תרופות למיגרנה: מהם טריפטנים?

הטריפטנים – אימיטרקס, זומיג, ריזלט, רילרט, ונוספים – הן תרופות ייעודיות למיגרנה שעוזרות גם לכאבי ראש אחרי (בעיקר כאב ראש מקבצי) ושמשפיעות (כנראה) ישירות על המנגנון שיוצר את כאב הראש. כדאי?

הטריפטנים (Triptan Drugs) הן תרופות שפותחו באופן ספציפי לטיפול בכאבי ראש, עם דגש על מיגרנות וכאב ראש מקבצי (קלסטר). הן לא פועלות לשיכוך הכאב אלא (כנראה) ישירות על המנגנון שיוצר את הכאב – קולטנים (רצפטורים) המהווים חלק מהמערכת הסרוטונרגית (מלשון סרוטונין) במוח, הקשורה גם למצב הרוח ולתפקודים רבים אחרים.

חשוב לדעת שאנשים שונים מגיבים אחרת לטריפטנים שונים, כלומר, אם לא הגבתם לתרופה מסויימת ייתכן בהחלט שתגיבו לאחרת. אם אחת גרמה לתופעות לוואי שייתכן שאחרת לא תעשה את זה.

המחקר העדכני ביותר (נכון לשעת כתיבת שורות אלה) מדבר על בין 17 ל-30 אחוזים מהחולים שמגיבים לכל אחת מהתרופות, ובסך-הכל מקובל להעריך ש-70 עד 80 אחוזים מהאנשים שסובלים ממיגרנה/קלסטר יגיבו לטריפטן כלשהו.

יתרון נוסף של הטריפטנים הוא שהשימוש בהם מלווה בתופעות לוואי מינוריות יחסית אצל רוב המטופלים. מאז שנכנסו לסל הבריאות, גם המחיר שלהם ירד משמעותית והפך אותם מתרופות לעשירים לתרופות שמחירן נסבל (החל כמה שקלים ליחידה).

החסרונות:

  • אי אפשר לצרוך יותר מדי טריפטנים לאורך זמן. ברוב המקרים והמינונים, הם מותרים לשימוש 2-3 פעמים ביום לכל היותר. זו בעיה בהתקפים ממושכים ובמקבצי קלסטר.
  • בשימוש קבוע וממושך הם נוטים ליצור "התקפי ריבאונד" – כשמסתיימת השפעת הכדור כאב הראש חוזר.
  • בטבליות רגילות הזמן לתחילת השפעה יכול להגיע לשעה ויותר – לא יעיל עבור מקבצים ופוגע ביעילות גם בטיפול במיגרנות.
  • בטבליות מסיסות ובזריקות ההשפעה מהירה יחסית (5-15 דקות) אבל יש יותר תופעות לוואי.
  • אף טריפטן לא משפיע על כולם ולעיתים יש לנסות 2-3 תרופות עד שמוצאים מה יעיל.

הטריפטנים שמשווקים כיום בישראל:
רילרט (Relert), החומר הפעיל: אלהטריפטן
ריזלט (Result), החומר הפעיל: ריזטריפין.
זומיג (Zomig), החומר הפעיל: זולמיטריפטן
אימיטרקס (Imitrex), החומר הפעיל: סומיטרפין
נרמיג (Naramig), החומר הפעיל: נרטריפטן

עוד קצת על אופן הפעולה

טריפטנים הן תרופות שמבוססות על טריפטמינים (Tryptamine), תרכובות שקשורות לחומצת האמינו טריפטופן. החבר המוכר ביותר במשפחת החומרים הזו הוא הסרוטונין, נוירוטרנסמיטור (מוליך-עצבי) שנחשב בעל תפקיד מרכזי בויסות מצב-הרוח וחוסר בו קשור לדיכאון וחרדות.

