומעולם לא נועצו ברופא.

אני לא רופא וגם אתם לא, אז בכל מקרה תשלחו אותם לאבחון. מאחורי כאב ראש תמים למראה עלולה להסתתר גם מחלה מסכנת חיים. אבל בינתיים, רק כדי שתראו איך זה נראה מאחורי הקלעים, בחרתי רשימה של חיפושי גוגל שהובילו לבלוג הזה, ובסבירות גבוהה אלו שחיפשו אותם סובלים ממיגרנה (או כאבי ראש אחרים מהמשפחה) ולא אובחנו: להמשיך לקרוא מחפשים כאב ראש

אוכל שעושה מיגרנה

האם שינוי בתפריט שלכם יכול לעזור לכם להיפטר מהמיגרנות? ובכן, יש על זה ויכוח, אבל כדאי בכל זאת לנסות לבדוק את העניין.

מגרנות מתעוררות אצל אנשים שונים כתוצאה מגורמים שונים ונסיבות שונות, וחשוב מאד שלא לעשות הכללות. יש אנשים שהמיגרנות שלהם הן ממקור תורשתי-משפחתי מובהק; אצל אחרים נראה הן קשורות למום מולד, תאונה, מחלה וכו'. וכמובן – מכיוון שהמיגרנה עדיין לא "פוצחה" על-ידי המדע, שיודע לספר על התופעות אך לא להסביר אותן – כדאי להתייחס בזהירות לכל המלצה תזונתית שקשורה למיגרנות. הרי אף אחד לא באמת יודע.

בכל אופן, ואחרי כל ההסתיגויות, חשוב לומר שיש קשר (לפעמים) בין מיגרנות לבין התזונה. במחקר מסויים נמצא שאצל כשני שלישים מהמיגרנוטיים (כלומר, מהאנשים שסובלים ממיגרנה) ישנו קשר בין הרגלי האכילה לבין השכיחות והעיתוי של מיגרנות. גם אם המספרים קטנים בהרבה, עדיין ייתכן שאתם בצד הלא נכון של הסטטיסטיקה. להמשיך לקרוא אוכל שעושה מיגרנה

אקסידול – עוזרת למיגרנה?

אקסידול היא תרופה חדשה וזולה יחסית, שנמכרת ללא מרשם, ואמורה להוות בשורה עבור מי שסובלים ממיגרנות וכאבי מחזור – כך לפחות טוען היצרן. כדאי לנסות? כן, אבל אל תפתחו יותר מדי ציפיות.

בוודאי נחשפתם בשבוע האחרון לפרסומות של אקסידול, תרופה חדשה שלטענת היצרן שלה (פריגו) יש בה בשורה לסובלים ממיגרנה (אם כי ייאמר לזכותם שהם אומרים בפירוש: "מיגרנות ברמה קלה עד בינונית"). מה שכמובן מוסיף לאטרקטיביות של התרופה, היא העובדה שניתן לרכוש אותה ללא מרשם. היא גם די זולה – כ-25 ש"ח לחבילה של 24 כדורים.

להמשיך לקרוא אקסידול – עוזרת למיגרנה?