מקבצים: שלב הפנדלים

המקבץ הנוכחי התחיל לפני כשלושה שבועות. בהתחלה היו כמה התקפים אקראיים ואז זה קרה: התעוררתי מהשינה עם התקף. מאותו לילה, בכל לילה – התקף. במשך כחמישה-עשר לילות, בזה אחר זה, התעוררתי מהשינה כמעט באותה שעה עם "כאב ראש ההתאבדות" (Suicide Headache, כינוי לכאבי הראש מהסוג הזה).

המקבצים, כמו התקף בודד, נוטים להתחיל במהירות אחרי סימני אזהרה מעטים; הם נחלשים ומסתיימים בהדרגה. בשיא המקבץ, הדיוק בזמני ההתקפים (בהתאם לשעות השינה ומחזורי השינה) פשוט מדהים. הסימן אצלי לכך שהמקבץ מתקרב לסיומו, הוא שתדירות ההתקפים הליליים יורדת מכל לילה לפעם בשני לילות – "יום כן יום לא".

לתקופה הזו אני קורא "שלב הפנדלים". שני גולים רצופים – כלומר, שני לילות רצופים בלי התקף – כבר ממש מבשרים את הסוף. לעומת זאת, אם אחרי לילה בלי התקף מגיע לילה נוסף עם, אז המשחק נמשך.

תכף אני סוגר שבוע כזה, של לילה עם ולילה בלי. אתמול בלילה היה התקף ואחריו, כרגיל – ולמרות שלא היה הקשה ביותר של הזמן האחרון – אני בתפקוד חלקי. עייף, חלש, לא מרוכז, לא רגוע. המורל הפעם, תודה לאל, גבוה יחסית. עדיין, כל העסק הזה מתיש בטירוף. כמו חודש של עבודה מטורפת, רק בלי הפירות של אותה עבודה ובלי אפשרות לקצת חופש אחרי.

10 תגובות בנושא “מקבצים: שלב הפנדלים”

  1. היי שוקי,
    אני סובלת ממיגרנות מגיל 10 והיום אני בת 57. אני כבר 3 חודשים עם מיגרנה חזקה אחרי שינה יום כן ויום לא. אני מטופלת גם בכדור מונע יומי דרלין 160מ"ג. ורילרט 80 מ"ג בזמן התקף. נראה לי כי אסור לי לישון מעבר לשעות מסוימות כלומר לא לישון מעבר ל-7 או 8 שעות כי אז אני חוטפת אותה בטוח. יחד עם זאת החלטתי לעשות מחקר מקיף בכל האתרים גם בשפות זרות בהן אני שולטת כדי לנסות לפתור את הבעיה כי אי אפשר לתפקד רק במחצית מהזמן. אגב שמעתי לאחרונה כי חזרו להמליץ על אספירין 1000מ"ג !!! (בזהירות) ועם פרמין נגד בחילות. חוזק של 1000מ"ג נראה לי שיכול לפוצץ את הורידים במוח יש להיזהר עם האספירין. אני הולכת לשאול את הרופא שלי אם זה אפשרי כי יתכן והגוף מתרגל לתרופה וכבר לא מגיב. ביי סיון

  2. היי סיון,

    אני לא רופא, אבל לדעתי הצנועה 1000 מ"ג אספירין זה מינון שאי אפשר להתמיד בו לאורך זמן כשהמינון המקובל למנה הוא 300-900 מ"ג. מעבר לזה, אספירין הוא מדלל דם די אפקטיבי, שזו עוד סיבה טובה להשתמש בו בזהירות.

    מיגרנה אחרי שינה ממושכת היא תופעה ידועה, ובאופן כללי שינה מסודרת יותר מצמצמת את מספר המיגרנות. בכל אופן, אצל אנשים שעודף שינה גורם להם למיגרנות תמיד כדאי לבדוק שאין בעיה בעמוד השדרה הצווארי ואם ידועה כזו – לנסות להחליף כרית. הרבה אנשים מדווחים על שיפור גדול גם בבעיות גב וצוואר וגם במיגרנות כתוצאה משימוש בכריות מג'ל ויסקו. לי הסוג הקשיח יותר עזר.

    עוד גורם אפשרי למיגרנות בוקר היא צבירת יתר של נוזלים בגוף, שלפעמים מגיעה עם לחץ דם מעט גבוה. יש אנשים שמספרים שאו שהם קמים לשירותים באמצע הלילה או שהם קמים עם מיגרנה בבוקר, ואז שינוי במה, כמה ומתי הם שותים ישפיע על המיגרנות.

