כאב ראש בצד ימין, כאב ראש בצד שמאל

כמה מקוראי הבלוג שאלו אותי את השאלה הזו, שכבר עלתה בעבר: מה זה אומר כשכאב הראש שלהם עובר מצד לצד?

אחד המאפיינים המרכזיים של מיגרנות הוא שהן מופיעות בצד אחד של הראש. הכאב יכול לנדוד מהרקה לכיוון הקודקוד או מארובת העין אל העורף והלסת – אבל במהלך כל ההתקף נדיר מאד שמיגרנה תעבור מצד אחד של הראש לשני.

מצב שבו התקף מיגרנה מופיע פעם בצד אחד ופעם בצד שני של הראש, לסירוגין, הוא בהחלט מצב נורמלי. למעשה, זהו "ה"מצב הנורמלי אצל רוב האנשים שסובלים ממיגרנות (לפי חוקר כאבי הראש אוליבר זקס). עד כדי כך שמצב שבו כאב הראש מופיע אך ורק בצד אחד בכל ההתקפים, צריך להיות חשוד כנובע מבעיה שאיננה מיגרנה.

האם כאב בצד אחד הוא בהכרח מיגרנה?

לא. מיגרנה היא כאב הראש החד-צדדי הנפוץ ביותר (כ-15% מהאוכלוסייה) אבל ישנם סוגים נוספים של כאבי ראש ופנים שבד"כ תוקפים רק בצד אחד, כמו כאב ראש מקבצי (קלסטר), Hemicrania Continua, טריגמינל נוירלגיה ועוד.

האם יש חשיבות לצד בו כאב הראש תוקף?

בניגוד לכאבי בטן, למשל, בהם הצד הכואב יכול לרמז על מקור הכאב (נגיד: טחול או לבלב בצד שמאל; כבד או תוספתן בצד ימין), בכאבי ראש בד"כ אי אפשר ללמוד הרבה מהצד הכואב – מיגרנה, קלסטר וכאבי ראש חד-צדיים אחרים יכולים לתקוף בימין או בשמאל.

צד-דומיננטי בכאבי ראש ומיגרנות

בספרו "לחיות עם מיגרנה" (הוצאת אור-עם 1973) אוליבר זקס אומר שאצל רוב הסובלים ממיגנרה ישנו צד אחד דומיננטי שבו יהיו רוב ההתקפים. חלוקה ביחס של 1:2 ואפילו 1:10 אינן נדירות.

לשם השוואה, בכאב ראש מקבצי (Cluster headache) המצב הנפוץ הוא שכל ההתקפים או כמעט כולם הם בצד אחד. התקפים בצד השני הם תופעה נדירה – לפעמים אחד מכל 50 התקפים ולפעמים הרבה פחות מזה או בכלל לא.

מניסיוני האישי עם "קלסטר", התקפים בצד השני הם שונים באופיים ולרוב גם חלשים יותר, ולעיתים קרובות מבשרים את סופו של מקבץ ההתקפים. לפעמים ההתקף בצד השני יהיה בכלל התקף מיגרנה (אצל מי שסובל משתי הבעיות).

ומה זה אומר אם כאב הראש שלכם מופיע יותר בצד ימין או אם הוא קופץ מצד ימין לצד שמאל? מודל מעניין מציעה הרפואה הסינית, שמתארת את המיגרנה כמצב של "עודף" בצד אחד (מתנצל אם אינני מדייק כי אני בשום אופן לא מומחה לרפואה סינית). בהתאם לכך, דיקור סיני למיגרנה מנסה להעביר קצת מהעודף לצד השני, בו יש חוסר, ומתמקד גם בנקודות דיקור מיוחדות שמאזנות בין שני הצדדים.

כאבי ראש בשני הצדדים

זה נדיר יותר אך קיים, שמיגרנה תוקפת בשני הצדדים באותו זמן. לשם השוואה, בכאב ראש מתחי (Tension type headache) – סוג נפוץ מאד של כאבי ראש – לרוב הכאב מורגש בשני צדי הראש בו-זמנית וגם באחורי הראש, ובעצם מקיף את הראש כמו חגורה.

בכאבי ראש ופנים שנובעים מסינוסיטיס לעיתים קרובות הכאב מורגש בשני הצדדים, לפעמים באזורים נרחבים של הראש אבל בעיקר מצדי האף, סביב העיניים, במצח (מעל הגבות או ממש מעל האף).

ישנם כל מיני יוצאי דופן, וזו אחת הסיבות לכך שמומחים לכאבי ראש נעזרים באבחנות שלהם בעוד מאפיינים של הכאב מלבד מיקום, כגון: אופי הכאב (הולם, דוקר, שורף), משך ההתקפים (דקות, שעות, ימים) ועוד.

בסופו של דבר אין תחליף לאבחון מדויק ע"י מומחה, שהוא שלב הכרחי בדרך לטיפול שעובד.

8 תגובות בנושא “כאב ראש בצד ימין, כאב ראש בצד שמאל”

  1. מה, אז אם הכאב מופיע לי תמיד רק בצד ימין זה יכול להעיד על כך שזה לא מיגרנה?

  2. רותם – ברוב המקרים מיגרנה תהיה לפעמים בצד אחד ולפעמים בשני, אבל לא תמיד.

  3. בפעם ראשונה בחיים יש לי כאב בצד ימין של הראש ( ברקה ) במשך שבוע כבר ולא עובר לי … אשמח לדעת מה לעשות בנדון ?

  4. היי ברק. בתור התחלה אתה זקוק לאבחון מדויק. פנה לרופא משפחה כדי להיבדק ולשלול כל מיני פתולוגיות אפשריות. הוא יפנה אותך הלאה, לנוירולוג, מרפאת כאב או מרפאה שמתמחה בכאבי ראש ופנים/פנים ולסת. כאב כרוני באזור הרקה יכול להיות קשור להרבה דברים – בעיה בשרירי הלסת או הצוואר, סינוסיטיס, בעיה בעמוד שדרה צווארי ועוד. בינתיים, תוכל להיעזר בטיפים שבבלוג להקלה.

  5. יש לי כאב בצד ימין של הרקה בלבד במשך שבוע ובפעם הראשונה בחיים , אף פעם אני לא סובל מכאבי ראש כלשהם , ומוזר לי מאוד שכבר כל כך הרבה זמן זה לא עובר לי , הכאב הוא בכלל לא חזק אני מרגיש כמו פעימות ותחושה של כאב , וגם שאני לוחץ על אזור הרקה … אשמח לדעת ממה זה נובע ? ומה לעשות בנדון ? בתודה מראש , והמשך חג שמח .

  6. ברק, גם רופא לא יכול לאבחן מרחוק ואני לא רופא. כאב ראש שמופיע בפעם הראשונה הוא סימן אזהרה שצריך לברר אותו עם רופא ומה שאומר לך כאן הוא *לא* תחליף לזה.

    לכאב באזור הרקה, כאמור, יש הרבה גורמים אפשריים. מלבד מיגרנה, או כאב שמקורו מתח שרירי כזה או אחר, זו עשויה למשל להיות דלקת בעורקי הרקה שעלולה להתפתח למצב מסכן חיים.

  7. שלום כבר 5 חודשים אני סובל מהתקפים של כאבי ראש חזקים מאוד והכאב מתגבר כשאני מנענע את הראש.
    והכאב הוא בצד אחד של הראש וגם מאחורי הראש באמצע מתלווה להרבה עצירויות וליחות
    זה מיגרנה??

השאר תגובה