חברים מוכרים נוספים במשפחה הם הורמון השינה מלטונין וסמי הזיה כמו LSD, פצילוסיבין ו-DMT (חלקם יעילים כנראה גם לטיפול בכאב ראש, אבל יש איתם בעיות אחרות).

טריפטמינים טבעיים מצויים בגופם של בעלי חיים ובצמחים. הטריפטנים (Triptan Drugs), הם בעצם טריפטמינים סינתטיים שמיוצרים במעבדה.

הראשון שבהם, סומטריפטן ("אימיטרקס") הוצג על-ידי חברת התרופות GlaxoSmithKline בשנת 1991. ב-15 השנים האחרונות אושרו לשימוש מספר תרופות נוספות מהסוג הזה, הנמכרות תחת שמות מסחריים מגוונים.

אופן הפעולה המדוייק של הטריפטנים לא ידוע. מה שידוע הוא שהטריפטנים פועלים על קולטני סרוטונין בקצות העצבים ובעורקים הכליליים, וגורמים להתכווצות של האחרונים. התייחסות נרחבת יותר אפשר למצוא במאמר הזה, של הנוירולוג ד"ר יאיר למפל.

25 תגובות בנושא “תרופות למיגרנה: מהם טריפטנים?”

  1. שלום לכולם!
    אני סובלת ממיגרנות מגיל מאד צעיר. לא יכולה לזכור מתי כאב לי הראש בפעם הראשונה. (אני בת 29). יש לי גם לא מעט התקפים, בערך פעמיים בשבוע, ואם אני לא לוקחת כדור הם נמשכים יומיים שלושה.
    בתקופת השירות הצבאי נחשפתי לראשונה לטריפטנים. לקחתי זומיג פעם ראשונה כשהיה לי כאב ראש מאד חזק, וזה פשוט העביר לי אותו.
    מאז ניסיתי גם אימיטרקס ואחר כך ריזלט. כולם עזרו באחוז מסויים של המיגרנות, אך לא תמיד.
    לפני כמה חודשים עברתי לרילרט. זה מדהים ולא יאומן, אבל הכדור הזה עוזר לי ב-100% מהמקרים (עד היום לפחות).
    כמובן שזה אינדיבידואלי, לכל אחד עוזר משהו אחר, אם בכלל, אבל אני באמת ניסיתי כל מה ששמעתי עליו והכדור הזה זה פשוט הצלה!
    אני עדיין ממשיכה לנסות דרכי מניעה, בכל זאת לא בריא לקחת כל כך הרבה כדורים, אבל שאף אחד לא ינסה להגיד שהכדורים האלה הם סתם.
    אני מעריצה את מי שהמציא אותם וחייבת לו את החיים שלי.
    ואם מישהו סובל כמוני ועדיין לא ניסה, אני ממליצה בחום!

  2. לא על כולם הם משפיעים לטובה. לקחתי רילרט בעצת רופא המשפחה שלי, והכדור הפעיל עלי בו זמנית את כל תופעות הלוואי שהיו רשומות בעלון – סחרחורת, התכווצויות, בחילה ומה לא. מרוב שסבלתי מתופעות הלוואי שכחתי מהמיגרנה. כשסיפרתי לרופא שלי מה שקרה, הוא פטר אותי ב "ככה הכדור עובד". מאז אני מפחדת לקחת תרופות מן הסוג הזה ומסתפקת בנורופן פורטה ודומיו בהתקפים (שלא תמיד עובדים).

  3. גם אני ניסיתי כמה אפשרויות ונישארתי עם רילרט.(אגב, יש לפחות שני גדלים. אולי שווה לנסות את הקטן יותר למי שסובל מתופעות לוואי).אני סובלת מעייפות של כמה שעות אבל הוא עוזר מאד. מה שעוזר לי ב-100% הוא שילוב של רילרט עם נקסין. לא ברור לי למה אבל תוך שעה וחצי אני בנאדם חדש!

