כאבי ראש? תבדקו את הלסת

אחד הגורמים הנפוצים, גם אם פחות ידועים לכאבי ראש, היא בעיה במערכת הלעיסה – שרירי ומפרקי הלסת, ושרירי הפנים שמקיפים אותם. אם אינכם מוצאים מה הסיבה למיגרנות שלכם, זהו עוד אחד מהדברים שכדאי מאד לבדוק.

אצל אנשים רבים כאבי הראש נגרמים מבעיה במפרק הלסת ו/או בשרירי הלסת. חלקם סובלים מתסמונת ששמה TMD (ר"ת של Temporomandibular Joint Disorder), מצב שבו מתפתחת דלקת במפרק שמחבר בין הלסת לגולגולת. מלבד כאבי ראש, מצב כזה יכול להיות מלווה בכאבים בפנים, כאבי אוזניים (או צלצולים באוזניים), נוקשות בשרירי הלסת, תנועה מוגבלת של מפרק הלסת ו/או "קליקים" בזמן לעיסה או פיהוק, לעיתים גם כאבי שיניים או חניכיים לא מוסברים.

לסוג הזה של הבעיה לא הייתה מודעות כלל עד לפני כעשר שנים, וגם היום יש סיכוי טוב שאם אתם סובלים ממנה לא תאובחנו, בעיקר אם לא פניתם לרופא הנכון. זה למרות שעל-פי טענה מסויימת כ-60 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מבעיות שונות ב"מערכת הלעיסה".

במקרים קלים של נוקשות ומתח בשרירי הלסת, תופעות הלוואי עשויות להיות פחות בולטות. לדוגמא, חלק מהאנשים סובלים משחיקת שיניים ו/או מכאבי שיניים וחניכיים קלים, שלעיתים הם מקשרים אותם לצמיחה של שיני בינה או חושבים שיש להם דלקת חניכיים. רבים מאלו שסובלים מבעיה קלה בלסת, כלל לא מודעים לה, למרות שגם בעיה כזו יכולה לגרום למיגרנות קשות.

האזור של מפרקי הלסת הוא צומת שדרכה עוברים חלק מהעצבים של הראש, כך שבעיה באזור הזה עשויה להיות טריגר או גורם ישיר למיגרנות. או כאבי ראש ש"מחקים" מיגרנות. לעיתים המקור הוא בנזק קל למפרק בזמן לעיסה, שהפך לבעיה כרונית. אצל הרבה אנשים הגורם הוא מתח (סטרס) שמתבטא בטונוס גבוה של שרירי הלסת, שהם מהשרירים החזקים ביותר בגוף האדם.

זה המקום להזכיר, כרגיל, שאני לא רופא וכל מה שנאמר כאן הוא לא תחליף לביקור אצל רופא. אם אתם חושדים שזו הבעיה שלכם – פנו לרופא. רופא השיניים שלכם יוכל לעזור לכם באבחון ולהפנות אתכם לטיפול מתאים. יש טיפולי פיזיותרפיה מיוחדים לבעיה, וטיפולים קיצוניים יותר – מטיפול תרופתי ועד ניתוח – בהתאם למידת החומרה שלה. פשוט, כדאי להבין שזה מסוג הבעיות שלא נעלמות מעצמן וחבל שתשבו בבית ותסבלו במחשבה אם זה זה או לא.

אגב, דיקור או שיאצו יכולים להקל על הכאבים, ואם יש קשר למצב של סטרס אז כדאי לשקול ברצינות להשלים את הטיפול הקונבנציונלי באימוני טאי צ'י או פלדנקרייז (טוענים שגם שיטת פאולה עוזרת), או כל מה שיעזור לכם להירגע (דמיון מודרך, מדיטציה, אכילת חומוס).

8 תגובות בנושא “כאבי ראש? תבדקו את הלסת”

  1. ברצוני להודות למי שטרח ורשם את המאמר הזה.
    כבר שנתיים שאני סובל מכאבי ראש ברמה שהיו מצבים שכבר הפסקתי לתפקד,
    עברתי את כל הבדיקות האפשריות וברוך השם הכחל היה תקין כולל הסי טי.
    אך חיפשתי סיבה נוספת לכאבים שנחתו עלי ביום בהיר אחד והגעתי למסקנה שאני יתחיל לבדוק האם זה קשור לשיינים וללסת,
    וזאת בעקבות כך שמס' פעמים היו לי דימומים בפה בעיקר בבוקר שהתעוררתי אבל הם היו חולפים להם אחרי שימוש במי פה ולא טרחתי לבדוק את הסיבה לכך,
    באחד מן הימים ניגשתי לעשות ניקוי שיינים ואז השיננית אמרה לי שאני חורק את השיינים שלי כנראה בלילה שאני לא מרגיש,ויש בדבריה משם התחזק לי הכייון שאכן כדי לבדוק לעומק את הנושא ואני כרגע נמצא בטיפול אצל רופא שיינים לטיפול בבעיה
    וזאת לאחר שביקרתי אצצל כל סוגי הרופאים נירולוג בערך 20 פעם,רופא משפחה 200 פעם,רופא אף אוזן גרון,סי טי,בדיקת שיווי משקל ובקיצור מה לא…
    אני אשמח לעדכן בהתפתחות כזאת או אחרת,
    ושוב תודה!

