מחקר חדש: בוטוקס לא עוזר למיגרנות

בוטוקס, תכשיר המבוסס על הרעל החריף ביותר הידוע לאדם, משמש אמנם בהצלחה במגוון רחב של טיפולים. אבל: א) זה לא אומר שהוא לא מסוכן; ו-ב) לפי מחקר חדש הוא לא עוזר למיגרנות.

עדכון 26.3.2022: מאז פורסם הפוסט הזה, לפני 14 שנה, היעילות והבטיחות של זריקות בוטוקס למיגרנות זכתה לתמיכה בכמה וכמה מחקרים.

כבר הקדשתי כאן מספר פוסטים ל"תרופת הפלא" בוטוקס, וחשבתי שנוכל להניח לה, אבל מסתבר שזו סאגה שלא נגמרת. אחרי שהתברר שהבוטוקס מסוכן, למרות הכל, ואחרי שה-FDA שינה את הנחיות השימוש בו, ואחרי שמחקר מצא שהבוטוקס המוזרק מתחת לעור עלול להתפשט לאיברים נוספים (כולל למוח שלכם), עכשיו מתברר שבוטוקס פשוט לא עוזר למיגרנות.

AAN, האקדמיה האמריקנית לנאורולוגיה (American Academy of Neurology) פרסמה בתחילת השבוע מסמך הנחיות לשימוש בבוטוקס בבעיות נוירולוגיות (הפרטים וההפניות נמצאים כאן). אחת מההפתעות שכולל המסמך הזה היא הנחיה לא להזריק בוטוקס לחולי מיגרנה, מכיוון שעד כמה שניתן לקבוע בוטוקס לא עוזר למיגרנות. U.S.News התייחס לכך בהרחבה.

יום אחרי הפרסום האמור, ראיתי באתר BeOK, מאמר של רופא שעל-פי הכתבה הוא "כירורג. מומחה בשימוש בבוטולינום ומנהל מרפאות O.R. בהרצלייה". הוא טוען שהזרקת הבוטוקס עשויה "להקל עד מאד ואף להעלים את הכאב".

אני מנחש שהנ"ל לא נחשף לעובדות החדשות אודות הבוטוקס טרם פרסום הכתבה. רק שהכתבה הזו היא אחת מעשרות שפורסמו בעיתונות הישראלית, ואנשים שסובלים ממיגרנות בוודאי ימשיכו לקבל את הטיפולים ה(כנראה) מיותרים ו(כנראה) מסוכנים האלה, כי יש אנשים שעושים מזה כסף.

3 תגובות בנושא “מחקר חדש: בוטוקס לא עוזר למיגרנות”

  1. היי
    לא משמן הציע לי פרופסור מרמבם , מנהל המחלקה הנוירולוגית להזריק בוטוקס להקלה מיידית במיגרנות החזקות שיש לי
    כבר 12 שנים לצערי
    אני מתוך סקרנות ניגשתי לדפדפן האינטרנט על מנת לברר מהו הבוטוקס הזה? האם הוא באמת יטעזור לי או שזה סתם
    לאחר שנוסו אצלי המון תרופות ללא תועלת
    הייתי רוצה הסבר מפורט אם יורשה לכם על עצם הסכנה בחומר היקר הזה שאפילו הוא כבר הרבה שנים לא נמצא בסל התרופות הארצי ומדוע הוא כן יכול לעזור

    בתודה מראש…………..

  2. שמי יהודית ואני רוצה לומר שזה ממש נכון. בוטוקוס לא עוזר למיגרנות!~!!!!!
    אני סובלת ממיגרנות מזה שנים, ובהמלצה של כאלה ואחרים שוכנעתי שבוטוקס מאד עוזר למיגרנות. עשיתי באחת המרפאות הזרקת בוטוקוס ועד לפרסום החדש הזה לא הבנתי למה המיגרנות גברו גם בקצב הופעתן וגם באורך הזמן. כלומר אם לפני ההזרקה קיבלתי התקף מיגרנה אחת לשבועיים ליום או יומיים אז אחרי ההזרקה התחילו התקפים אחת לשבוע אבל ההתקף נשאר שבוע ימים [ שבוע עם ושבוע בלי ] ושום כדור לא עזר ואני מדברת על כדורים חזקים מאד כמו ריזלט, אמיתרקס, זריקות וולטרן…. ועוד.
    כרגע אני מחכה שההשפעה של הבוטוקס לגמרי תתפוגג ואני מקווה שזה יחזור למצב "הטוב" של פעם.

השאר תגובה