בוטוקס: תרופת פלא למיגרנה?

בוטוקס, הרעל הקטלני ביותר בטבע, הפך בשנים האחרונות לתרופת הפלא של הרפואה הפלסטית ומשמש גם לטיפול במיגרנות. מצד אחד, יש הצלחות. מצד שני – קצת מלחיץ.

בוטוקס (Botox), קיצור של בוטולינום טוקסין (botulinum toxin) הוא תכשיר שמבוסס על החומר הרעיל ביותר לאדם (לא להתבלבל עם buttocks, ישבן). רק כדי לסבר את האוזן – חצי גרם ממנו מספיק כדי להרוג את כל תושבי ישראל.

הבוטוקס התגלה בסוף המאה ה-19, כשהרופאים ניסו לפצח מחלת שרירים מסתורית, בשם בוטוליזם. בסופו של דבר, נתגלה הגורם למחלה: חיידק בשם קלוסטרידיום בוטולינום, שנמצא בעיקר בבשר משומר. בוטוקס הוא הרעלן שאותו חיידק מפריש.

נשמע קצת מטריד, אבל מסבתר שלחומר המפחיד הזה יש שימושים רפואיים לא מעטים. נערכו בו ניסיונות ראשונים בשנות ה-70' בארה"ב. החל משנת 1988 החלו לאשר בהדרגה בבריטניה וארה"ב את השימוש ב"רעלן A" של הבוטולינום לטיפול בעוויתות שרירים, פזילה, פרקינסון ומאוחר יותר גם כאבים ראומטיים, פיסורה, בעיות נאורולוגיות שונות, שבץ.

בשנת 1991 הוצג הבוטוקס לראשונה בכנס של איגוד רופאי העור בפלורידה, ועורר סערה רבתי. מסתבר שהזרקת כמויות זעירות של החומר מתחת לעור מחוללת פלאים, והחל מ-1993 שולבו טיפולי בוטוקס בהצלחה ברפואה הפלסטית, לעשרות שימושים – מהעלמת קמטים ועד טיפול בהזעת יתר. כיום מדובר על שוק שמוערך בכמיליארד דולר.

בוטוקס להקלה על מיגרנה

השימוש בבוטוקס לטיפול במיגרנות קשות החל בסוף שנות התשעים והתרחב מאד בשנים האחרונות. ניסויים ומחקרים שונים העלו ממצאים מגוונים, אך מקובל שטיפולי הבוטוקס למיגרנה משפיעים על כ-70 אחוז מהאנשים, עם הטבה ניכרת אצל 30 אחוזים מהם (במיוחד אצל מי שסובלים ממקבצים).

הטיפול כולל הזרקת בוטוקס בסמוך למוקדי הכאב. כתוצאה ממנו, רקמות השריר באזור ההזרקה משותקות חלקית במשך החודשים שאחרי הטיפול, ולא "משתתפות" בהתקפי המיגרנה. החוקרים מעריכים שהבוטוקס שותף בתהליכים נוספים שמונעים התקפים, אבל אין ממצאים חד-משמעיים בעניין הזה.

הטיפול בבוטוקס הוא קל וקצר (כרבע שעה בממוצע) ונחשב כבעל תופעות לוואי קלות ומעטות יחסית. עם זאת, חלק מהמטופלים יסבלו מנפיחות, בחילה ואפילו צניחת עפעפיים.

בוטוקס: האם כדאי?

אני לא רופא ולא טוקסיקולוג ולכן הדעה שלי טובה כמו שלכם, ובכל זאת כמה דברים:

  • כדאי לזכור שכמו טיפולים ניתוחיים אחרים, גם הטיפול בבוטוקס מספק הקלה זמנית.
  • בהתחשב בתעשייה הענפה סביב הבוטוקס ושימושיו הרפואיים, כדאי להתייחס בזהירות לנתונים שמתפרסמים אודותיו בתקשורת.
  • כדאי לזכור שכאב הראש שמאפיין את המיגרנה הוא רק הביטוי הבולט ביותר של תופעה עמוקה יותר, שקשורה למערכת העצבים, לפעילות המוח ולמצב הכללי של הגוף. 

5 תגובות בנושא “בוטוקס: תרופת פלא למיגרנה?”

  1. ניסיתי לפני למעלה מחודש את הבוטוקס והמיגרנות משתוללות יותר מתמיד, כמעט כל יום מיגרנה. הגעתי שוב לנוירולוגית שעובדת בתל השומר. לטענתה הFDA בארה"ב הכריז ממש לאחרונה שהבוטוקס אינו מיועד לטיפול במיגרנות.

  2. Hi Shooky
    I don't know if you ever considered, some migranes are actually a result of teeth grinding, TMJ, and botox might help here. it didn't help me but I know some people use it well.  
    Mo

  3. אני מעולם לא סבלתי מכאבי ראש או מיגרנה. זו הפעם השניה שאני מבצעת בוטוקס. בפעם הראשונה היו לי כאבי ראש לאחר הטיפול אבל לא התיחסתי חשבתי שזה יעבור. הפעם יש לי מיגרנות וכאבי ראש חזקים בעקבות ביצוע בוטוקס. כל שבוודאות אין פה שאלה של עוזר לכאבי ראש או לא כיוון שבאופן וודאי בוטוקס גורם כאבי ראש. אני מאד מקוה שלא גרמתי לנזק בריאותי לעצמי מתוך בורות שבביצוע בוטוקס וכמובן לא אעשה זאת יותר לעולם. רק שיעבור..

  4. כסובלת ממיגרנות מגיל 12, זה 30 +שנים . לאחר שלמיטב ידיעתי [גם הלילה שאני שוב נוברת באינטרנט בגלל החמרה נוראית בהתקפים ] נסתי עד היום תרופות מונעות מקבוצות שונות, תרופות לטיפול בזמן התקף אפילו משהו שהיה ניסיוני והכיל אבקת זהב בשנות ה -90. כמובן אני כבר יודעת מהם הטריגרים למיגרנות שלי בים, באוויר, ביבשה ובצלחת שלי. כמובן גם יוגה, חדר כושר, ויטמינים, נויטרופאטית בשני יבשות שונות, מחטים סינים קוריאנים עיסויים למיניהם ולאחרונה גם פיזויטרפיה מיוחדת.. כמובן לא הכל יחד 30 שנה היה לי מספיק זמן להתנסויות. חלק עזרו לתקופה קצרה אח"כ קיבלתי התקפים עם ריבית…. לכל שיטה חדשה ברפואה יש יתרונות וחסרונות ומחקרים לשני הכיוונים . אבל כשוסבלים את הכאבים עם התקף מהגיהנום במשך 3-4 ימים חצי ראש ולאחר הפוגה של חצי יום מופיעה התקף לעוד יומיים בצד השני ..החיים פשוט נמחקים חוסר האונים מול עצמי ומול המשפחה ענק עד בכי . שגם בוטוקס או כל שיטה שימציאו בשלב כזה לוקחים… להחזיר את החיים למסלול לראות הילדים המשפחה בערב החג ישובים בשולחן לאחר שאני בישלתי ולא קייטרינג כי הייתי "גוויה" שבוע שלם, לנסוע ליום עבודה או לצאת לחצר או סתם לים ולחזור אותו יום בלי פחד מנסיעה מעל חצי שעה..אפילו לחצי שנה-שנה של נורמליות כל שיטה תילקח בחשבון!

השאר תגובה