    כשיש מיגרנות ברציפות במשך תקופה ארוכה, בדרך-כלל ישנו טריגר שלא זוהה, ואני הייתי מנסה לחשוב באופן ספציפי מה השתנה לפני שלושה חודשים – איזה "גורם" נכנס לחייך . כדאי לנהל יומן ולתעד בו כל דבר שעשוי להשפיע. זה כולל דברים קטנים כמו הזמן של המקלחת או מועדי ה"יציאות", כי המיגרנה היא לפני הכל תופעה נאורולוגית של חוסר איזון, ולפעמים מדובר בפרט קטן מאד שמשתנה בסגנון החיים כדי ליצור את חוסר האיזון הזה.

  3. שוקי,
    אני סובלת מאד אם יש איזה שהיא חוסר סדירות בשינה. אתה יכול לפרט קצת יותר על בעיית עמוד בשידרה? (סימפטומים? איך בודקים?) וגם על הכריות? מי יכול לייעץ? מה נותן? איפה רוכשים? תודה מראש.

  4. המקום הנכון לבירורים שקשורים לעמוד השדרה הוא אצל אורתופד. סימפטומים? בעיקר כאבי גב וצוואר, באופן טבעי. אני מניח שאצל האורתופד אפשר להתעניין גם לגבי אביזרים אורתופדיים שונים, כולל כריות.

    בעבר השתמשתי בכרית ויסקו שקניתי בחנות של ד"ר גב, אבל לדעתי הם יקרים בהגזמה וראיתי שיש מוצרים דומים בכל מיני חנויות מתמחות ואפילו בבתי מרקחת. אתמול, בדיוק, קניתי כרית ויסקו בחנות של חצי חינם בחולון, והיא נראית טובה למרות שעלתה רק 40 ש"ח – אבל אני מניח שאצטרך לישון איתה שבוע-שבועיים לפני שאדע באמת.

    די נדיר, אני חושב, שיש בעיית גב או צוואר רצינית ולא מודעים לה, אבל יש אנשים שמרוב שסובלים מבעיה הרבה שנים התרגלו להתעלם ממנה.

  5. שוקי
    משתתף בצערך.
    שים לב שכל המגיבים לא הבינו מה זה חיים עם CLUSTER
    והציעו הצעות טיפול במיגרנות
    ככרוני עם מזה 12 שנים אני עובר 4-12 התקפות בשבוע, ללא תקופות רגיעה, אני ממליץ להשתמש בזריקות אימיטרקס ובחמצן
    צור קשר באם צריך עזרה
    עמוס

  6. היי עמוס. קודם כל – תודה על הכוונה וההצעה. אני מאוזן יחסית, ורוב הזמן מצליח במניעה ולכן העדפתי עד לאחרונה לוותר על טריפטנים (גם התרסיס לאף מסקרן). במהלך המקבץ האחרון החלטתי שהגיע הזמן לנסות דברים חדשים – כולל אימיטרקס, חמצן ועוד (אבל לא הכדורים הממש מפחידים שרושמים לכל מיני אנשים). אני אדווח כאן על הממצאים.

  7. היי…קודם כל יפה אמרת עמוס בהקשר לאלו שענו לעיל הם לא דיברו על קלסטר אבל מנסיון אישי חמצן על 15 LPM עזר לי מאוד , ויתרה מזאת כשאני בתחילת התקף אם זה ממש בהתחלה אני עושה כושר אבל בשיא הטירוף עד שאני מזיע זה ממש עוזר לי …אבל תשימו לב אני מדבר לאלו שסובלים מקלסטר ולאאאא ממגרנה ולפני התרשמותי דבריי מופנים לעמוס ולשוקי… דרך אגב לא יצא לי להשתמש בזריקות אימיטרקס ואודה לכם באם תגידו לי למי יש לפנות ואו אם זה עוזר בכלל…

  8. שלום לחברי מועדון הקלסטר
    גם אני סובל מזה וכעת נמצא בתקופה .
    משתמש בפרדינזון +דפלפט היה מעולה בסיבוב הראשון אבל אחרי שסיימתי התחיל סיבוב שני
    יש רעיונות ?….

  9. ראשית כל אני גם סובל מכאב ראש מקבצי/מצררי ולא מגרנה…אני בשנה שעברה וגם השנה השתמשתי בבלון חמצן וזה עוזר מאוד להתקפים, מה שכן תודה לכם על ההמלצה של האימיטרקס ניסיתי זאת לראשונה וזה אמנם עושה לי בחילה בטירוף אבל זה עוזר מאוד וביקשתי מהרופא מרשם לחוסמי סידן אבל הוא עשה לי בדיקת דם והיות והממצאים נמוכים יחסית אז הוא לא המליץ לי על חוסמי סידן כי זה מוריד לחץ דם….

  10. חבר'ה מגיע לכם מרשם למריחואנה רפואית!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! לכו תוציאו ושימו סוף לסבל. גם אני סובלת ממקבציים ואני בדרך להוציא מרשם

השאר תגובה