בוטוקס: מקרי מוות ראשונים

שבועיים אחרי שכתבתי כאן שהטיפול בבוטוקס אולי לא תמים כפי שגרמו לנו לחשוב, מתברר – לא במפתיע – שהוא אכן עלול להיות מסוכן.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי ארגון הצרכנים Public Citizens פנה למנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בדרישה להחמיר את נהלי השימוש בבוטוקס ולידע את הציבור ואת הרופאים לגבי סכנות אפשריות הכרוכות בשימוש בו. זאת לאחר שנודע על 16 מקרי מוות של אנשים שקיבלו זריקות בוטוקס, שככל הנראה התפשט בגופם.

להמשיך לקרוא בוטוקס: מקרי מוות ראשונים

כאבי ראש של סינוסיטיס

האם יש לכם סינוסיטיס? מיגרנה? סינוסיטיס וגם מיגרנה? אם כאבי הראש שלכם התחילו בעקבות מחלה מומלץ להיבדק אצל רופא אף אוזן גרון. יש טיפול, ויש גם טיפים שיכולים לעזור.

סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים, מערות הפנים (או "מערות האף" או "גתות האף") שיכולה להיות אקוטית (כלומר נקודתית, חריפה וחולפת) או כרונית. הסינוסים הם חללים שמתנקזים לתוך חלל האף, ויש להם כל מיני תפקידים (שלא ניכנס אליהם כדי שהפוסט הזה לא יהיה ארוך מדי). במצב של נזלת מתמשכת וגודש באף הסינוסים עלולים להזדהם, ומופיעים סימנים כמו נזלת רירית ומוגלתית, שיעול, ליחה מרובה, כאבים בלוע, חום, ועוד.

אצל חלק מהאנשים שסובלים מסינוסיטיס מתפתחים כאבים חריפים מאד בצדי האף, עצמות הלחיים או במצח, לפעמים עם הקרנה לאזורים אחרים של הראש (במקרים מסויימים אנשים עם סינוסיטיס חשים אפילו כאב שיניים…). אם הבעיה הופכת כרונית ומופיעה במנותק מהצטננות אז היא עשויה להיות מזוהה בטעות כמיגרנה – מה גם שלעיתים קרובות קשה לזהות חד-משמעית סינוסיטיס. להמשיך לקרוא כאבי ראש של סינוסיטיס

הקשר בין מיגרנה לשינה

זה לא סוד שיש קשר הדוק בין השינה ואיכותה לבין מיגרנות. לדוגמא, ידוע שאנשים עם נדודי שינה סובלים יותר ממיגרנות ושחוסר בשעות שינה הוא טריגר להתקפי מיגרנה. אבל מה הסיבה לכך?

במחקר שתוצאותיו פורסמו אשתקד במגזין Headache האמריקני, נבדקו 43 נשים עם מיגרנות, כאשר חלקן קיבלו טיפול התנהגותי לשיפור השינה ואחרות טיפול פלסבו. המחקר מצא שיפור משמעותי בתדירות ועוצמת המיגרנות אצל הנשים שקיבלו את הטיפול האמיתי. להמשיך לקרוא הקשר בין מיגרנה לשינה

איך לשרוד את גל הקור

מה תוכלו לעשות כדי לעבור את הימים הקרובים – ואת גלי הקור הבאים של החורף – במצב בריאותי טוב יותר.

בימים כתיקונם הבלוג הזה פונה בעיקר לאנשים שסובלים ממיגרנות. בכל אופן, במה שקשור להתמודדות עם גל הקור הנוכחי – ואלו שיבואו – כולנו פחות או יותר באותה סירה.

שימו לב שכבר פרסמתי כאן פוסט בשם 10 טיפים לחורף בלי מיגרנות. הוא לא מאד ארוך ולדעתי שווה קריאה לכולם. כאן, בחרתי להציע תקציר של הנקודות העיקריות, עם כמה טיפים כללים. אז ככה: להמשיך לקרוא איך לשרוד את גל הקור

בוטוקס: תרופת פלא למיגרנה?

בוטוקס, הרעל הקטלני ביותר בטבע, הפך בשנים האחרונות לתרופת הפלא של הרפואה הפלסטית ומשמש גם לטיפול במיגרנות. מצד אחד, יש הצלחות. מצד שני – קצת מלחיץ.

בוטוקס (Botox), קיצור של בוטולינום טוקסין (botulinum toxin) הוא תכשיר שמבוסס על החומר הרעיל ביותר לאדם (לא להתבלבל עם buttocks, ישבן). רק כדי לסבר את האוזן – חצי גרם ממנו מספיק כדי להרוג את כל תושבי ישראל.

הבוטוקס התגלה בסוף המאה ה-19, כשהרופאים ניסו לפצח מחלת שרירים מסתורית, בשם בוטוליזם. בסופו של דבר, נתגלה הגורם למחלה: חיידק בשם קלוסטרידיום בוטולינום, שנמצא בעיקר בבשר משומר. בוטוקס הוא הרעלן שאותו חיידק מפריש.

