כאבי ראש כרוניים אצל ילדים

כן, גם ילדים סובלים ממיגרנות ומכאבי ראש כרוניים אחרים. למעשה, יכול מאד להיות שגם אתם סבלתם מהם, ואם אתם סובלים מכאבי ראש כיום אז לילדים שלכם יש סיכוי טוב לסבול מהם גם כן.

חלק גדול האנשים שסובלים ממיגרנות וכאבי ראש כרוניים אחרים יתקשו לזכור מתי הייתה הפעם הראשונה שסבלו מהתקף מובחן. רובם, אני חושב, יאמרו לכם שהם סובלים מכאבי הראש מתקופת הילדות המאוחרת או גיל ההתבגרות. ועדיין, רוב האנשים ובכללם אלו שסובלים, תופסים את כאבי הראש הכרוניים כתופעה של מבוגרים.

הנתונים העדכניים בנושא מרמזים  על כיוון אחר – כאבי הראש הכרוניים, לרבות מיגרנות ואפילו כאבי ראש מקבציים, נפוצים מאד (אם כי פחות) גם אצל ילדים. אנחנו גם יודעים כי מי שסובל ממיגרנות, למשל, עשוי בסבירות גבוהה לסבול יותר מכאבי ראש אחרים – בזמן מחלה, כתוצאה מהתייבשות וכו' – בהשוואה למי שאינם סובלים ממיגרנות.

הוסיפו לכך את תת-האבחון ואת האבחונים השגויים המוכרים לכולנו, ותבינו מדוע מדובר בתופעה הרבה יותר נפוצה ולא-מטופלת מכפי שחושבים.

כאבי הראש של ילדים לעיתים שונים מאלו של המבוגרים, בצורה ובשכיחות. בחלק מהמקרים תלונות אחרות (כגון כאבי בטן) הן המבשרות על ההפרעה הנוירולוגית שעם הזמן תבוא לידי ביטוי בכאבי ראש.

במיוחד אם אתם עצמכם סובלים כמבוגרים מכאבי ראש, חשוב לשים לב לילדים שלכם (אם יש כאלו), כדי לזהות ולאבחן ולטפל בשלב מוקדם ולחסוך סבל מהילד. התחקות אחרי ההיסטוריה האישית של כאבי הראש שלכם, עד לילדות המוקדמת לפעמים, עשויה לעזור לכם בהבנתם ובטיפול בהם כמבוגרים.

הרחבתי בנושא הזה במאמר "מיגרנה: גם בגילאי הגן".

מומלץ לכל מי שיש לו ילדים, כאבי ראש, או שילוב כלשהו בין השניים.