אוכל שעושה מיגרנה

האם שינוי בתפריט שלכם יכול לעזור לכם להיפטר מהמיגרנות? ובכן, יש על זה ויכוח, אבל כדאי בכל זאת לנסות לבדוק את העניין.

מגרנות מתעוררות אצל אנשים שונים כתוצאה מגורמים שונים ונסיבות שונות, וחשוב מאד שלא לעשות הכללות. יש אנשים שהמיגרנות שלהם הן ממקור תורשתי-משפחתי מובהק; אצל אחרים נראה הן קשורות למום מולד, תאונה, מחלה וכו'. וכמובן – מכיוון שהמיגרנה עדיין לא "פוצחה" על-ידי המדע, שיודע לספר על התופעות אך לא להסביר אותן – כדאי להתייחס בזהירות לכל המלצה תזונתית שקשורה למיגרנות. הרי אף אחד לא באמת יודע.

בכל אופן, ואחרי כל ההסתיגויות, חשוב לומר שיש קשר (לפעמים) בין מיגרנות לבין התזונה. במחקר מסויים נמצא שאצל כשני שלישים מהמיגרנוטיים (כלומר, מהאנשים שסובלים ממיגרנה) ישנו קשר בין הרגלי האכילה לבין השכיחות והעיתוי של מיגרנות. גם אם המספרים קטנים בהרבה, עדיין ייתכן שאתם בצד הלא נכון של הסטטיסטיקה.

הרשימה להלן תציג כמה דוגמאות קלאסיות. חלקן כאלה שאני מכיר אישית מנסיוני העגום או מניסיונם של אנשים שהכרתי, ואחרות שאני מכיר מקריאה למרות שלא נתקלתי בהן אישית. השתדלתי להתייחס לגורמים הכי חשובים ואלה שהכי ידועים כטריגרים להתקפי מיגרנה (יש גם דעה אחרת. תקראו את הפוסט עד הסוף). כמובן שאתם מוזמנים לספר ולהביא דוגמאות מהניסיון שלכם:

גבינה צהובה, שוקולד ובשרים שמנים.
כל מזון עשיר בשומן כנראה, אבל במיוחד שלושת אלה, נחשבים כמעודדי מיגרנה (שוב – אצל אנשים מסויימים). גבינות צהובות הן במקום הראשון, במיוחד הבשלות, הארומטיות והקשישות שבהן. עם שוקולד, עד כמה שהבנתי, זה ממש ברור וחד משמעי: או שאתה רגיש, ואז תדע, או שלא. מלבד השומן, גבינות ושוקולד עשירים בטירמין, חומר שמרחיב את כלי הדם ותורם להיווצרות מיגרנות.

בשרים מעובדים, נקניקים. הנ"ל עשירים בניטרטים (חנקות), חומרים שאינם טובים לבריאות באופן כללי, ושנטען שהם טריגרים למיגרנות (הם מרחיבים כלי דם). הניטרטים עלולים להימצא גם בירקות עלים ושורש, כתוצאה משימוש בחומרי דישון שעשירים בהם (תגדלו לבד, תאכלו אורגני, או לפחות תשטפו טוב). ואגב, גם מי השתייה בחלקים גדולים של הארץ מזוהמים בכמויות גדולות מאד של ניטראטים. אז תבדקו עם עצמכם – מה ומתי אתם שותים…

תבלינים, תוספי מזון, אוכל תעשייתי. כל חומר "חריף" שמגרה את מערכת העצבים עשוי להוות טריגר למיגרנות. יש אנשים שרגישים לתבלין זה או אחר, כמו מונוסודיום גלוטומט שנמצא בכמויות גדולות יחסית באוכל סיני, אבקות מרק, חטיפים ואוכל תעשייתי אחר. יש אנשים שרגישים במיוחד לצבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים או תוספי מזון אחרים.

בננות, אבוקדו, בצל ואגוזים. גם המזונות האלה מכילים טירמין (הזכרנו אותו קודם). מעניין לציין שהם גם מופיעים ברשימת החומרים מעוררי ה"לחות" בעיני הרפואה הסינית, יחד עם מזונות שומניים, מוצרי חלב, מתוקים, פחמימות קלות וכו'. הסינים ממליצים גם להימנע מאוכל מתובל או חריף, מבשרים שמנים ומאלכוהול, שיוצרים "חום פנימי" במערכת העיכול. כנ"ל קפה, תה שחור, קקאו.

משקאות אלכוהוליים. אצל רבים ישנה רגישות ליין, במיוחד אדום, שעלולה לגרום למיגרנה. אצל מי שסובלים ממקבצים, כל משקה אלכוהול עלול לעורר מיגרנה, אם כי רק בתקופות מסויימות – בתקופות בהן אין רגישות אפשר לשתות בלי בעיה, וחשוב לזהות באיזו תקופה אתם נמצאים.

מה עושים עם המידע הזה?

ההמלצה המקובלת לשינוי התזונה למניעת מיגרנות היא להוציא מהתפריט את כל המרכיבים החשודים, ואז להחזיר אותם בהדרגה כדי לזהות מהם המזונות שמהווים טריגרים למיגרנות שלכם.

להזיק זה כנראה לא יכול, אבל כדאי לדעת שיש גם דעה אחרת. מומלץ מאד לקרוא את המאמר הזה של הד"ר אמנון מוסק, שמפריך כמה מהמיתוסים לגבי הקשר בין התזונה למיגרנות. לדוגמא, הוא מצביע על האפשרות שבשעות שקודמות להתקף יש דחף לאכול מזונות מסויימים ואחר-כך יש נטייה לזהות אותם בטעות כטריגרים, למרות שהקשר הוא בעצם הפוך.

השאר תגובה