מיגרנות: מה אנחנו יודעים עליהן?

מדובר בקריאה קצת ארוכה, אבל המאמר החדש של Scientific American הוא אחד המאמרים הכי טובים שנכתבו על המיגרנה.

המגזין המדעי סיינטיפיק אמריקן פרסם בגיליונו האחרון מאמר מצויין בשם Why Migraines Strike, שמסכם כמה מהגילויים המדעיים האחרונים בחקר המיגרנה.

זהו מאמר ארוך (קרוב ל-4000 מילים) שמשובץ בהרבה מונחים מתחומי הביולוגיה ויהיה קצת קשה לקריאה למי שנתקל בחומרים כאלה לראשונה. מצד שני, אם אתם מוכנים להשקיע את המאמץ, מדובר ללא ספק באחת הסקירות המאלפות ביותר על הנושא.

אחרי סקירה היסטורית וסוציולוגית-תרבותית של המיגרנה, המאמר מתמקד בהישגים מתחומי הגנטיקה, הדמיית המוח וביולוגיה מולקולרית. הוא שובר כמה מיתוסים נפוצים שקשורים למיגרנה, ומציג את הידע העדכני על הגורמים האפשריים לתופעה, האתגרים הנוכחיים במחקר, וכיווני הפיתוח של תרופות חדשות.

בחלק הפופולרי שלו המאמר מצטט, בין השאר, כמה נתונים סטטיסטיים על היקף ה"מחלה" והשלכותיו. כמה נתונים שנראו לי שווים אזכור:

  • לא פחות מ-300 מיליון אנשים בעולם סובלים ממיגרנות.
  • נזקי המיגרנות לכלכלה האמריקנית מוערכים בכ-17 מיליארד דולר לשנה.
  • 14 אחוזים מהסובלים ממיגרנות עוברים 15 התקפים או יותר בחודש.
  • אצל 20 אחוזים מהסובלים המיגרנות נמשכות יומיים או שלושה.

3 תגובות בנושא “מיגרנות: מה אנחנו יודעים עליהן?”

  1. מאמר מעניין ביותר!
    שווה קריאה.
    בעיקר הדהימו אותי חמש הפסקאות האחרונות.
    מה שעולה מהן זה שבעצם הטריפטנים (שאגב – לי מאד מאד עוזרים!), הן תרופות שיוצרו על בסיס הנחה מוטעית! (ההנחה שהכאב נגרם בשל התרחבות כלי דם). התרופות אמורות לעזור על ידי כווץ כלי דם, וזה מה שהן עושות, אבל בעצם הסיבה שהן באמת עוזרות היא אחרת: בנוסף לפעולתן, הן גם מפריעות לשחרור של מולקולות שאחראיות על העברת מסרים של כאב מעצבים מסויימים לגזע המוח (ההסבר שלי הרבה פחות מדעי ומדויק מזה שבמאמר).
    הידע הזה יביא בעתיד ליצירת תרופות שמתמקדות בפעילות זו ומשפרות אותה. זה גם פותח דלת לפיתוח טיפולים מונעים.
    בקיצור – יש למה לצפות.

  2. כדורים זה דבר בעייתי. הטריפטנים עוזרים מאד עד שמתמכרים אליהם ואז הגוף מייצר מיגרנות כדי לקבל עוד מהם (את זה הרופאה ספרה לי רק לאחר שהתמכרתי) השלב הבא הוא שהגוף מתחיל לפתח התנגדות, כלומר כל פעם שלוקחים את הכדור מרגישים רע מאד. לצערי אני כבר בשלב הזה. לא יכולה בלי הטריפטאנים ולא יכולה אתם ומחפשת איזו דרך לצאת מהמבוך החשוך.
    מאידך דרך המאמר הזה הגעתי לאתר של בחור קנדי בשם Glenn Stewart Coles שהצליח לרפא עצמו ממיגרנות לאחר שסבל מהם 22 שנים. הבחור עשה זאת במהלך מספר שנים והרבה מאד השקעה. במהלך מחצית השנה האחרונה של 2008 הוא כתב בבלוג, במטרה לעזור לאחרים להיפטר מהמיגרנות. אני יודעת שהכדורים עושים לי רע. כל כדור במוקדם או מאוחר יש לו עבורי תופעות לוואי, שקשה לי להתמודד איתן. כך שזו לא רק אמונה שכדורים מזיקים, אני יודעת שהם מזיקים לי. לי יש כוונה להתחיל לנסות את הדרך שגלן מציע. ברור לי שזה לא יהיה קל ודורש הרבה התמדה ומשמעת עצמית. אם אחרים ינסו אף הם ונוכל לתמוך אחד בשני…
    בכל מקרה למי שמעוניין לקרוא – הלינק לבלוג בו פרסם:
    http://headache-mgmt.com/

  3. האם מישהו יכול לעזור?
    אני בחורה בת 47, אמא ל-3 ילדים, שסובלת ממיגרנות למעלה מ-20 שנה. תדירות ממוצעת אחת לשבוע. ב-3 שנים האחרונות עשיתי שינוי תזונתי עד לטבעונות (שקשה לי מאוד להתמיד בה), עברתי לקינגסטון, אבל גם זה לא עזר. בשנה האחרונה הפסקתי לגמרי עם התרופות, במטרה לנקות את הגוף מהכימיקלים, אבל גם זה לא מונע את ההתקפים הקשים כל כך, והכאבים שאני עוברת דרכם זוועתיים. עכשיו אני אחרי שפעת שלקינוח קיבלתי גם התקף מיגרנה נוראי ואני כל כך מיואשת, לא יודעת לאיזה כיוון לפנות. נסיתי כל כך הרבה כיוונים, אחרי שנים של תרופות ומעקב נוירולוגי, עזבתי את התרופות, שההצטברות שלהם גרמה לי ,לדעתי, לפגיעה בזיכרון, בילבול במילים,טישטוש וכו'. במקביל ניסיתי הרבה שיטות אלטרנטיביות: דיקור, טווינה, הומאופטיה קלאסית ומודרנית, שיאצו, מגנטים, אצל אין ספור מטפלים. אני מיואשת מישהו יכול לעזור לי? תודה דורית

השאר תגובה