האם הבוטוקס מסוכן?

ה-FDA הודיע בשבוע שעבר שהוא מתכוון לבצע פיקוח הדוק יותר על הבוטוקס והשפעותיו. מה זה אומר? לא יותר מדי.

מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) הודיע בשבוע שעבר שהחל "לעקוב" אחרי הבוטוקס (וגם אחרי המתחרה המבוסס על אותו רעלן, Myobloc). מעמד של "Under review" לתרופה לא אומר שמפסיקים להשתמש בה, אלא שה-FDA מקיים מעקב הדוק יותר אחרי דיווחים הנוגעים לתופעות לוואי.

המהלך הזה בא בעקבות הדיווחים על מקרי מוות כתוצאה משימוש בבוטוקס. כדי להכניס דברים לפרופורציות חשוב לומר שממה שידוע כרגע שכיחות מקרי התמותה והמקרים של תופעות לוואי קשות הוא די זניח ולא גדול מאשר הרבה תרופות אחרות.

מה שמייחד את המקרה של הבוטוקס, בהשוואה להרבה תרופות אחרות שעלולות להרוג אתכם, הוא שמדובר ב"תרופת איכות חיים". כלומר, הוא לא מציל חיים אלא אמור לשפר את איכות החיים. כטיפול קוסמטי הוא לא מסוכן יותר, כנראה, מהרבה ניתוחים שאמורים לשפר את המראה אבל – מה לעשות – לפעמים מסתיימים במוות.

בהקשר של טיפולי בוטוקס למיגרנות חשוב להבין את הדברים הבאים: ראשית, זהו טיפול עם השפעה זמנית; שנית, הוא יעיל מאד לחלק מהאנשים אך לא לכולם; שלישית, זה טיפול סימפטומטי לגמרי – הוא לא פותר את הבעיה, לא מטפל בגורמים אלא "תוקע מקל" בגלגלי המנגנון שמייצר את המיגרנה. זה נכון להרבה תרופות, אגב. בשורה התחתונה: גם במקרה זה לא מדובר בתרופת פלא.

השאר תגובה