כאב ראש בצד ימין, כאב ראש בצד שמאל

כמה מקוראי הבלוג שאלו אותי את השאלה הזו, שכבר עלתה בעבר: מה זה אומר כשכאב הראש שלהם עובר מצד לצד?

אחד המאפיינים המרכזיים של מיגרנות הוא שהן מופיעות בצד אחד של הראש. הכאב יכול לנדוד מהרקה לכיוון הקודקוד או מארובת העין אל העורף והלסת – אבל במהלך כל ההתקף נדיר מאד שמיגרנה תעבור מצד אחד של הראש לשני.

מצב שבו התקף מיגרנה מופיע פעם בצד אחד ופעם בצד שני של הראש, לסירוגין, הוא בהחלט מצב נורמלי. למעשה, זהו "ה"מצב הנורמלי אצל רוב האנשים שסובלים ממיגרנות (לפי חוקר כאבי הראש אוליבר זקס). עד כדי כך שמצב שבו כאב הראש מופיע אך ורק בצד אחד בכל ההתקפים, צריך להיות חשוד כנובע מבעיה שאיננה מיגרנה. להמשיך לקרוא כאב ראש בצד ימין, כאב ראש בצד שמאל

אקמול פוקוס – מה מסתתר באריזה החדשה

אקמול פוקוס, תרופה להקלה על מיגרנות של חברת התרופות טבע, תקבל בקרוב אריזה חדשה שעוצבה על-ידי אחד מתלמידי "בצלאל" הירושלמי. ומה לגבי מה שבתוך הקופסא?

נתחיל בגילוי נאות: גורם שקשור בחברת התרופות טבע (יצרנית אקמול פוקוס) הביע לאחרונה עניין בבלוג הזה ובאפשרות לפרסם בו. לכן אפשר לטעון שאולי אינני אובייקטיבי – אני משאיר לכם להחליט לבד.

אקמול פוקוס (עלון) היא תרופה דומה מאד לאקסידול של פרגו עליה כבר כתבתי כאן. כמו אקסידול, היא מבוססת על שילוב בין החומרים הפעילים באקמול ואספירין לבין קפאין. שילוב שמוכר בארה"ב בשם אקסדרין כבר מאז שנות ה-60'. לחלק מהקוראים אולי הוא מוכר מהכדור הוותיק "רוגען".

אני וחלק ניכר מקוראי הבלוג, איננו בקהל היעד של הכדורים האלה שהם די חסרי תועלת במקרים של מיגרנות קשות וכאב ראש מקבצי. הם יכולים להיות יעילים עבור מי שסובל ממיגרנות קלות (ולטענת פרגו גם "בינוניות") ומכאב ראש מתחי (Tension headache) והם פחות מזיקים ו/או יקרים מכמה משככי כאבים פופולריים.

האריזה החדשה של אקמול פוקוס

ערב חג הפסח הגיע לשיאו שיתוף פעולה בין טבע ובין האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. במסגרת השת"פ נערכה תחרות בין 24 סטודנטים מהמחלקה לתקשורת חזותית של בצלאל, שעיצבו אריזה חלופית לתרופה. העיצובים הזוכים הועברו למעצב עדלי סטוק, שאחראי על בחירה והתאמה של העיצוב הנבחר שישמש באריזה האמיתית של המוצר.

העיצוב היפה כמובן לא קשור ליעילות של הכדור, אבל יחסי הציבור שמקבלת המיגרנה במסגרת הקמפיין הזה הם בסך-הכל לטובה. "תחלואת המיגרנה" היא בתת אבחון (כלומר, רבים סובלים ממיגרנות ולא יודעים זאת), ולכן המאמץ של יצרני תרופות "להגדיל את המודעות" לא רק מרחיב את קהל היעד הפוטנציאלי שלהן אלא גם – בתקווה – שולח אנשים לאבחון.

אקמול פוקוס - האריזה של דן גרינברג, אחד העיצובים הזוכים

כמו שכבר כתבתי כאן כמה פעמים – כל אחד והמיגרנה שלו ומה שמשפיע עליה. ניסוי וטעייה הם בהחלט חלק מהמשחק. בכל אופן, אם אקסדרין ותואמיו משפיעים עליכם, כדאי לכם לבדוק האם ספל קפה פשוט לא משיג תוצאה דומה. כל הכדורים האלה מכילים קפאין, בדרך-כלל 65 מ"ג ליחידה שהיא מה שתקבלו גם מספל אחד של קפה נמס.

על ההשפעה של קפאין על מיגרנות (כמובן, רק אצל חלק מהאנשים) כתב כבר לפני שלושים שנה הנאורולוג אוליבר זקס. הקפאין, לרוב בכמות גדולה יותר מ-65 מ"ג, משפיע אצל חלק מהאנשים גם על מיגרנות קשות. 2-3 ספלי נס-קפה או תה חזק (שיש לו גם השפעה משתנת שכנראה עוזרת) עוזרים לפעמים יותר מכל תרופה.