  2. מאמר מצויין! עזר לי להבין יותר את הבעיה שלי, יש לי כאבי ראש לא מוסברים כבר תקופה ארוכה ואחרי שכל הצילומים והבדיקות האפשריות לא מצאו אצלי סיבה לכאבי הראש, התחלתי לבדוק כיוונים אחרים ופתאום נפל לי האסימון וזה באמת מתאים בדיוק למה שאני מרגיש. פתאום התחבר לי שיש לי "קליקים" בלסת כשאני מפהק, ולא קישרתי את זה בכלל לכאבי הראש. ועכשיו הכל מתחבר.. אז אני הולך לטפל בבעיה מהזווית ה זאת עכשיו.. וצריך לחקור עוד על הנושא ולכתוב עוד מאמרים כאלה, ורפואה שלמה

  3. לי יש כבר בדיוק עשר שנים את הבעיה הזו ובחודש האחרון הכאבים הפכו לבתי נסבלים לעומת הכלל אני יודעת מה יש לי אך השוני הוא שלא מוצאת מענה התורים שנקבעים הם רק לעוד חודשיים איזה סיוט

  4. תודה פשוט ענקית על המאמר, זה תיאר בדיוק את מה שאני סובלת ממנו כבר שנה וחצי, ושהייתי בטוחה שהוא מהשן הכלואה שנגלתה אצלי, ולקליק הימני שיש לי בלסת בכלל לא התייחסתי וייחסתי חשיבות. עכשיו יש לי תורים באיכילוב גם ללסת וגם לשן הכלואה (אם יום אחד באמת התורים האלה יגיעו אי שם בשנת 2018, לא אכפת לי כמה כסף הם גונבים לרק בדיקה מסכנה בשן ומצידי שאפילו יירו לי בלסת ויעשו מה שהם רוצים, רק שיעשו את זה כבר עוד העשור הזה) והייתי בטוחה שזו השן, השן, השן, ואפילו חשבתי שההפנייה לבדיקת הלסת פשוט מיותרת לעומת הדחיפות לראות אם אפשר לעקור לי את השן. ועכשיו אני קוראת את כל התסמינים שיש לי בהסבר פשוט שמראה בכלל על הקליק שיש לי כבר שנים בלסת. אומנם נכון, אני לא רואה בזה מאמר רפואי שהוא במקום בדיקת רופא אבל הוא עדיין עזר לי נורא ותודה רבה על ההשקעה במאמר!

  5. לא אמרתם איזה סוג של רופא אני צריך ללכת כדי לאבחן את המצב שאתם כותבים עליו

  6. אפשר ללכת לרופא שיניים שייתן הפניה למרפאה מתאימה. באזור המרכז יש את המרפאה לכאבי פנים ולסתות באוניברסיטת תל אביב, אליה הפנה אותי רופא השיניים שלי. ייתכן שאפשר להתקבל שם ישירות.

  7. הבעיה שקשה למצוא דרך לטפל בזה , וזה נורא מתסכל , והפיזיותרפיה שהם נותנים לעשות עושה יותר כאבים אז כדי להימנע מכאבים קשה להתמיד בפיזיותרפיה.
    והסכנה שבכאב כרוני זה נפילה לתוך דיכאון …. כי לסבול תקופה ארוכה כל כך מכאבים שלא נעלמים זה קשה …
    המאמר הזה נחמד ויפה והכל … אבל איפה יש מאמרים על טיפולים מצליחים בנושא ?
    איפה יש פורומים על אנשים שהחלימו מהבעיה ? או שלמדו לחיות בצורה טובה עם הבעיה ? איפה יש תקווה ? אני משוטטת באינטרנט כל כך הרבה בניסיון לקרוא וללמוד על הבעיה , ואני לא מוצאת תקווה . אז נכון לא מדובר במחלה סופנית חלילה , אבל זה נורא פוגע באיכות חיים. ואני בחורה צעירה בשנות ה20 לחיי רק … למרות שלא משנה באיזה גיל אדם נמצא לא מאחלת לאף אחד לסבול כאב כרוני .

השאר תגובה