  4. לי אישית כל הזומיגים למינהם לא עזר, מה כן- זה תרופה נכונה נגד דיכאון ופשוט לרדת לגמרי מכל כל הכדורים לשיכוך כאבים!!! מה ששוכחים לומר לנו זה שמכל הכדורים הללו אפשר לקבל סרטן בקיבה. לאימי היה גידול וכרתו לה כמעט חצי מהקיבה ואיכות החיים שלה ….אתם מבינים וכן עדיין יש לה מיגרנות.

  5. לגבי כל הטריפטנים שכחתם להגיד דבר חשוב: רובם ממכרים! כלומר, הם עוזרים ל24 שעות ואז ההתקפה מתחדשת. הנסיון הטוב מוביל לכך שלוקחים כל יום את אחד הכדורים האלה ולאחר כל סבב של חמישה ימים מגיעה התקפה בלתי ניתנת לשליטה.

    אני חושבת שרוב מי שמוגדר היום כסובל ממיגרנה כרונית יום יומית הוא "בוגר" של הנסיון עם הטריפטנים. בילדותי לא היה דבר כזה מיגרנה יומ-יומית. לדעתי היא נולדה על ידי ההתמכרות למשככי כאבים מצד אחד ולטריפנים מצד שני.
    היחידים הנהנים מזה – הם המבורכים שיש להם התקפה רק פעם בכמה שבועות!
    לסובלים האמיתיים ממיגרנה תדירה – עדיין אין פתרון, לדעתי.
    מישהו צריך לחשוב ממש מחוץ לקופסה, ועוד לא נמצא במהלך הזה.

  6. רילרט עולה 13 ש"ח לשני כדורים ולא 50-70 ש"ח.
    פעם הוא היה עולה 60 ש"ח לשני כדורים, אבל המחיר ירד לפני כמה שנים.
    זה כדור מעולה, אבל שימו לב שלא מומלץ לקחת אותו (ואולי גם טריפטנים אחרים?)
    יחד עם תרופות נוגדות דכאון וחרדה (מעלות סרוטונין), כי יש כאן חפיפה.

    התייעצו עם רופא המשפחה לפני שאתם לוקחים טריפטנים אם אתם לוקחים כדורים מעלי סרוטונין, או כל כדור פסיכיאטרי.

  7. האם קיימת מיגרנה ( חזקה מאד ) עם כל התופעות ביחד ( הקאות , סחרחורת , עייפות )שמופיע פעם בכמה חודשים ( מבלי לקחת שום תרופה שגורמת לתופעות הנלוות האלו ) ?

  8. גבריאל – כן. דפוסי ההופעה של התקפים משתנים מאד מאדם לאדם ונעים כל הדרך בין פעם בחיים לכמה פעמים ביום.

  9. גם אני ניסיתי כדורים רבים והרילרט הוא.ממש קוסם!! אני סובלת ממיגרנה אחת לכמה שבועות, מיגרנה שמשתקת אותי ל3-4 ימים, ועכשיו כשגיליתי את הרילרט אני לוקחת כדור והמיגרנה נעלמת, לא כמו באדוויל שהכאב חוזר לאחר כמה שעות.. מומלץ בחום!!!

    מאחר ולקחתי את הכדור רק מספר פעמים והיה לי מרשם מנוירולוג, האם מישהו יודע אם צריך מרשם רופא בכדי לרכוש עוד כדורים?

  10. לרותם-חובה מירשם. במכבי מקבלים מירשם מרופאת משפחה אבל גם היא תמיד רושמת לי שזה בהמלצת נוירולוג.

  11. היו לי התקפים ממיגרנה מטורפים של 3-4 ימים שפשוט לא הצלחתי לתפקד, לא הייתי מצליחה לעבוד , ללמוד פשוט כל היום הייתי במיטה ואז הכרתי את הכדור הקסום הזה רילרט הוא פשוט מציל אותי כל פעם מחדש תוך חצי שעה שעה הוא מוחק לי את המיגרנה !! העניין הוא שאני ממש רוצה לדעת עד כמה כדורים מומלץ לקחת בחודש ( כי הרופא שלי מקציב לי 3 קופסאות לחודש) ומה החסרונות של הכדור חוץ מתופעות הלוואי?

