10 מיתוסים על מיגרנה

תשכחו מכל מה שסיפרו לכם על מיגרנות. אנחנו כאן כדי לשבור כמה מיתוסים ולעשות קצת סדר.

פורסם: 25.5.2008 | עודכן: 1.8.2016

1. אם יש לך מיגרנה – אתה תדע מזה. רחוק מהמציאות. לפי הערכות שונות, כ-40 אחוזים מהסובלים ממיגרנות אינם מאובחנים. בישראל בלבד, מדובר בכ-350 אלף חולי מיגרנה שלא אובחנו.

2. מיגרנה היא תופעה פסיכוסומטית. בעיות רגשיות, מצבים פסיכולוגיים ובעיקר מתח, עשויים בהחלט להיות טריגרים למיגרנה, אבל מיגרנה היא לא תופעה פסיכוסומטית. אדרבא – רוב המחקרים האחרונים מנסים להתחקות אחר גורמים פיזיולוגיים, ומספר רב של מחלות בלתי-פסיכוסומטיות בעליל כבר נקשרו למיגרנה.
3. שום תרופה לא משפיעה על כאבי מיגרנה. במקרי מיגרנה קשים, ובמיוחד אחרי שההתקף מגיע לשלב מתקדם, קשה מאד להפסיק או להחליש את ההתקף באמצעות תרופות. למעשה, ככל שנוטלים את התרופה מוקדם יותר, יש סיכוי גדול יותר שתשפיע. מצד שני, כיום יש כבר תרופות שיעילות לרוב האנשים וההתקפים. הסיבה לשקול פתרונות לא תרופתיים היא ההשפעה המצטברת של נטילת תרופות ותופעות הלוואי שעשויות להיות קשורות בהן.

4. מיגרנה היא כאב בלתי נסבל. אצל חלק גדול מהאנשים זה נכון, אבל לאו דווקא אצל כולם. חלק גדול מהאנשים שסובלים ממיגרנות מגדירים את הכאב "קל עד בינוני", ויגיבו היטב לתרופות ייעודיות למיגרנה (כמו טריפטנים), למשככי כאבים רגילים ואפילו לספל קפה חזק.

5. שתיית קפה גורמת למיגרנות. למעשה, ביותר מקרים נראה שהימנעות משתיית קפה גורמת למיגרנות. במיוחד מדובר במקרים של אנשים שסובלים ממיגרנות בעיקר בסוף שבוע, כשבהרבה מקרים מעקב אחרי ההרגלים שלהם מגלה שבמהלך שבוע העבודה הם שותים הרבה קפה, ועם הירידה בצריכת הקפאין בסופי שבוע הם מפתחים התקפי מיגרנה. קפאין מכווץ כלי דם, ולכן משמש אמצעי טיפול ולפעמים יעיל גם למניעה.

6. שתיית קפה לא גורמת למיגרנות.
מצד שני, לא נכון לומר שאין קשר בין שתיית קפה להיווצרות מיגרנות. בכמויות גדולות (מעל 5 כוסות קפה ליום, ואצל חלק מהאנשים קצת יותר) קפאין עשוי להוות גורם עקיף בהיווצרות מיגרנות.

7. כאבים בשני צדי הראש הם לא מיגרנה.
ברוב המקרים מיגרנות תוקפות בצד אחד של הראש בלבד, כשאצל חלק מהאנשים מדובר בצד אחר כל פעם. אבל ישנם גם אנשים שסובלים ממיגרנות בשני צדי הראש בו-זמנית.

8. מיגרנה תמיד מלווה בבחילה, הקאות, רגישות לאור וכדומה.
כשאנשים סובלים מהתקפים בצד אחד של הראש, וכשהכאב מלווה בבחילה, הקאות, רגישות לאור ולרעש וכיוצא באלה סימנים טיפוסיים, קל יותר לאבחן שאכן מדובר במיגרנה. מצד שני, כל אחד מהסימנים הללו יכול להופיע או לא.

היעדרות של חלק מהסימנים – ואפילו היעדר כאב ראש כלל – אינם אומרים שאינכם סובלים ממיגרנה. מיגרנה היא ביסודה הפרעה נוירולוגית שכאב הראש הוא רק סימפטום שלה. חלק מהרופאים מבחינים במצבים כ"מיגרנה אבדומינלית", מצב שבו כאבי הבטן מחליפים את כאבי הראש. אנשים עם המצב הזה, עשויים לסבול במשך שנים מכאבי בטן כרוניים, ואז הם נעלמים ובמקומם מופיעים התקפי מיגרנה רגילים.

9. מיגרנה קשורה להתכווצות כלי דם. ראשית, לא מדובר על התכווצות אלא בעיקר על התרחבות של כלי דם. שנית, יותר ויותר מחקרים קושרים בין מיגרנות לבין שינויים בפעילות החשמלית של המוח, הפרעות בתפקוד מערכת העצבים המרכזית, ובעיות אחרות שאינן קשורות למערכת הדם. התרחבות כלי הדם היא חלק קטן מהעניין.

10. מיגרנה היא כאב ראש של נשים. המיגרנות נפוצות יותר אצל נשים (16% מהן סובלות ממנה) אבל שכיחה למדי גם אצל גברים (12%).

השאר תגובה