13 דברים שאתם יכולים לעשות כדי להרגיש טוב יותר

לא רק בשביל לסבול מפחות מיגרנות, אלא כדי להרגיש טוב יותר ולהיות בריאים יותר באופן כללי.

1. תירגעו. אחד הגורמים המרכזיים לבעיות הבריאותיות של האדם בן ימינו, הוא המתח. תקראו לו סטרס, דחק, טורים גבוהים, עצבים – איך שאתם רוצים – מתח מוגזם פוגע במערכת החיסונית שלכם ומכניס אתכם לכל קבוצות הסיכון שבהם אתם לא רוצים להיות. כל אחד מהטיפים הבאים קשור במידה זו או אחרת גם לעניין המתח, אבל לפני שתמשיכו תכניסו טוב לראש: זה לא שווה את זה. אל תקחו ללב, אל תתעצבנו, תנשמו עמוק ותירגעו.

2. תאכלו טוב.
"אתה מה שאתה אוכל", אין ספק בזה. תאכלו טוב תרגישו טוב, תאכלו רע תרגישו רע. מה זה לאכול טוב? אין חדש: יותר ירקות, קטניות, בשרים רזים (עוף, דגים וכו'); פחות פחמימות, מוצרי חלב, בשרים שמנים (בקר, איברים פנימיים). יותר אוכל ביתי מבושל ומאודה, פחות ג'אנק פוד מטוגן. פחות חריף, מתוק ומלוח. כן, כבר שמעתם את כל זה ועדיין אתם אוכלים רע – אתם לא חייבים לבצע שינוי מקצה לקצה אבל נסו לפחות לאכול קצת יותר טוב. שימו דגש על ירקות ירוקים וירקות שורש.

3. לא חייבים לאכול ארוחת בוקר. עוד ועוד תזונאים ממליצים כיום לא לאכול ארוחת בוקר אם אתם מרגישים טוב ולא רעבים. לחלק מאתנו (במיוחד למי שיש לו נטייה תורשתית לסכרת ומחלות לב) טוב ואפילו רצוי לא לאכול כלום בין ארוחת הערב לארוחת הצהריים שלמחרת, משום שזה מאפשר לאינסולין שבדם להתפרק.

4. שתו הרבה.
לפחות 8 כוסות מים ביום, ויש שאומרים 10 (או 12 או יותר). כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה שלכם, ולשים במיוחד לב לנושא השתייה אם יש לכם בעיות שקשורות ללחץ דם. ורק שיהיה ברור – אנחנו מדברים על מים, כן? לא מיץ, לא קולה, לא קפה אלא מים. הרבה מאד בעיות בריאותיות קשורות לשתייה לא מספקת.

5. שנו טוב. סדרו ונקו את חדר השינה, תשקיעו במזרון וכרית טובים, ופרגנו לעצמם לפחות 7 שעות שינה ללילה.

6. טפחו את עצמכם. מקלחת על הבוקר, חוט דנטלי, שטיפת ידיים כשיוצאים מהשירותים – אסתטיקה, היגיינה ובריאות הולכים יד ביד.

7. עשו פחות סמים. לא רק הירואין, קראק ואופיום הם סמים – גם אלכוהול, ניקוטין, קפאין, אקנביס, משככי כאבים וסוכר לבן הם סמים. לא כולם מזיקים או ממכרים באותה מידה, אבל כולם מעמיסים על הגוף עבודת ניקוי יומיומית, מטרידים את מערכת העצבים ובעלי נזקים מצטברים לבריאות שלכם. הכל עניין של כמות ולכל אחד מאתנו יש את ההתמכרויות הקטנות שלו; העניין הוא להכיר בזה – להכיר בכך שכל מה שאתם מכניסים לפה (או לוריד), שאיננו מזון או שתייה, הוא סם.