  12. היי תמי,
    אלו שאלות שעדיף להפנות לרופא, ואם את לא בטוחה לגבי הרופא שאת הולכת אליו היום אז מומלץ לקבל חוות דעת נוספת.
    טריפטנים הם כדורים שנחשבים בטוחים יחסית, אבל בשימוש עודף הם עלולים לגרום ל"התקפי ריבאונד", כלומר ברגע שהשפעת הכדור חולפת מתחיל התקף חדש וחוזר חלילה.

  13. שלום לכולם!
    אני בת 17 ואני סובלת כשנתיים וקצת מכאבים נוראיים בצד האחורי של הראש ובעורף.
    כל יום כואב לי…אין יום שלא כואב .
    לעיתים הכאבים חלשים ולעיתים בלתי נסבלים עד כדי כך שאני חייבת להפסיק כל פעילות שהיא ולא לזוז עד שעובר הכאב.
    הלכתי כשלושה פעמים לניורולג ובפעמיים הראשונות הוא נתן לי מרשם של כדורי אפילפסיה במינון נמוך. בפעם הראשונה זה עזר מעולה. כשלושה חודשים אחרי שסיימתי לקחת את הכדורים האלה לא היה זכר לכאבים. ולאחר מכן חזר. בפעם השנייה זה עזר ליומיים בלבד מה שהוביל לפגישה השלישית. בפגישה השלישית הרופא נתן לי מרשם לכדור רילרט.
    ההשפעה הייתה זוועתית!! כ-50 דק' אחרי שלקחתי את הכדור שבזמן זה הכאבים טיפה נרגעו תקפו אותי כאבים עוד יותר גרועים מאלה שקדמו להם שבעצם היו הסיבה שלקחתי את הכדור. רוב תופעות הלוואי פעלו עליי בו זמנית מתשישות ונמנום עד כאבי ראש וכאבי בטן וחזה.
    (מוזר שלכדור של כאבי ראש יש תופעת לוואי שהיא כאבי ראש לא??)
    בכל מקרה הרילרט לא עזר ואני מיואשת כבר….הכאבים נוראיים ועוד בגיל הנעורים שממנו אני לא זוכה להנות. אם למישהו יש פתרון הודה לו מאוד..

  14. היי שרון. מצטער על התשובה המאוחרת ומקווה שאת כבר מרגישה טוב יותר.

    תחזרי לנוירולוג ואם צריך תחליפי נוירולוג – שלוש פעמים בשנתיים זה מעט אם את סובלת כל-כך. התיאור שלך עשוי להתאים לכאב ראש שאיננו מיגרנה ויש עבורו טיפול אחר שעשוי להיות יעיל ועם פחות תופעות לוואי.

  15. היי,
    אני סובל ממיגרנה בהתקפים של פעם בכמה חודשים שנמשכים כמה שעות. לפני כל תחילת התקף יש לי את ההפרעה בראייה (אורה) ואז אני יודע שצריך לברוח הביתה כמה שיותר מהר.
    ניסיתי בעברי גם את האימיטרק, גם את הריזאלט ולאחרונה גם את הרילרט. אף לא אחד מהם עזר לי במיגור המיגרנה.
    האם יש טעם גם לנסות את האחרים?

  16. לכל הסובלים, תנסו B5 , זה עובד !!!

