מדוע חשוב להיזהר מעיתונים

מאז שהבלוג הזה קיים אני נוהג לעקוב אחרי פרסומים הקשורים למיגרנות וכאבי ראש שמגיעים לרשת. נתקלתי בכתבה הזו של מגזין מנטה. מסוג הכתבות שכדאי להיזהר מהן, אם תשאלו אותי.

כותרת הכתבה היא "בראש שקט: הויטמינים והמינרלים למניעת מיגרנה". בשוק תוספי המזון יש הרבה כסף, ואיכשהו יש לי הרגשה שמאחורי היוזמה לפרסם כתבה כזו עומדת אחת החברות המשווקות מוצרים בתחום. השיטה ידועה ומוכרת ולא חדשה: היחצ"נית של החברה שולחת אימייל, עם רעיון ואוסף של עובדות; הכתבת עושה חשבון ורואה שאפשר להרים כתבה תיק-תק כי כבר עשו בשבילה את רוב התחקיר.

במקרה הזה זו לחלוטין ספקולציה שלי – אני לא באמת יודע מה קרה במנטה, ויכול להיות שמי שאשם היא לא הכתבת אלא מי שערך אותה. בכל אופן, כשאני קורא כתבה שממליצה לי איך לטפל בעצמי, והיא נפתחת בשורה של טעויות עובדתיות, זה כשלעצמו כבר עושה לי מיגרנה.

דוגמאות? בבקשה.

נתחיל במשפט הראשון בכתבה: "מיגרנה היא תופעה שכיחה, התוקפת כ־16% מהאוכלוסייה, כשני שלישים מהם נשים."

הנתונים הרשמיים שאני מכיר מדברים על שכיחות של כ-16 אחוז אצל נשים וכ-8 אחוז אצל גברים ו-12 אחוז בסך-הכל בכלל האוכלוסייה. לכאורה עניין פעוט, רק שזה לא נגמר שם.

המשפט השני בכתבה: "בדרך כלל הכאב תוקף רק צד אחד של הראש, וזה גם מקור השם: מיקרניה שפירושו ביוונית 'חצי ראש'". טעות. המילה היא המיקרניה (hEmikrania).

טוב, אני לא יודע יוונית וגם במערכת מנטה אני מנחש שאף אחד לא שולט ביוונית. אבל אם כבר להפגין "בקיאות" אז מומלץ לדייק.

בהמשך: "בעבר חשבו שמדובר במחלה של כלי הדם, אולם כיום ידוע שהמחלה תורשתית ומקורה בהפרעה בתפקוד קליפת המוח הגדול. הפרעה זו משפיעה על גזע המוח וגורמת לשינויים בקוטר כלי הדם שלו ולתגובה דלקתית, שהיא הגורם לכאבים העזים".

אני קורא הרבה חומר שנכתב על המיגרנה, לרבות כל מיני תיאוריות עדכניות. חלקן מזכירות את גזע המוח וההיפותלמוס כמוקד אפשרי וישנן ראיות לכך שבחלק מהמקרים יש רקע תורשתי. קליפת המוח מעורבת אבל לא באופן שתואר, ולא התגובה הדלקתית היא שגורמת לכאבים העזים אלא התרחבות כלי הדם החוץ-גלגלתיים. בקיצור: התיאור הזה רחוק מלהיות מדוייק.

והכי חשוב: "פרט לנטילת תרופות ולשינויים בתזונה ובאורח החיים, יש גם כמה תוספי תזונה שהוכחו במחקרים כמסייעים למניעת ההתקפים, או לפחות להחלשת עוצמתם ולצמצום תדירותם. ".

ראשית, מחקרים לא "מוכיחים" דברים – הם מביאים ראיות שעשויות לתמוך בתיאוריות או להפריך אותן. שנית, לפחות ממה שאני קראתי, אין אף תוסף מזון שעוזר לכל האנשים שסובלים ממיגרנות או אפילו לרובם. ישנם ויטמינים ומינרלים מסויימים שנמצא במחקרים שייתכן שהם עוזרים לחלק מהאנשים. לגבי השימוש בתוספים – יש מחלוקת גדולה האם הם מקור טוב לאותם ויטמינים ומינרלים.

מכאן והלאה הכתבה מפרטת תוספים שאמורים לעזור. אחד מהם הוא צמח בן-החרצית (Feverfew). אני לא בקיא בנושא יותר מדי, אבל ראיתי בכמה הזדמנויות התייחסויות למחקרים שמפריכים את הטענות על יעילות הטיפול הזה.

באופן כללי יותר כדאי לדעת – על כל דבר יש מאות מחקרים, אבל יש מחקרים איכותיים יותר ואיכותיים פחות. ישנם הרבה מחקרים "מטעם" ומחקרים פגומים מבחינת שיטות המחקר שלהם, וכשבעלי אינטרסים מנסים לדחוף לכם מוצרים הם יודעים לצטט רק את מה שמתאים לכם.

מאד יכול להיות שטיפול בתוסף מזון כזה או אחר יכול לעזור לכם. מה שהאנשים שמוכרים את תוספי המזון שוכחים להזכיר כשהם מתארים את היתרונות של התוספים, הוא שמי שמפיק מהם תועלת הם בעיקר אנשים שסובלים מחסר מסויים שהתוסף עוזר לתקן אותו. כלומר, זה לא בהכרח ש"מגנזיום הוא בעל השפעה מרגיעה" כמו שהכתבה טוענת, אלא שחסר במגנזיום עלול לגרום לכם לעצבנות.

