שאלה: האם שוקולד באמת עושה כאב ראש?

נ' (28) שואלת: אני מאד אוהבת שוקולד והרופא שלי אמר לי שייתכן שהשוקולד גורם לי לכאבי הראש. האם יהיה עליי להיפרד מהממתק החביב עליי?

תשובה: שוקולד מאז ומתמיד היה חשוד מרכזי כגורם לשורה ארוכה של מחלות ומיחושים, מאקנה ועד מיגרנות. מעשית, תוצאות המחקרים שנעשו בעניין היו מעורבות, כשבחלק גדול מהמקרים לא הצליחו למצוא קשר.

אחת הסיבות האפשריות לחוסר הבהירות הזה, היא שלאנשים שונים יש פיזיולוגיה שונה או מיגרנות שעומד מאחריהן מכאניזם פיזיולודי שונה. כלומר, ייתכן בהחלט שאצל אנשים מסויימים שוקולד הוא טריגר למיגרנות ואצל אחרים לא. או שישנם אנשים שאצלם הרגישות לחומרים שנמצאים בשוקולד גדולה יותר ולכן אפילו כמות קטנה תגרום למיגרנה, ואילו אצל אחרים כמות גדולה של שוקולד אולי תשפיע אבל אכילת שוקולד בכמות קטנה לא תעורר שום בעיה.

ברפואה הסינית, אגב, מתייחסים לשוקולד כאל מאכל שיוצר "לחות" – כמו סוכר ורוב פחמימות, מוצרי חלב ומאכלים נוספים. בחלק מהמקרים המיגרנה נקשרת להצטברות לחות, ולכן צמצום הצריכה של שוקולד (ומאכלים עם השפעה דומה) אמורה לשפר את המצב.

אחת מהדרכים לזהות רגישות לסוגים שונים של מזון היא לעבור לדיאטה שכוללת מעט מרכיבים "בטוחים", ולהוסיף מזונות אחרים בהדרגה כדי לזהות מתי מתעוררת הרגישות. הכי טוב להוועץ בעניין כזה עם תזונאי או תזונאית.

הערה: הכותב אינו רופא והמידע בבלוג אינו בא להחליף התייעצות עם רופא.

3 תגובות בנושא “שאלה: האם שוקולד באמת עושה כאב ראש?”

  1. מניסיון אישי שלי ומעוד כמה סובלים במשפחה (מיגרנה זה עניין תורשתי למי שלא יודע)
    שוקולד מהווה טריגר לא קטן למיגרנות, למרות שבאופן אישי, כנראה מחיבה עמוקה לצרה הזאת שנקראת שוקולד, כמעט תמיד בעת אכילת שוקולד (שימו לב!) חלב, המיגרנה לא מגיעה וטוב שכך… אבל……. מספיקה קוביית שוקולד מריר והחגיגה מתחילה, כנ"ל לגבי יין אדום….

  2. לאחר שנים של כאבי ראש קשים ותכופים
    מצאתי לאחרונה את הגורם – שוקולד.
    מדובר בכמות קטנה של שוקולד השחר שצרכתי בשעות הבוקר בעבודה (למען הסר ספק, אני חושב שזהו שוקולד מצויין).
    כאב הראש הגיעו כמה שעות לאחר מכן (ולכן קשה היה לחשוד בו).
    אשמח לדעת איזה חומר בשוקולד גורם לכאבי הראש,
    והאם ישנם מוצרים אחרים המכילים חומר זה.

  3. שוקולד השחר הוא ממרח טעים מאד אבל הוא לא דומה בשום צורה לשוקולד (חוץ מאשר הקקאו). יש אנשים ששוקולד (או קקאו) הוא טריגר אצלם למיגרנות, אבל במקרה של הממרח זה יכול להיות גם כל אחד מהמרכיבים האחרים שלו.

השאר תגובה