6. תזיזו את התחת.
כן, פעילות גופנית מתונה היא תנאי הכרחי לבריאות טובה, הרזיה, חילוף חומרים תקין ומצב רוח טוב. אם ספורט אמיתי נראה לכם כמו משהו שלעולם לא תעשו, נסו לשלב בשגרת החיים שלכם שווי ערך. לדוגמא, הליכה נמרצת נחשבת לאחת הפעילויות הגופניות הכי בריאות – אתם לא חייבים לעשות אותה כשאתם בטריינינג, פשוט נסו לא להשתמש ברכב או באוטובוס כשאינכם חייבים. נסו גם לעלות יותר במדרגות במקום במעלית, לשטוף כלים במקום להשתמש במדיח, וכן הלאה – פחות חשמל יותר עמל, וזה גם בריא וגם סביבתי.

7. תתעמלו. שימו לב שהתעמלות, שמפעילה את השרירים והשלד ואינה בהכרח אירובית, ממלאת תפקיד שונה מפעילות גופנית אירובית. זו יכולה להיות התעמלות מערבית קלאסית, כמו בבית הספר, פילאטיס, שיטת פלדנקרייז, יוגה, טאי צ'י – כולן ממלאות את התפקיד היטב, ולכל אחת יש יתרונות נוספים. האחרונות ברשימה, בעיקר, מציעות תועלת בריאותית גדולה בהרבה מאשר "סתם" התעמלות.

8. עשו הרפיה.
כל אחד ומה שגורם לו להיות רפוי ורך – שזה כמעט ההפך הגמור ממצב של סטרס מוגזם. זהו מצב חיוני שהגוף זקוק לו לפעולות התחזוקה שלו, ורצוי שתהיו במצב הזה לא רק כשאתם שרויים בשינה עמוקה. כמה מהשיטות שהזכרנו קודם (יוגה, טאי צ'י, פלדנקרייז) יכולות לעזור מאד. אם מדיציה עוזרת לכם – עשו מדיטציה. העיקר שתעשו.

9. עשו סקס. כן, לפעמים זה קל יותר להמליץ מאשר לבצע, אבל פעילות מינית היא לא רק דרך נחמדה להעביר את הזמן אלא פעילות בריאה ומשחררת, שתעשה לכם טוב בהרבה דרכים. אנשים שעושים יותר סקס נראים טוב יותר ומרגישים טוב יותר, וגם את זה הוכיחו המחקרים. אין לכם עם מי? תמצאו. לא מוצאים? תאוננו.

10. טפחו את יחסיכם עם אנשים.
עוד ועוד מחקרים מבססים את התובנה הזו: יחסים טובים ומספקים עם בני-אדם אחרים, חברות בקהילה או מסגרת חברתית כלשהי, לא רק משפרים את המצב הנפשי שלכם אלא ממש מאריכים את חייכם. תשקיעו בחברים ומשפחה. תרכשו חברים חדשים. תמצאו אהבה. אלו הדברים הכי חשובים בחיים.

11. טפחו את יחסיכם עם צמחים וחיות. זהו עוד תחום שבו המחקר מעלה מדי פעם ממצאים מדהימים. אם אתם מגדלים כלב, חתול או אפילו שיח ביגוניה, אתם תהיו בריאים יותר ותחיו יותר זמן. כמובן, בהנחה שתטפלו בהם כמו שצריך.

12. קחו חופש. ולא רק חופשה שנתית, אלא ימי חופש בודדים פה ושם, סופשבוע, הפסקת צהריים, והפסקות יזומות במהלך יום העבודה (5-15 דקות בכל שעה-עד שעתיים) לחילוץ עצמות, שחרור הצוואר, הרפיית העיניים שתקועות במשך שעות במסך המחשב. בכל מקרה, אל תוותרו על החופשה השנתית. ביפן יש אנשים שמתים בגלל זה.

13. תמצאו רופא שאפשר לסמוך עליו. ביקור קבוע אצל רופא משפחה טוב, יכול לא רק להציל את חייכם אלא גם לשפר אותם. תמצאו לכם רופא שאפשר לסמוך עליו, שלא רק עושה את עבודתו היטב אלא גם מתייחס אליכם כאל בני אדם.

חשוב מאד שהרופא יהיה מומחה לכאבי ראש ולא "סתם" נוירולוג. יש הרבה התמחויות בנוירולוגיה ומי שמומחה לשבץ או לפרקינסון לרוב לא יידע לאבחן ולטפל בכאבי ראש.

השאר תגובה