מצד אחד, חבל לא לנצל את אפשרויות הטיפול האלטרנטיביות ולהשתמש בתוספי מזון וצמחים כאשר הם יכולים להחליף תרופות. מצד שני, זו טעות לחשוב שמה ש"טבעי" אינו מזיק. ישנם היום הרבה רופאים טובים שיש להם הכשרה נוספת כתזונאים, נטורופתים, מרפאים סיניים וכו'. אם אתם רוצים לנסות את סוג הטיפול הזה, חפשו רופא מתאים שייעץ לכם. אל תתייעצו עם העיתון.

3 תגובות בנושא “מדוע חשוב להיזהר מעיתונים”

  1. מסכימה עם הגישה שלך שהעתון והתגובות עלולות להטעות, במיוחד אנשים שסובלים.
    חשוב מאד להבין את סוג או סוגי המיגרנה שממנה אתה סובל, להתאים טיפול אישי יעיל קונבנציונלי ולא לוותר ולחפש טיפול טבעי, כדי להפחית את התדירות ואת עוצמת המיגרנות. אני אישית מצאתי לעצמי טיפול טבעי עם תוספי מזון למיגרנה על רקע הורמונלי מחברה בעלת מוניטין בינלאומי רב שנים.
    לדעתי חשוב לשתף במידע ולדייק בפרטים, כדי לא להטעות…גם אני התייעצתי עם רופא שמכיר את התוספים וגם עם נטורופטית ולא ניסיתי לנחש סתם על סמך פרסומים. (זאת כמובן אחרי ששנים ניסיתי דברים על ימין ועל שמאל שתרמו בעיקר ליצרנים ולמטפלים השונים, כולל קופ"ח)

  2. נכנסתי בטעות לאתר שלך למרות שכבר תקופה אני מחפשת מידע על מיגרנה עם אאורה שממנה אני סובלת מספר שנים. גם אני כבר התייאשתי וניסיתי מספר שיטות להקל ואף למנוע אבל שום דבר לא ממש עוזר. אני בחודש התשיעי להריוני ולפני כחודש חטפתי "מקבץ" כהגדרתכם. כידוע לאישה בהיריון אין הרבה מה לעשות במצב כזה חוץ מלקחת אקמול פשוט. אבל מספר אירועים ומקרים גרמו לי להגיע למסקנה שונה באשר לסיבת הופעתה של המיגרנה.
    אם נבחן את הזמנים בהם מופיעה המיגרנה ואת הסיטואציות השונות ניתן להגיע למסקנה הפשוטה שחוסר בויטמינים ובעזרת הטריגרים השונים גורם לה להופיע. כמו למשל: למה מופיעה המיגרנה בזמן מחזור ואצל נשים הרות? – במקרה של המחזור הוא איבוד של דם שגורם לירידה בכמות החמצן שמגיעה למוח. במקרה של נשים הרות זה איבוד ברזל שגורם לירידה בנפח או בכמות הדם. יצא לי לקרוא פעם מחקר על הקשר בין מיגרנות ואנשים עם מום בלב. דובר שם שלחמישים ומשהו אנשים שיש מיגרנה עם אאורה יש גם מום בלב ואף סופר על אישה אחת שעברה ניתוח מוצלח בלב ועקב כך נפתרה גם בעיית המיגרנה שלה. לדעתי, הלב "הלא תקין" שלה לא הצליח להעביר אספקה תקינה של דם למוח ולכן גם לא הגיע לה חמצן דבר שגרם לה בוודאות למיגרנה.
    במקרה שלי רמת הברזל שלי ירדה מ- 11 ל- 8.9 והייתי על הפנים ממש חצי בן אדם ואז גם קרה לי בפעם הראשונה "המקבץ". מהרגע שהבנתי שמצבי הגופני מידרדר בעקבות מחסור חמור בברזל התחלתי לבלוע כמות של שני כדורי ברזל ליום ובנוסף לכך העשרתי את התזונה היומית שלי בכל אבות המזון הנדרשים מכיוון שהיא הייתה עלובה למדיי. ומאז בריאותי רק הלכה והשתפרה. אומנם לא עבר מספיק זמן מאז בכדי להסיק מכך שהמיגרנה לא תשוב לבקר אבל הפעם יש לי הרגשה טובה בקשר למסקנותיי.
    אני לא אומרת שמצאתי את הפיתרון בוודאות, אך העניין בוודאי שווה בדיקה ולכן גם לא הייתי שוללת את העניין עם הויטמינים. בינתיים זה עובד מצויין בשבילי. אני מקווה שגם בשביל כולם.
    אז שיהיה בהצלחה.

  3. היי רינת,

    אני שמח שאת מרגישה טוב יותר ולפני הכל אני מאמין שכל אחד צריך לעשות את מה שעובד בשבילו הכי טוב. בכל אופן, אני חושד שמה שעזר לשיפור במצבך הוא שיפור התזונה ולא הכדורים. שיפור בתזונה הוא מרכיב בלתי נפרד מכל טיפול מוצלח בכל בעיה רפואית.

    קראתי את ההתייחסויות למחקר שהזכרת. הוא דיבר על אחוז קטן מהאנשים עם מיגרנות, שאפשר חד-משמעית לקבוע שהטריגר שלהם הוא מום נסתר בלב. הניחי שזה באמת "טריגר" ולא הגורם העיקרי, כי עובדה שלא כל מי שיש לו מום בלב סובל ממיגרנות.

    לגבי ויטמינים בכדורים באופן כללי – אשתקד פורסם מחקר שמבסס את הטענה שהם פשוט לא משפיעים על כלום. בשביל ויטמינים אוכלים פירות וירקות, לא בולעים קפסולות.חוץ מאשר אולי ויטמין C.

השאר תגובה