כאבי ראש מטאפוריים

וממתי הראש שלכם משתמש באמצעים ספרותיים? משחר ההיסטוריה כמובן. כן, זה נשמע קצת כמו ממבו ג'מבו של שרלטני ניו אייג' בהתחלה, אבל כשחושבים על זה מגיעים למסקנה שזה מאד הגיוני: כאבי הראש מנסים להגיד לכם משהו.

אנשים עם מיגרנות אוהבים לומר לעצמם ולאחרים משפטים שכוללים ביטויים כמו "בדיוק ברגע הלא נכון" או "מכל הזמנים, דווקא עכשיו…", וכיוב'. תאמינו לי – אני מדבר מניסיון, ואחרי הרבה רטרוספקטיבה.

אבל אם תבדקו את עצמכם טוב, אתם עשוים לגלות שהעיתוי או הרקע להתקף מיגרנה כזה או אחר, הם לעיתים קרובות "מוצדקים" (באופן דומה למלחמות שהן "מהמוצדקות", כמובן). לפעמים ממש נראה כאילו התקף המיגרנה הוא הדרך של הגוף להעביר לכם מסר. מיגרנה חזקה הרי יכולה להיות דרך טובה להניע אתכם לפעולה או למנוע מכם לפעול; לעיתים קשה להתעלם מכך שהעיתוי ממש "מושלם", כדי לסכל את התוכניות שלכם, או להכריח אתכם לשנות כיוון. ואם כך, אז במקום להתנגד, אולי כדאי פשוט להאזין ולנסות לשמוע מה המיגרנה "אומרת לכם"?

כמה דוגמאות לדברים שמיגרנות עשויות לומר:

  • מיגרנה שאומרת לכם לפרוש בשיא. יצאתם, נהניתם, צחקתם – פתאום מיגרנה. בניתוח קר אפשר לקבוע שכנראה התשתם את עצמכם, ואולי היה כדאי לכם להבין את זה בעצמכם, קצת קודם. אפשר לנסח את זה גם כך: המיגרנה אמרה לכם לפרוש בשיא. אתם, באופן טבעי, תשמעו לה.
  • מיגרנה שאומרת לכם להפסיק לעבוד וללכת הביתה. מקרה פרטי של הסוג הקודם. פתאום, בסוף היום – כאב ראש. ואתם בכלל רגילים להתקפים בצהריים… אז אולי זו דרכו של הראש שלכם לומר לכם שעבדתם יותר מדי? ואם התקף בסוף היום אומר לכם שהיום נגמר, אז התקף באמצע היום אולי מנסה לרמוז שמיציתם את עצמכם לכל השבוע.
  • מיגרנה שאומרת לכם להקפיד יותר על אכילה נכונה. דילגתם על ארוחה – מיגרנה. אכלתם ארוחה כבדה – מיגרנה. לא שתיתם, שתיתם יותר מדי (אבל לא מים), אכלתם משהו שאתם יודעים ש"אסור לכם" – מיגרנה. אם המיגרנה שלכם קשורה במובהק להרגלי אכילה בעייתיים, אז סביר להניח שאתם גורמים נזק לעצמכם ושהמיגרנה היא רק תופעת הלוואי שלו.
  • מיגרנה שאומרת לכם ללכת לישון. אם אתם רגילים ל-7 שעות שינה וישנתם חמש, אז התקף מיגרנה הוא דרך מצויינת של גופכם להביע מחאה. ואם אתם ישנים 6 שעות ויש לכם מיגרנות רבות – אז אולי בעצם עדיף שתשנו 7 שעות?
  • מיגרנה שאומרת לכם להפסיק לעשן. לי, למשל, יש הרבה כאלו.
  • מיגרנה שאומרת לכם שהסביבה שלכם מזוהמת. זיהום אוויר, מים, קרקע; אלרגנים, רעלים, חומרים סינתטיים; עובש, אבק, פטריה במזגן – אפילו לא הייתם צריכים להזמין איש מקצוע כדי לגלות שמשהו לא בסדר.
  • מיגרנה שמתריעה על בעיה רפואית. בעמוד השדרה, במערכת העיכול, במערות האף, בלסת, במערכת העצבים, במוח. שינויים בתדירות של המיגרנות הם לעיתים ביטוי לבעיה שלא אובחנה. לאו דווקא כזו שתמותו ממנה, אבל בוודאי כזו שכדאי למצוא אותה ולטפל בה.
  • מיגרנה שאומרת לכם שלא טוב לכם. אתם בודדים, מרגישים לא אהובים, לא מוערכים, לא מתוגמלים – מה שזה לא יהיה. אולי אתם לוקחים על עצמכם יותר מדי. אולי אתם נאחזים ברגשות או תפיסות מסויימות, שגורמות לכם נזק. לא משנה מה מאלו מתאים לכם – המיגרנה יכולה להיות הדרך של הראש שלכם לדווח שהוא כורע תחת האינפורמציה; של מערכת העצבים לאותת שהיא עמוסה מדי; של המערכת הלימבית לומר לכם: חליק, מותר שיהיה לכם טוב. כשאתם שוכבים, בחושך, ומחזיקים את הראש – תחשבו על זה.

אני מתאר לעצמי שחלק מהאנשים שיקראו מה שכתבתי כאן יחשבו שאמרתי דברים מקוממים. אני משער שיהיו שיאמרו שבסך-הכל עסקתי כאן בסמנטיקה – שכאב ראש הוא כאב ראש הוא כאב ראש, וכך יש להתייחס אליו. יכולתי גם לומר לכם בכלליות, ש"אורח חיים נכון" או "סגנון חיים בריא" – איך שתרצו לכנות את זה – הוא חלק בלתי נפרד מההתמודדות עם המיגרנה.

הכל נכון, ובכל זאת – אני חושב שלעיתים יש תועלת בלראות את כאב הראש כמסר, כמטאפורה, ביטוי לרעיון או לעובדה שלא תופסת מקום מספיק בתודעה שלכם. אז אל תתנגדו, לכו איתה. נסו לשקוע בשלווה סטואית, לברך על הזמן שאבד והוקרב לטובת הרפלקסיה. קשה לביצוע אבל מאד משפר את איכות החיים, בסופו של דבר.

השאר תגובה