    אלטרול עושה נזק בלתי הפיך לעצמות
    ונזקים זמניים לקו המחשבה

  17. שלום , אני בת 23
    סובלת בשנתים וחצי האחרונות ממגרנות בצורה איומה ,
    שכל חודש זה רק גובר וגובר
    לפני כשנה ניתחו לי את הסינוסים במחשבה שזה הגורם לכאבי ראש
    מה שלא עזר לי
    עשיתי אמ אר אי וסיטי
    שבו גילו ליפומה או דרמואיד קטן בצד ימין של הראש , איפה שבעצם הכאב התמידי היום יומי שלי
    הניורוכירורג אמר לי שזה לא קשור לכאב , ושלח לניורולוג ,היא נתנה לי טיפול בטומפקס מה שעזר לי רק לשבועים , לאחר מכן הכאב חזר בעוצמה גדולה יותר , היא נתנה לי טיפול ברילרט והוא עוזר לי בהתקפים , אבל אין ספק הגביר לי אותם , אם פעם היה כואב לי פעמים בשבוע היום זה 7 ימים בשבוע ,
    פלוס התופעות לוואי בלתי נסבלות באמצע יום עבודה במיוחד,
    כמו כן התחלתי דיקור סיני , כבר שבועים כל יום וגם זה לא פתר לי את הבעיה
    אני נואשת מאוד , מחפשת כל דרך לפתרון לפחות לתקופה כל שהיא
    כי האיכות חיים שלי נוראית
    בבקשה תמליצו ………………

  18. היי יוליה. מצטער לשמוע שאת סובלת. אם הנוירולוגית שלך לא מתמחה בכאבי ראש, הייתי מחפש רופא מומחה. אם הכאב הוא קבוע כמו שאת מתארת ייתכן שאת סובלת מסוג נוסף של כאב ראש מלבד המיגרנה, או שצריך להחליף לך את התרופות. אם דפלפט לא עוזר לך יש הרבה טיפולים תרופתיים אחרים. שאלי את הרופא/ה הזו/אחר על אלטרולט, למשל. בכל מקרה, אם לא דיווחת על המצב לרופאה, עשי זאת בהקדם. הנטייה לא לחזור לרופא כשהטיפול שנתן לא עובד מעכבת את המשך הטיפול ומציאת פתרון טוב יותר.

    דיקור, לפי מחקר חדש, לא כל-כך יעיל לטיפול במיגרנות. מסאז' לעומת זאת נמצא מועיל במטה-אנליזה (שקלול של הרבה מחקרים) ואם כבר לשלם על טיפולים אז הייתי הולך בכיוון הזה. בהצלחה.

  19. אני סובלת ממיגרנה אחת לחודש כ- 3-4 ימים מזה שנים רבות.
    ריזלט – שינה לי את החיים.נכון,הוא מטשטש,גורם לי לדפיקות לב מואצות,קצת ממסטל אבל מה זה לעומת הכאב הזוועתי שחוויתי. אגב,עשיתי פעמיים סידרה של 10 דיקורים סיניים- לא עזר להעלים את המיגרנה, שמרתי על תזונה שנוירולוג המליץ-כלום.ניסיתי משככי כאבים נוספים-גם כלום.צר לי שאני לא יכולה להתגבר על הכאב ללא הכדור,כי על בטוח זה לא ממש עוזר לקיבה ובכלל , אבל לא מצאתי פתרון אחר ואני די חוששת אבל אין לי הרבה ברירה.ללא הריזלט אני לא מתפקדת!

  20. שלום אני בת 23 וסובלת מכאבי ראש חזקים כבר כמה שנים , כמובן אני נמצאת בהמון בירורים מול כל רופא אפשרי ,
    אבל נכון לעכשיו אני כבר שנה לוקחת רילרט , שמתי לב שאני מאוד עולה במשקל ,בצורה מפחידה , אין לי סיבה אחרת כי תזונה שלי לא השתנתה , אני מוצאת תעצמי לוקחת את הרילרט פעמים שלוש בשבוע לפעמים פעמים ביום
    האם הוא יכול לגרום להשמנה??
    אודה מאוד לעונה!

