30 שנים של טיפולים מיותרים

עוד סיפור מטורף על אשה שסבלה עשרות שנים ממיגרנות ולא אובחנה. לקרוא ולבכות.

סוזי מגוויר, כתבת של The Herald, מספרת בכתבה הזו את סיפורה המאלף, שבמרכזו 30 שנים של אבחון כושל ואינספור טיפולים מיותרים. טכנית, בחלק גדול מהזמן לא היו טיפולים מיותרים – לא היה טיפול בכלל, מכיוון שהבעיה המסתורית שלה לא זוהתה והרופאים קבעו שהכל בסדר אצלה.

זה התחיל בגיל הנעורים, עם כאב ראש עז שנחשד כדלקת קרום המוח. בשנות העשרים לחייה היא החלה לסבול מהמחלה המסתורית בתדירות של אחת לכמה חודשים. בשנות השלושים לחייה התדירות הפכה חודשית ומאוחר יותר אף שבועית.

אבחנו אותה כסובלת ממחלת היאפים (CFS), דיכאון, היפרונטולציה, ועוד אי אלו מחלות פסיכוסומטיות. רשמו לה פעילות גופנית מתונה, דיאטה עשירת סיבים וגם פרוזאק. להמשיך לקרוא 30 שנים של טיפולים מיותרים

אש, עשן, שיכרון חמצן

נתחיל בזה: אם שאפתם עשן לכו לחדר מיון. אפילו אם אתם מרגישים טוב. אמנם מסיכת חמצן זה הרבה פחות כייף ממה שאתם חושבים, אבל מה שבטוח בטוח.

השבוע היה לי אירוע לא נעים שבמסגרתו נכוויתי ושאפתי הרבה עשן. כמו בנאדם אחראי, הגעתי לחדר מיון כדי להיבדק ולראות שהכל בסדר – והאמת היא שזה תמיד דבר הגיוני לעשות עם יש סיכוי שנפגעתם ולא ברור לכם עד כמה. בסך-הכל הרגשתי טוב, אולי קצת חלש.

מאוחר יותר גם כאב לי הראש, אבל כשהגעתי לחדר המיון חשבתי שיבדקו וישחררו אותי תוך עשר דקות. היה כבר יותר קרוב לעשר שעות. להמשיך לקרוא אש, עשן, שיכרון חמצן

הזריקה בוטוקס, נשארה נכה

למרות הממצאים והאזהרות, יש עדיין מי שמנסים לדחוף את הבוטוקס בכל הכוח. על רקע האינטרסים הכלכליים, רווחת החולים נשכחת. בוטוקס הוא לא תרופת פלא, והוא גם עלול לגרום נזק.

אלו מכם שעוקבים בדבקות אחרי הפוסטים שמתפרסמים בבלוג הזה, כבר נחשפתם לכמה פוסטים שעסקו בזריקות בוטוקס והסיכון הכרוך בהן. לא הייתי נדרש לעניין הזה לולא הפרסומים הרבים שממשיכים להופיע, בהם כל מיני אינטרסנטים מסבירים שאין בזריקות בוטוקס שום סיכון.

כל שבוע אני נתקל במאמרים שממליצים על שימוש בבוטוקס – נגד קמטים, הזעת יתר או מיגרנות – בלי שום התייחסות לממצאים החדשים. להזכיר, זה קורה אחרי שה-FDA הזהיר רק לאחרונה מפני סכנות הבוטוקס וכשיש לפחות מחקר אחד שמטיל ספק בתועלת של בוטוקס למיגרנות.

היום נתקלתי בטקסט שכותרתו I don't recommend Botox, שפורסם באתר חדשות משפטיות בשם Layers and Settlements. הכותבת מביאה את סיפורה של ג'ייקי, אשה שסובלת ממיגרנות מזה 20 שנה והתפתתה לעצת הנוירולוג שלה והסכימה שיזריק לה בוטוקס. אחרי כך וכך טיפולים היא מצאה את עצמה עם נכות קשה, עם כאבים וללא אפשרות להזיז את הצוואר.

מהסיפור מתקבל הרושם שהטיפול שקיבלה היה אינטנסיבי מדי ולא כל-כך אחראי. כידוע, אני לא רופא, ולא יכול להגיד לכם מה לעשות ומה לא לעשות. טכנית, נראה שהשכיחות של מקרים כמו זה של אותה ג'ייקי היא נמוכה, ושתופעות הלוואי הקשות של זריקות בוטוקס הן לא מאד שכיחות. אבל אני באופן אישי לא מתקרב אליהן.

שאלה: האם שוקולד באמת עושה כאב ראש?

נ' (28) שואלת: אני מאד אוהבת שוקולד והרופא שלי אמר לי שייתכן שהשוקולד גורם לי לכאבי הראש. האם יהיה עליי להיפרד מהממתק החביב עליי?

תשובה: שוקולד מאז ומתמיד היה חשוד מרכזי כגורם לשורה ארוכה של מחלות ומיחושים, מאקנה ועד מיגרנות. מעשית, תוצאות המחקרים שנעשו בעניין היו מעורבות, כשבחלק גדול מהמקרים לא הצליחו למצוא קשר. להמשיך לקרוא שאלה: האם שוקולד באמת עושה כאב ראש?