נשמע קצת מטריד, אבל מסבתר שלחומר המפחיד הזה יש שימושים רפואיים לא מעטים. נערכו בו ניסיונות ראשונים בשנות ה-70' בארה"ב. החל משנת 1988 החלו לאשר בהדרגה בבריטניה וארה"ב את השימוש ב"רעלן A" של הבוטולינום לטיפול בעוויתות שרירים, פזילה, פרקינסון ומאוחר יותר גם כאבים ראומטיים, פיסורה, בעיות נאורולוגיות שונות, שבץ. להמשיך לקרוא בוטוקס: תרופת פלא למיגרנה?

מיגרנות בצד אחד

המאפיין הכי מובהק של מיגרנות הוא שהן מופיעות בצד אחד של הראש, אבל מדי פעם מחליפות צד. האמנם?

בספרו המפורסם על המיגרנה של חוקר כאבי הראש אוליבר זאקס, הוא אומר את הדברים הבאים (כיצד לחיות עם מיגרנה, הוצאת אור עם, עמ' 22): "…צד אחד מותקף בדרך-כלל בעדיפות יתר, ואצל חולים מועטים הכאב הוא תמיד בצד שמאל או בצד ימין. לעיתים תכופות יותר מופיעה רק עדיפות יחסית, הקשורה לעיתים קרובות בחומרת הכאב; כאב ראש חמור ותכוף בצד אחד, עם כאב ראש בינוני ונדיר בצד השני".

כיום מקובל שאצל אנשים עם מיגרנה הכאב הוא תמיד בצד אחד של הראש אבל לא תמיד באותו הצד. למעשה, זה אחד המאפיינים המובהקים המבדילים בין מיגרנה לכאבי ראש אחרים, כגון כאב ראש מקבצי שתמיד (כמעט) תוקף אך ורק בצד אחד. בכאב הראש ה"ראשוני" השלישי, כאב ראש מתחי (Tension type headache) כאב הראש הוא בשני הצדדים בו זמנית.

כדי לסבך את הדברים עוד קצת מתברר שישנן עוד כמה אפשרויות (חלקן אמנם נדירות, ועדיין):

להמשיך לקרוא מיגרנות בצד אחד

האם נתגלה הגורם למיגרנות

חוקרים צרפתים טוענים שגילו את המכאניזם שיוצר התקפי מיגרנה. אם הם צודקים, ייתכן שזהו צעד ראשון לקראת פיתוח של טיפולים ותרופות יעילים יותר – אבל אל תמהרו לשמוח; בשלב זה מדובר בעוד ירייה באפלה.

קבוצת חוקרים צרפתית טוענת שגילתה את הגורם האמיתי למיגרנות: פעילות חריגה באזור ההיפותלמוס.

ההיפותלמוס, אזור קטן שנמצא במרכז המוח, מעל יותרת המוח, מקשר בין הפעילות ההורמונלית לבין מערכת העצבים האוטונומית (זו שאחראית על הפעילות הלא-רצונית של הגוף, כולל פעימות הלב, הזעה, עיכול וכו'). הוא מגיב בין השאר למצבים הידועים כטריגרים למיגרנה – כמו רעב ושינויי טמפרטורה. להמשיך לקרוא האם נתגלה הגורם למיגרנות

האם כאב במצח יכול להיות מיגרנה?

הקוראת ל' מספרת ושואלת: "אני סובלת ממיגרנות לעיתים רחוקות, לרוב באזור הרקות. אך מדי פעם אני סובלת מכאבים חזקים באזור המצח שמזכירים מיגרנה, במיוחד באמצע הלילה. בזמן האחרון התעוררתי כמה פעמים עם כאבים כאלה ולא הצלחתי לעשות כלום. אחרי שעה הם עברו מעצמם וחזרתי לישון. האם זו מיגרנה או בעיה אחרת?".

לפני שאשיב: אני מזכיר שאני לא רופא והעצות שלי לא מחליפות התייעצות עם רופא וכו'. וכמו שאסביר בהמשך, כאבים כמו אלו שתוארו גם עלולים להעיד על בעיה מסכנת חיים.

ככלל, כן – מיגרנה וכאבי ראש חד-צדיים אחרים, תוקפים לעיתים גם בשני הצדדים בו זמנית או באזור ספציפי אחר של הראש כמו המצח.

בכל אופן, לי זה נשמע כמו כאב ראש מקבצי (Cluster Headache או CH), במיוחד בהתחשב בכך שההתקפים הם חזקים במיוחד, מופיעים בעיקר (אך לא רק) בלילה, נמשכים בד"כ כשעה ושיש ריכוז שלהם בתקופה מסויימת.

מיקום הכאב של' מתארת אינו טיפוסי, כי CH בד"כ ממוקד בעין, אבל לפעמים בהתקפי CH מוקד הכאב הוא אחר – בלחי, באזור הלסת, בקדמת הפנים (באזור שבין הלחי לאף) וגם במצח.

להמשיך לקרוא האם כאב במצח יכול להיות מיגרנה?