  21. היי ליאל. לי לא ידוע על קשר בין רילרט להשמנה. ׁבכל מקרה כדאי להפנות את השאלה לרופא, ואת יכולה גם לבקש ממנו לנסות תרופה אחרת מהמשפחה (טריפטנים) כגון ריזלט, אימיטרקס וכו'.

    השמנה ללא שינוי בתפריט היא דבר שקורה – הגוף משתנה, ולפעמים יש שינויים קלים יחסית באורח החיים שמשפיעים על המאזן הקלורי. בכל אופן, ייתכן שיש גורם משותף מאחורי כאבי הראש וההשמנה, כגון שינוי הורמונלי. לדוגמא, יש נשים שמפסיקות לסבול מכאבי ראש אחרי שהן מתחילות לקחת גלולות, ויש כאלה שסובלות מכאבי ראש עם סוג אחד ומפסיקות לסבול כשמחליפים להן את הגלולה בסוג אחר. שינוי סוג הגלולה משפיע לפעמים גם על המשקל.

  22. משה – זה תלוי בתרופה ותלוי במטופל, ובכל מקרה שאלה שצריך להפנות לרופא המטפל.

  23. שלום!
    אני סובלת מכאבי ראש. התחלתי להשתמש בריזלט ורילרט וזה בהחלט עוזר, אם אני מקפידה לקחת אותם מיד עם הופעת הסימנים הראשונים של הכאב. הבעיה היא שבחודשים האחרונים הכאב מופיע כמעט כל לילה, בסביבות השעה 400-5.00. אני משתדלת להימנע מלקחת כדור, כדי לא להשתמש כל יום, ואז הכאב מתגבר.השאלה היא כיצד ניתן להסביר את התופעה של הופעת הכאב בשעות אלו(שזה דוקא לטובה), והאם מותר לקחת ריזלט. או רילרט מדי יום כמעט. (אני לא לוקחת יותר מכדור אחד ביום או יומיים).

  24. היי שוש,
    אני אקפוץ ישר לשורה התחתונה, ואחרי זה אסביר: עלייך לראות מומחה לכאבי ראש, שיאבחן אותך מחדש ויקבע לך טיפול מתאים. בינתיים, לכי לרופא משפחה ועדכני אותי בשינויים.

    הסבר:
    א. בכל מצב שבו יש שינוי בדפוס של כאבי הראש, יש להתייעץ עם רופא. יש מחלות מסכנות חיים ש"מחקות" מיגרנות וכאבי ראש אחרים בסימפטומים, וצריך קודם כל לשלול את האפשרות שמדובר בבעיה כזו (ברוב המקרים אין שום דבר מיוחד, אבל את הבירור חייבים לעשות).
    ב. היום ידוע ששימוש יומיומי בטריפטנים אינו מסוכן כפי שחשבו בעבר, אך גם לא מומלץ למי שנמצאים בקבוצות סיכון מסוימות (בעיקר חולי לב). כשיש התקפים בתדירות גבוהה, לרוב עדיף טיפול מונע מאשר טיפול בזמן התקף בלבד. יש תרופות שהשימוש בהן בטוח כמו טריפטנים ואולי יותר, שעשויות להתאים לך יותר – כמובן, את זה יקבע רופא.
    ג. מה שאת מתארת לא כ"כ נשמע כמו מיגרנה. מיגרנות בדרך-כלל לא מעירות משינה, וההתקפים לרוב לא מופיעים בזמן קבוע. יכול להיות שאת סובלת מצורה קלה יחסית של כאב ראש מקבצי (שלעיתים קרובות מעיר משינה בזמן קבוע. אם ההתקפים הם תמיד באותו הצד, אז הסבירות שמדובר בכאב ראש מקבצי ולא מיגרנה היא גדולה). ישנם סוגים נוספים של כאבי ראש, שמזכירים במאפיינים שלהם מיגרנות, אך יש להם טיפולים אחרים שלעיתים יותר אפקטיביים ממה שיש לך היום.

    בהצלחה ותרגישי טוב.

השאר תגובה