כאבי ראש ומיגרנות בקיץ

מה גורם לכאבי הראש בקיץ – החום? הלחות? ההזעה המוגברת? המזגנים? כל אחד מאתנו שונה וכל מקרה לגופו, אבל יש כמה דברים שכדאי לדעת ושאפשר לעשות.

כבר כתבתי כאן על כאבי ראש בימי שרב. אבל גם בימים הלחים של הקיץ הישראלי רבים סובלים מכאבי ראש. אבל למה בעצם? ומה ניתן לעשות עם זה?

טריגרים לכאב ראש בקיץ

אצל חלק מאתנו זה פשוט בגלל החום, והשהייה בחללים קרירים היא אסטרטגיה טובה – אבל גם מיזוג יתר ואפילו רוח של מאוורר חזק עלולים להיות טריגרים למיגרנות וכאבי ראש אחרים.

לעיתים האויב העיקרי הוא לא החום אלא הלחות. ההזעה, שמטרתה לסייע לגוף שלנו לקרר את עצמו, יכולה לגרום לאיבוד נוזלים ולהתייבשות – וההתייבשות היא טריגר חזק למגוון כאבי ראש. גם שינוי מאזן האלקטרוליטים כתוצאה מהזעה מרובה עלול לגרום לכאבי ראש, לכן חשוב לא רק לשתות אלא גם לאכול.

השילוב בין הזעה לבין מיזוג או רוח חזקה, גורם לפעמים לקירור יתר של הפנים. לחלק מהאנשים זה עוזר להיפטר מהמיגרנה. אצל אחרים זהו טריגר למיגרנות או כאב ראש מקבצי. גם עצם המעבר בין חללים ממוזגים לבין החוץ הלוהט הוא טריגר.

להמשיך לקרוא כאבי ראש ומיגרנות בקיץ

13 דברים שאתם יכולים לעשות כדי להרגיש טוב יותר

לא רק בשביל לסבול מפחות מיגרנות, אלא כדי להרגיש טוב יותר ולהיות בריאים יותר באופן כללי.

1. תירגעו. אחד הגורמים המרכזיים לבעיות הבריאותיות של האדם בן ימינו, הוא המתח. תקראו לו סטרס, דחק, טורים גבוהים, עצבים – איך שאתם רוצים – מתח מוגזם פוגע במערכת החיסונית שלכם ומכניס אתכם לכל קבוצות הסיכון שבהם אתם לא רוצים להיות. כל אחד מהטיפים הבאים קשור במידה זו או אחרת גם לעניין המתח, אבל לפני שתמשיכו תכניסו טוב לראש: זה לא שווה את זה. אל תקחו ללב, אל תתעצבנו, תנשמו עמוק ותירגעו.

2. תאכלו טוב.
"אתה מה שאתה אוכל", אין ספק בזה. תאכלו טוב תרגישו טוב, תאכלו רע תרגישו רע. מה זה לאכול טוב? אין חדש: יותר ירקות, קטניות, בשרים רזים (עוף, דגים וכו'); פחות פחמימות, מוצרי חלב, בשרים שמנים (בקר, איברים פנימיים). יותר אוכל ביתי מבושל ומאודה, פחות ג'אנק פוד מטוגן. פחות חריף, מתוק ומלוח. כן, כבר שמעתם את כל זה ועדיין אתם אוכלים רע – אתם לא חייבים לבצע שינוי מקצה לקצה אבל נסו לפחות לאכול קצת יותר טוב. שימו דגש על ירקות ירוקים וירקות שורש. להמשיך לקרוא 13 דברים שאתם יכולים לעשות כדי להרגיש טוב יותר

בעתיד: בדיקה גנטית לאבחון מיגרנות

גילוי מדעי חדש מספק הסבר גנטי לאחד מסוגי המיגרנה. עוד חזון למועד, אבל החוקרים מאמינים שכיוון המחקר שמצאו יוביל להבנה טובה יותר של המיגרנות בכלל, וזה אומר תרופות טובות יותר וגם אבחון אמין יותר.

אתר האינטרנט Science Daily מדווח כי צוות חוקרים מאוניברסיטת וונדרבילט (Vanderbilt University Medical Center) בטנסי, ארה"ב, מצא את הגורם הגנטי לסוג אחד – לפחות – של מיגרנה. מדובר בגן שמסומן SCN1A, ואחראי על תעלות הסידן (מובילות סידן לתוך התאים).

החוקרים מצאו את הקשר בין מוטאציה של הגן הזה, שקיימת אצל אחוז קטן מהאנשים, לבין מיגרנות מסוג נדיר שמכונה FHM3 ("מיגרנה המיפלגית משפחתית סוג-3"). תעלות הסידן אינן פועלות כראוי, מה שגורם לתא להגיב בצורה של שינוי בפעילות החשמלית שלו, ש"מתניע" את התקף המיגרנה. להמשיך לקרוא בעתיד: בדיקה גנטית לאבחון מיגרנות