מיגרנה תחת חקירה

[ המשך לפוסט לחקור את המיגרנה שלכם ]

אחרי כשבוע של התקפי קלסטר ליליים מתישים וכואבים להפליא, כשמאמציי לצאת ממעגל הקסמים היומיומי הזה עלו בתוהו, ניסיתי לעשות סדר ולהבין איפה הבעיה.

למרות התקופה האינטנסיבית, שהוסיפה גורם של סטרס, לא האמנתי שהתקפי המיגרנה קשורים רק לזה. בתקווה לאזן את ההשפעה המזיקה של המתח היומיומי, ניסיתי לנטרל טריגרים ידועים אחרים – התרחקתי מאלכוהול, ניסיתי לעשן פחות ולא להגזים עם קפה (קצת קפה זה טוב, הרבה קפה זה רע), הקפדתי לאכול בזמן ולישון כשצריך. כל זה לא הספיק. ניסיתי להיחשף פחות למזג-אוויר קר והלכתי לישון בכל יום עם כובע צמר – ולא נראה כאילו זה עוזר.

בסופו של דבר הישועה הגיעה מכיוון לא צפוי. באחד הלילות לא מצאתי את כובע הצמר הרגיל איתו נהגתי ללכת לישון ובמקומו השתמשתי בכובע אחר. באותו לילה לא הייתה לי מיגרנה. למחרת, אחרי שמצאתי את הכובע הרגיל והשתמשתי בו, שוב היה התקף. ניסיתי לישון עם הכובע השני. המיגרנות המשיכו אבל שכיחותן הלכה ופחתה עד שנפסקו לגמרי.

כמה הסברים מתחייבים

נתחיל בזה: מה פתאום שכובע ישפיע על כאבי ראש? ואם הוא משפיע על כאבי הראש, אז אולי לא להשתמש בו בכלל?

ובכן, השימוש בכובע בחורף, מחוץ לבית אך גם במהלך השינה, הוא אמצעי מניעה חשוב לכל מי ששינויי טמפרטורה וחשיפה לקור מהווים אצלו טריגרים לקלסטר (או למיגרנות). זו תופעה הרבה יותר נפוצה ממה שמקובל לחשוב ורבים מאלו שסובלים מרגישות כזו אינם יודעים זאת עד שהם בודקים את העניין.

מצד שני, סוגים שונים של גירויים שפועלים על מערכת העצבים – אפילו הם קלים מאד, כמו חיכוך קל של צמר על השיער, עלולים להוות בעצמם טריגרים. יותר מזה: יש אנשים שיגיבו לצמר כזה ולא לצמר אחר, או לדמויי-צמר סינתטיים אך לא לצמר אמיתי, או להפך, וכו'.

עניין אחר: הדפוס של המקבץ (Cluster) -את שלב ה"יציאה" מהמקבץ, אפשר לזהות על-ידי שבירת הדפוס שמתבטאת בירידה בתדירות ההתקפים. למשל, ירידה מתדירות יומית לתדירות של פעם ביומיים בדרך-כלל אומרת שהמקבץ מתקרב לסופו.

תגובה אחת בנושא “מיגרנה תחת חקירה”

  1. אני ישנה (בקיץ) עם מאוורר תיקרה כי בעלי מסרב למזגן (שלי דווקא עושה טוב.)בשבועים האחרונים אני מתעוררת כל בקר עם כאב ראש שלרב עובר עם הקפה אבל לפעמים הופך למיגרנה במהלך היום. יש למישהו מושג מה הסיבה ומה יכול לעזור? לפעמים אם אני מתעוררת, אני עוברת לשינה במצב שכיבה מה שעוזר במידת מה אבל לא נוח. הסברים? רעיונות?
    אגב, ובלי קשר, אם אני הולכת לישון עם מיגרנה קלה אני מתעוררת עם מיגרנה קשה אפילו אם לקחתי כדורים (נקסין+רילרט). רק אם אני ממש בתחילת ההתקף זה יכול לעזור.

השאר תגובה