עוד מחקר על הקשר בין מיגרנה למזג-אוויר

המחקר התורן מגלה את מה שהרבה ישראלים יודעים כבר מזמן: שינויי מזג-אוויר, ובאופן ספציפי התחממות וחמסין, עשויים להיות טריגרים למיגרנה. עוד מידע כאן.

כידוע, מיגרנות זה דבר מאד אישי, ולכן קשה לדבר על דברים שגורמים למיגרנות – אפשר ונכון יותר לומר שאצל אנשים מסויימים חום (וקור, ושינויי טמפרטורה ומזג-אוויר בכלל) מהווה טריגר להתקפים. אני הייתי מוסיף, רק בשביל הרקורד, ששינויי מזג-אוויר לעיתים קרובות מגיעים עם שינויים ברומטריים, שינויים ברמת הלחות ובמטען החשמלי של כל מה שסביבנו, וכל אחד מהגורמים האלה בפני עצמו עלול לעורר מיגרנות. יש מיגרנות של ימים חמים ויש מיגרנות כתואצה מקור – איש איש כפי יכולתו ולפי צרכיו ובהתאם לשגעונות הספציפיים של המיגרנות שלו.

מיגרנה תחת חקירה

[ המשך לפוסט לחקור את המיגרנה שלכם ]

אחרי כשבוע של התקפי קלסטר ליליים מתישים וכואבים להפליא, כשמאמציי לצאת ממעגל הקסמים היומיומי הזה עלו בתוהו, ניסיתי לעשות סדר ולהבין איפה הבעיה.

למרות התקופה האינטנסיבית, שהוסיפה גורם של סטרס, לא האמנתי שהתקפי המיגרנה קשורים רק לזה. בתקווה לאזן את ההשפעה המזיקה של המתח היומיומי, ניסיתי לנטרל טריגרים ידועים אחרים – התרחקתי מאלכוהול, ניסיתי לעשן פחות ולא להגזים עם קפה (קצת קפה זה טוב, הרבה קפה זה רע), הקפדתי לאכול בזמן ולישון כשצריך. כל זה לא הספיק. ניסיתי להיחשף פחות למזג-אוויר קר והלכתי לישון בכל יום עם כובע צמר – ולא נראה כאילו זה עוזר. להמשיך לקרוא מיגרנה תחת חקירה

לחקור את המיגרנה שלכם

בפוסט הקודם סיפרתי כיצד נקלעתי לתקופה מסויימת של כאבי ראש מקבציים (Cluster), ואני רוצה לספר על דרך ההתמודדות שלי ועל מסקנותיי.

במאמר מוסגר, ולמרות שהתייחסתי לכך בעבר, אומר רק שאמנם ישנם היום חוקרים ורופאים שטוענים שמקבצים אינם מיגרנות, אבל הדברים שאמר על כך הנאורולוג המפורסם אוליבר זקס לפני 30 שנה עדיין תופסים:
א. ישנם רבים שסובלים גם ממיגרנות וגם ממקבצים.
ב. יש תרופות שונות להן גם מיגרנות וגם מקבצים מגיבים.
המסקנה העיקרית של זקס היא שלמרות שמדובר בתופעות נפרדות לכאורה, יש ביניהן קשר חד-משמעי.

אני, יכול להעיד מניסיוני האישי – יש לי גם מיגרנות וגם מקבצים, לעיתים בסמיכות; יש יחסי גומלין בין שתי התופעות והן מגיבות בצורה דומה לטריגרים, אמצעי מניעה, תרופות, טיפולים וכו' (קפאין, דיקור, עיסוי, שיאצו, כדורים ייעודיים, דפוסי שינה, אכילה ופעילות, מתח וכו').

את המקבץ האחרון קיבלתי באמצע תקופה אינטנסיבית מאד, שגם תרמה להתפתחות של המקבץ למרות שבוודאי לא הייתה הגורם היחיד. המתח היה טריגר, אבל לא בטוח שהיה הטריגר העיקרי. טריגרים נוספים אצלי הם חשיפה לקור, אלכוהול, עישון, אכילה ושינה לא מסודרות – ואת כל אלה ניסיתי לצמצם. זה לא עזר.

המשך בפוסט הבא.